Globalni sistem koji podrazumeva da se većina plastike ne reciklira, već završi u životnoj sredini, postao je neprihvatljiv – planeta postaje zatrpana plastikom, i to na naše oči. Posvećenost rešavanju ovog problema ogleda se u redizajniranju pakovanja proizvoda i određenih poslovnih modela u svrhu cirkularne ekonomije i dobrobiti planete. Predrag Milinčić, regionalni direktor Mars Balkan East, za Nedeljnik govori o odgovornosti prema našem okruženju, dugoročnim planovima i uticaju koji će današnje odluke imati na budućnost.
Kompanija Mars planira da sve proizvode pakuje u ekološki održivu ambalažu. Koji su koraci ka cilju i kada plan može da se ostvari?
U kompaniji Mars, verujemo da svet kakav želimo sutra, počinje sa načinom na koji poslujemo danas. Zbog toga danas preispitujemo svoj pristup pakovanju proizvoda, jer verujemo da održiv proizvod ne treba pakovati u neodrživu ambalažu. Ponosni smo na svoje proizvode, ali smo zabrinuti zbog uticaja otpada na zemlju i okeane. S obzirom na to da nam nauka iznova govori da moramo da pokrenemo prave promene i da popravimo ono što ne funkcioniše, osećamo da imamo odgovornost, ali i priliku da pomognemo stvaranju zdrave planete. Planovi koji se tiču ekološki održive ambalaže unapređuju već postojeći Plan održivosti kroz generacije koji je kompanija Mars predstavila 2017. godine i na taj način se obavezala da će uložiti milijardu dolara u sledećih nekoliko godina kako bi pomogla rešavanju najvećih globalnih pretnji definisanih UN ciljevima održivog razvoja. Planiramo da do 2025. godine smanjimo upotrebu novoproizvedene plastike za 25% i da 100% naših pakovanja bude ponovo upotrebljivo i reciklabilno.
Kakvi izazovi predstoje u procesu redizajniranja ambalaže?
Pred nama su složeni, sistemski izazovi, ali smo uvereni da je moguće realizovati planove. Koncept koji podrazumeva da ambalaža nikada ne postaje otpad sastoji se od ulaganja u cirkularne procese proizvodnje, ukidanja nepotrebne ambalaže i pronalaženja novih rešenja za pakovanje proizvoda. Ambalaža je važna za ispunjavanje najviših tržišnih standarda – ona štiti sastojke na putu do fabrike, čuva gotov proizvod dok se kreće ka prodavnicama, ključna je za očuvanje svežine proizvoda i pruža potrošačima korisne informacije, poput nutritivne vrednosti i uputstava za porcije. Takođe, pakovanje je ono što razlikuje naše brendove. Stoga, svoju odgovornost prema održivoj ambalaži shvatamo ozbiljno i počinjemo da preispitujemo način pakovanja proizvoda. Odgovornost kompanija, institucija i svih građana sveta je zajednička jer plastici i otpadu nije mesto u životnoj sredini, rekama i okeanima. Zbog toga smo posvećeni tome da zadržimo kvalitet, prepoznatljiv dizajn i sačuvamo planetu.
Pored promene pakovanja, važno je inspirisati potrošače da promene svoje ponašanje koje se tiče reciklaže. Kako ih motivisati?
Čak i kada je pakovanje dizajnirano tako da se može reciklirati ili ponovo koristiti, neophodno je da potrošačima damo uputstva za recikliranje. Zatvaranje kruga u cirkularnoj ekonomiji moguće je jedino ako i potrošači budu deo rešenja problema. Cilj nam je da uputstva implementiramo na svim velikim tržištima do 2025. godine i na taj način pomognemo potrošačima da donesu dobre odluke u vezi sa ambalažom nakon što su uživali u proizvodu. Smernice za reciklažu biće primenjene na pakovanjima, a biće predstavljene i kroz korporativne i brendovske komunikacije. Želimo da inspirišemo ljude da drugačije razmišljaju o tome šta konzumiraju i na koji način. Verujemo da ćemo redizajniranjem pakovanja doprineti razvoju cirkularne ekonomije u kojoj ambalaža nikada ne postaje otpad.