Devet je godina prošlo otkako su američki astronauti zadnji put otputovali na Međunarodnu svemirsku postaju (ISS) američkom raketom. Od tada zavise od ruske pomoći, što je težak udarac američkom nacionalnom ponosu, ali će se neslavna tradicija napokon prekinuti u sredu, prenosi Jutarnji list.

U pitanju je verovatno jedan od istorijskih preokreta sa najviše ironije – Amerikanci su morali da se oslanjaju na rusko znanje i tehnologiju da bi stigli u svemir.

Tokom većeg dela poslednje decenije Amerikanci su do ISS-a, stanice koju upravo oni najviše finansiraju, mogli jedino ruskim „Sojuzom“.

Dugogodišnja „sramota“ napokon će se okončati u sredu kada će, zahvaljujući Ilonu Masku, američki astronauti u svemir otići na američki pogon.

Američki potpredsednik Majk Pens misiju je opisao „neverovatno uzbudljivom“ i rekao da se njome „vraća američki primat u istraživanju svemira“.

Astronauti su poslednji put sa američkog tla na ISS leteli 2011. svemirskim avionom Atlantis. NASA je nakon toga zbog štednje smanjila svoju flotu svemirskih aviona .

Jedan let Sojuzom plaćali su 85 miliona dolara, a to nije bilo samo skupo, nego i ponižavajuće.

„Najveća nacija na Zemlji ne bi trebala zavisiti od bilo koje druge države za putovanje u svemir“, rekao je tadašnji direktor NASA-e Čarls Bolden i najavio da će letovi biti nastavljeni 2017. Međutim, zbog niza tehničkih i finansijskih problema to se nije dogodilo.

NASA angažovala privatnike

Umesto da gradi svoju raketu, NASA je angažovala dve privatne kompanije – „SpaceX“ i „Boeing“ – da razviju odgovarajuće sisteme. Međutim, „Boeingov“ Starlajner nije stigao do ISS-a u probnom pokušaju leta bez posade.

Tada se fokus okrenuo prema „SpaceXovoj“ kombinaciji rakete Falkon 9 i kapsule „Crew Dragon“. Lansiranje je zakazano za sredu u 22.32 časa po srednjeevropskom vremenu.

Puno se toga promenilo otkako su svemirski avioni leteli. Osim što se rakete grade komercijalno, zbog pandemije koronavirusa na lansiranju neće biti publike.

Kapsulom „Crew Dragon“ će upravljati veterani svemirskih programa Robert Benken i Daglas Harli.

„Svakom pilotu je verovatno san upravljati potpuno novim svemirskim brodom. Jako sam srećan što mi se pruža takva prilika“, rekao je Benken.

Dvojica astronauta trebala bi stići na ISS dan nakon lansiranja i tamo ostati mesec dana. Gore će ih dočekati dvojica ruskih kosmonauta, Anatolij Ivašin i Ivan Vagner, kao i njihov zemljak Kristofer Kesidi.

Svemirska trka?

I Rusija će lansiranje pratiti s velikim interesovanjem, premda u „Crew Dragonu“ neće biti kosmonauta. Mešane posade na Sojuzu bile su uobičajene poslednjih godina, ali pre toga Amerikanci i Rusi leteli su u svemir svojim brodovima.

Učestale javne rasprave Dmitrija Rogozina, šefa ruske svemirske agencije Roskosmosa, i šefa „SpaceXa“ Ilona Maska, znak su da se između dve nacije ponovno javlja takmičarski duh. 

NASA je prošle godine objavila da će privatnim svemirskim avionima prevoziti i turiste na ISS. Amerikanci godišnje ulažu milijarde dolara u razvoj i održavanje stanice.

Ruski Roskosmos je puno zaradio od prevozničkih usluga na ISS i uloženo prebacio na ostale svemirske projekte. Rogozin želi da lansiranje njegovih raketa bude jeftinije i time kompetitivnije.

Saradnja Moskve i Vašingtona na putovanjima u svemir do sada je bila vrlo dobra, premda dve zemlje i u uobičajenim okolnostima imaju brojne suprotstavljene interese.

Ruski predsednik Vladimir Putin nedavno je pohvalio takvu vrstu saradnje, ali je rekao da Rusija želi nastaviti sa svojim „strateškim planovima“ u svemiru.

„Naša je zemlja oduvek bila pionir u istraživanju svemira“, rekao je Putin.

https://www.nstore.rs/product/elektronsko-pdf-izdanje-nedeljnika-br-436-od-14-maja/
https://www.nstore.rs/product/velika-majska-akcija-pretplata-na-nedeljnik-samo-6-999-dinara-poklon-dve-flase-plavog-vina/

Komentar(1)

  1. Jovan
    26. мај 2020. 08:52

    Sve te njihove rakete guraju ruski motori

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.