Prva asocijacija na Dan zaljubljenih, 14. februar, jeste predstava o romantičnoj ljubavi, ali u realnosti ljubav izgleda drugačije i traži svakodnevno ulaganje, ocenili su sinoć učesnici tribine Hemofarm fondacije „Samo nam je ljubav potrebna“.
Psiholog sa Filozofskog fakulteta u Beogradu Sandra Stanković rekla da romantična veza ne može sama od sebe da opstane, već je potrebno da se u nju „svakodnevno ulaže“.
„Za razliku od tradicionane predstave o ljubavi da partneri treba da trpe da bi brak opstao, realna slika o dugotrajnom partnerskom odnosu podrazumeva zanos, podršku, partnerstvo u svakom smislu, prijateljstvo, ali i nezadovoljstvo i nove izazove i frustracije“, rekla je Stanković.
Dodala je da ponekad načini na koje jedan partner pokazuje ljubav nije odgovarajući za drugog jer to što jedan misli da treba, na primer, da mnogo radi ili da pere sudove za drugog ne znači potvrdu ljubavi.
„Ako se partneri ne stide da pokažu šta za njih znači ljubav to povećava šansu da ona potraje“, rekla je Stanković.
Umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica ocenio je da je globalni problem gubitak kontakta među ljudima, solidarnosti, podrške, volje da se sluša.
„To je posebno problem u Srbiji koja nikada nije negovala kulturu dijaloga. Živimo u društvu gde je mržnja dominantno osećanje“, rekao je Medenica.
On je rekao da i u svakodnevnoj komunikaciji izostaje podrška koju „balerina ima od partnera kada je odbaci u vis i dočeka je“.
U mnogim civilizacijama, kako je rekao, ljubav i brak nemaju veze jedno sa drugim i ako se ljubav stavi u istorijski kontekst može se zaključiti da je „ljubav za ljubav, a brak za pare“.
„Živimo u svetu u kome ne postoje modeli ljubavi. Danas opstaju socijalni modeli partnerskog odnosa jer je realnost da su se žene emancipovale, postale su samostalne, usvajaju decu kao jedinke i time dovode u pitanje tradicionalni partnerski odnos“, rekao je Medenica.
Partneri se, prema njegovim rečima, danas suočavaju sa slobodom izbora koji nije „samo izvor sreće, već i odgovornosti u odnosu na tradicionalni partnerski odnos, izbegavanje poligamije, a opredeljenje za monogamiju“.
Rediteljka filma „Ajvar“ Ana Maria Rossi rekla je da je Dan zaljubljenih najkomercijalniji praznik na planeti jer se toga dana obrne ogromna količina novca za kupovinu poklona kojima se želi potvrditi ljubav.
„Ovaj datum, 14. februar nije dan ljubavi nego zaljubljenih koji može, ali i ne mora da se pretoči u ljubav“, rekla je Rossi.
Dan zaljubljenih, kako je rekla, asocira je na Dan borbe protiv kancera, samo je komercijalizovan.
„Nekada nije ljubav nije morala da se obeležava jednog dana. Taj praznik donelo je vreme, ali istovremeno i otuđenost u odnosima među ljudima“, rekla je Rossi.
Ciklus tribina „Na kafi sa psihologom“ Hemofarm fondacija realizuje drugu godinu za redom sa Institutom za psihologiju Filozofkog fakulteta u Beogradu i Arst komunom Dorćol plac.
(Beta)
Miki
Te glupe praznike su sa zapada u ovu zemlju uvele "demokrate " a zauzvrat su zapadu dali sve fabrike koji su radile