Protekla 2019. je godina onlajn šopinga u UAE. Zahvaljujući rastu tržišta e-trgovine, kupcima je na raspolaganju veliki asortiman robe široke potrošnje i usluga na dodir ekrana, na klik ili provlačenjem kartice.
UAE beleže najbrži rast e-trgovine u regionu Bliskog istoka i Severne Afrike, kaže se u zajedničkoj studiji Dubai Economy i kompanije za globalne platne tehnologije Visa. Predviđa se da će obim e-trgovine u UAE iznositi ukupno 16 milijardi $ u 2019. i rasti 23% godišnje do 2022. godine.
„Razvijanjem e-trgovine u UAE, pomažemo da se ubrza rast i obezbede prednosti digitalnih plaćanja građanima i privredi,“ kaže Šahebaz Kan, generalni direktor kompanije Visa za UAE.
Sledi 10 najvažnijih razloga zašto UAE beleže najbolje rezultate u regionu, prema izveštaju E-trgovina u UAE kompanije Visa:
Visok nivo digitalizacije
UAE se okreću digitalizaciji kao osnovi za budući rast. Rekordna penetracija mobilnih telefona iznosi 210,9%, a stanovnici su u prvih 10 na svetu kada se radi o vremenu provedenom na internetu i društvenim medijima – 7 sati i 54 minuta u proseku dnevno. „Kako je svet sve više povezan i raste poverenje potrošača u onlajn kupovinu, očekujemo znatan dalji porast potrošnje preko onlajn platformi“, kaže Kan.
Digitalna generacija
Skoro 30% stanovnika UAE su milenijalci, deca digitalnog doba, i predstavnici generacije Z, koji su uvek povezani i žele trenutna rešenja, što bi moglo da utiče na brže prihvatanje onlajn kupovine.
Raste upotreba mobilnih novčanika
Popularnost smartfona predstavlja osnovu za prihvatanje mobilnih novčanika, što se već godinama događa u UAE, posebno nakon ulaska moćnih globalnih kompanija poput Google Pay, Samsung Pay i Apple Pay, pored lokalnih konkurenata Etisalat Wallet, Beam Wallet i lokalnih banaka. Dodirom ekrana pametnog telefona ili sata, danas se može platiti račun u samoposluzi, hotelu, taksiju, na pumpi itd.
Namera države
Država je igrala presudnu ulogu u formiranju digitalne kulture i uklanjanju prepreka uspostavljanju bezgotovinskog društva. Digitalna trgovina i bezgotovinska plaćanja definisani su kao najviši prioriteti države u Viziji UAE za 2021. godinu. Digitalna, ekonomična, povezana, bezgotovinska država deo je inicijative Smart Dubai 2021.
Poverenje u digitalna plaćanja
Kao što je pokazalo istraživanje koje su sproveli Visa i DED o percepciji potrošača, 66% ispitanika ima poverenje u onlajn kupovinu, a 70% u onlajn plaćanje. „Potencijal za trgovce, finansijske institucije i potrošače je ogroman, te moramo da nastavimo da gradimo poverenje potrošača i poboljšavamo infrastrukturu za onlajn plaćanja u cilju nesmetanog, isplativog i bezbednog iskustva kupovine za potrošače,“ kaže Kan.
Prosečna potrošnja po transakciji
U širem regionu Bliskog istoka, Severne Afrike i Južne Azije, na UAE se odnosi najveća godišnja onlajn potrošnja po kupcu u iznosu od 1.648 $, uz očekivani rast u 2020. od 29,6%. UAE i dalje vode kada se radi o veličini prosečne transakcije (144 $ u 2018-2019) u poređenju i sa novim (26 $) i sa zrelim tržištima e-trgovine (79 $).
Akcenat na bezgotovinskom plaćanju
Mada se u 75% transakcija još uvek koristi gotovina, udeo plaćanja karticama je porastao na 70% u 2018. sa 68% 2017. godine, uz pad gotovinskog plaćanja pouzećem na 15% u 2018. sa 22% 2017. godine.
Unapređena logistika
UAE su distributivno čvorište, sa niskim logističkim troškovima i izuzetnom infrastrukturom, kao i veliki centar za pretovar robe zahvaljujući luci Džebel Ali i aerodromu Dubai International.
Veća bezbednost
Postizanje ravnoteže između besprekornog iskustva klijenta i visokog stepena bezbednosti takođe je važno. Banke i pružaoci platnog prometa u UAE kao što je Visa rade na povećanju bezbednosti onlajn plaćanja karticama, tako da onlajn trgovci mogu da u saradnji sa procesorima plaćanja usvoje protokole kao što je Verified by Visa, koji šalje kupcu jednokratnu lozinku za autentifikaciju.
Porast mogućnosti za digitalnu kupovinu
Broj digitalnih trgovaca raste kako u UAE tako i u svetu, uključujući digitalne startapove koji nude vrhunsko iskustvo kupovine putem aplikacija i mobilnog telefona. Takođe je prisutna digitalizacija tradicionalne maloprodaje u svim sektorima i početak isporuke globalnih brendova u UAE.