U svetu posluje više od 180 miliona malih i mikro preduzeća i njihov uticaj na globalnu ekonomiju je izuzetan, o čemu svedoči podatak da se putem tih sistema godišnje izvrši čak 6,5 biliona dolara transakcija, dok svakodnevno komuniciraju sa više od 4,5 milijardi kupaca.
U isto vreme, mala i mikro preduzeća prate svetske trendove, pa se sve više okreću digitalnom plaćanju koje pospešuje njihovo poslovanje. U tome prednjače firme u Kini, SAD i Švedskoj, koje su se već prebacile na ovakvu vrstu plaćanja, čija važnost, bezbednost i praktičnost sve više dolazi do izražaja, posebno sada, u ovim izazovnim trenucima sa kojima se suočava cela planeta.
Tokom godina, u mnogim zemljama stručnjaci Grupe za inovacije i dizajn u kompaniji Visa, pokušali su da ustanove šta bi moglo da dodatno podstakne mikro preduzeća da smanje deo poslovanja koji se obavlja u gotovini. Tri nedavna iskustva omogućila su Visa timu da otkrije ključne razloge i druge probleme zbog kojih se deo malih trgovaca i dalje drži svojih ustaljenih praksi poslovanja u kešu:
Obezbedite pristupačnost i lakoću od starta
Pre nekoliko godina u Indiji su za samo četiri sata ukinute novčanice od 500 i 1.000 rupija, koje su u ukupnim novčanim transakcijama učestvovale sa čak 86 odsto. O ovom događaju se pisalo mnogo, ali neposredni uticaj bio je taj da su i kupci i trgovci tražili da koriste bezgotovinske metode. Vrlo brzo se pokazalo da tradicionalni metod omogućavanja trgovcu da prihvati kartice ne može da dosegne obim i brzinu neophodnu potrebama velikog stanovništva. Visa tim je, zato, sarađivao sa nekoliko banaka, finteka i trgovaca, kako bi shvatio šta može da olakša lokalnu situaciju – brzo, lako i uz alate koje su mala preduzeća već koristila.
Visa savet: Obezbedite brzo rešenje koje dozvoljava malim preduzećima da se prijave za uslugu korišćenja mobilnih telefona prilikom plaćanja. Za razliku od tradicionalnog načina prikupljanja zahteva za POS terminale, Visa je omogućila malim trgovcima prihvatanje bezgotovinskog plaćanja putem mobilnih aplikacija.
„Omogućili smo im QR kodove na telefonima koje su lako mogli da odštampaju i započnu bezgotovinsko plaćanje. Ceo proces prijavljivanja koji je inače trajao više od mesec dana sveden je na svega nekoliko minuta. Pošto je dozvoljeni iznos bio relativno nizak, ovo rešenje je odmah bilo korisno za mala preduzeća, kao što su radnje sa prehrambenim proizvodima čiji su prosečni iznosi transakcija obično niski“, poručili su iz kompanije Visa.
Onima kojima se dopao predlog i koji su videli vrednost u digitalnom plaćanju, bilo je omogućeno da povećaju svoje limite i podnesu zahteve za POS uređaje kroz dodatne procedure. Omogućeno je trgovcima da sve to obave pod svojim uslovima, kada oni za to budu spremni. Nisu snosili nikakve troškove, a veoma brzo se uvećao broj malih preduzeća koja su se prijavila za digitalna rešenja i kasnije zadržala ovaj način plaćanja.
Ponekad je jednostavnost važnija od brzine
Tajlandska vlada uveliko radi na stvaranju bezgotovinskog društva. Mnoge banke su dobile zadatke da prijave mala preduzeća za digitalna plaćanja, posebno ona koja posluju u manjim gradovima. Preduzeća u Bangkoku i drugim većim gradovima već su prihvatila digitalni način plaćanja.
Ustanovljeno je da trgovcima u malim gradovima u Tajlandu nije važna brzina. Za njih je veoma važna jednostavnost, odnosno da svako rešenje bude lako za upotrebu.
Prijavljivanje je lakši deo…
U poslednje četiri godine došlo je do ekspanzije malih preduzeća koja su prihvatila digitalno plaćanje. Međutim, veliki broj trgovaca koji se prijavio za to, posle nekoliko nedelja ili meseci, vratio se starim navikama plaćanja u kešu.
Činjenica je da su skoro svi moderni načini plaćanja povezani sa mobilnim uređajem – ili telefonom trgovca ili pametnim POS terminalom. Kako povećati moć tog superračunara da učini više od samog prihvatanja novca?
Na primer, zašto se ne bi dozvolilo trgovcu da isplati plate zaposlenima ili da plati dobavljačima kroz isti uređaj? Ili još bolje, zašto im se ne bi dozvolilo da apliciraju za male zajmove sa istog uređaja? Ne postoje ograničenja u vrstama usluga i pogodnostima koje mogu biti ponuđene preduzeću ako iskoristite njihove pametne telefone.
„Mala preduzeća sve više prepoznaju benefite i pokazuju spremnost za usvajanjem digitalnog plaćanja u svakodnevnom poslovanju, ali i njegovom dugoročnom korišćenju. Zadovoljstvo nam je što ćemo da nastavimo da radimo na primeni i kreiranju novih rešenja koja će olakšati poslovanje u svim delovima sveta“, izjavili su Visa eksperti.