Na MOL Zala lokaciji završena je fabrika za proizvodnju bitumena modifikovanim gumenim granulatom, što je investicija vredna oko 10 miliona dolara. Fabrika, čija je izgradnja dovršena u roku od godinu dana, može godišnje da proizvede 20.000 tona bitumena modifikovanim gumenim granulatom. Osim što će reciklirati 8-10 posto otpadnih automobilskih guma Mađarske, nova fabrika će doprineti efikasnijem radu lokacije Zala i očuvanju preko 100 radnih mesta.
Godišnje se koristi 3.000 tona gumenog otpada za proizvodnju bitumena modifikovanim gumenim granulatom, recikliranjem oko pola miliona starih automobilskih guma, što je ukupno oko 8-10 posto otpadnih automobilskih guma godišnje u Mađarskoj. Nova fabrika može da proizvede oko 96 tona bitumena modifikovanim gumenim granulatom dnevno, što je na godišnjem nivou 20.000 tona sirovog materijala za izgradnju puteva, odnosno, količina dovoljna za izgradnju novih 200 kilometara puteva sa dve trake ili za obnovu gornjeg sloja 600 kilometara puteva sa dve trake.
MOL je 2012. godine otvorio i uspešno u rad pustio pilot-postrojenje za proizvodnju bitumena modifikovanim gumenim granulatom godišnjeg kapaciteta od 5.000 tona. Kao odgovor na povećanu potražnju, MOL je u proleće 2019. započeo izgradnju nove fabrike, koja je dovršena za nešto više od godinu dana, uprkos pandemiji COVID-19. Nastavljena je njena izgradnja uz odgovarajuće mere predostrožnosti. Veliko dostignuće je to što nijedan radni dan nije bio izgubljen tokom realizacije ovog projekta.
„Kapacitet od 96 tona dnevno dovoljan je za zadovoljenje potražnje za bitumenom za izvođenje većeg obima radova u izgradnji puteva. Ta količina pruža i mogućnost dogovaranja novih poslovnih prilika u okolnim zemljama. S obzirom na to da je hemijski stabilan bitumen modifikovan gumenim granulatom MOL-ov patent, prodaja licence mogla bi biti dodatna prilika za njegovo korištenje, a nova fabrika služi kao odličan primer. U poslednjih osam godina u Mađarskoj je bitumenom modifikovanim gumenim granulatom izgrađeno ili obnovljeno oko 150 kilometara auto deonica, a sada se ta brojka može i povećati zbog novih proizvodnih kapaciteta. Proizvodnja od 20.000 tona pokriva oko 10-15 posto domaće potražnje za bitumenom. MOL Grupa želi da se pozicionira kao tržišni lider za recikliranje u srednjoj i istočnoj Europi kako bi ostvarila svoju strategiju nazvanu „Enter Tomorrow 2030“, a završetak novog pogona još je jedan korak na tom putu“ rekao je Tibor Zsinkó, potpredsednik Downstreama u MOL-u Mađarska.
Stvoreni su svi potrebni uslovi kako bi putevi od bitumena modifikovanim gumenim granulatom postale sve raširenije. Nadamo se da će to dugoročno rezultirati znatnim poboljšanjem uslova na putevima jer bitumen modifikovan gumenim granulatom na minerale smanjuje mogućnost za stvaranje rupa na putu, a njegova veća nosivost uticaće na smanjenu pojavu tragova automobila na putevima. Građevinske kompanije mogu to iskoristiti za postizanje znatno nižeg novoa buke u saobraćaju, što će smanjiti i buku oko stambenih područja.
MOL je osigurao 75 posto sredstava potrebnih za finansiranje ovog ulaganja vrednog oko 10 miliona dolara, dok je preostalih 25 posto finansirala mađarska Vlada u okviru Programa podrške investicija velikih kompanija.
O lokaciji Zala
Lokacija Zala nalazi se oko 200 km jugozapadno od Budimpešte, glavnog grada Mađarske. MOL proizvodi ugljovodonike u regiji Zala više od 80 godina, a više od 50 godina u regiji je obavljao i rafinerijsku preradu, koja je nastavljena 2001. Bivša rafinerija Zala pretvorena je u bitumensko područje i služi kao proizvodna jedinica običnog bitumena, polimerima modifikovanog bitumena i bitumena modifikovanim gumenim granulatom.
O MOL-ovom bitumenu modifikovanim gumenim granulatom
Novu tehnologiju proizvodnje gumenog granulata, koji se dobija od bitumena i korišćenih guma, razvili su MOL i Panonski univerzitet. MOL-ov hemijski stabilan bitumen modifikovanim gumenim granulatom patentiran je 2009. godine, a 2014. godine dodeljen mu je zaštitni znak Proizvod siguran za okolinu. MOL-ov bitumen modifikovanim gumenim granulatom dobio je brojne domaće i strane nagrade. Između ostalog, osvojio je nagradu za najbolju inovaciju u području zaštite okoline 2015. na mađarskom takmičenju Innovation Grand Prix. Takođe, u Manchesteru je osvojio nagradu za najbolji inovativni proizvod 2016. IChemE-a (Institution of Chemical Engineers), u jakoj međunarodnoj konkurenciji od 23 proizvoda. U 2000-ima MOL je počeo raditi na domaćoj proizvodnji takvog bitumena, koji se već koristio u inostranstvu. Prema proceduri koja se primenjuje u SAD-u, bitumen se izrađuje na gradilištu puta jer ga je potrebno naneti u nekoliko sati zbog ekstrakcije gumenih čestica i posebne opreme koja se koristi za proizvodnju asfalta. Kako bi stvorio novi proizvod s kojim se može postupati kao s običnim putnim bitumenom, MOL je u saradnji s Panonskim univerzitetom razvio takozvani hemijski stabilan bitumen modifikovanim gumenim granulatom. MOL-ova patentirana tehnologija osigurava da prevoz, skladištenje i upotreba gumenog bitumena ne bude toliko užurbana. Tako se može proizvoditi u većim količinama i koristiti izvan lokacije proizvodnje.