Počela je sa radom prva digitalna platforma za donaciju hrane u Srbiji „Tanjir po tanjir“ (www.tanjirpotanjir.rs). Zahvaljujući saradnji kompanije Delez Srbija i Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) prvi put u našoj zemlji je moguće organizovati proces donacija samo jednim klikom.
Digitalna platforma je nadgradnja humanitarnog projekta „Pomažemo da imaju i oni koji nemaju“, koji od 2015. godine realizuju Banka hrane Beograd i kompanija Delez Srbija. Do sada je donirano više od 5.000 tona voća i povrća. Sve organizacije uključene u taj projekat dobile su svoje naloge na platformi „Tanjir po tanjir“, što znači da će jednim klikom moći da rezervišu namirnice koje u toku dana Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go radnje izdvoje za doniranje. Prodavnice će na ovoj platformi svakodnevno ažurirati informacije o dostupnim količinama voća i povrća, a ukoliko se ukaže potreba, jedna organizacija će moći da preuzima namirnice i iz više radnji. Istovremeno je omogućena prijava novih zainteresovanih humanitarnih organizacija i udruženja, koje će posredstvom Banke hrane dobiti svoj nalog i mogućnost da svakodnevno preuzimaju dostupne namirnice.
„Odgovoran pristup u upravljanju viškovima hrane i pružanje pomoći onima kojima je ona najpotrebnija godinama su strateški deo našeg poslovanja. Da bismo dodatno unapredili delovanje ka zajedničkom cilju, uz podršku naših partnera, razvili smo nov model upravljanja viškovima hrane, koji će omogućiti da na godišnjem nivou veće količine dođu do krajnjih korisnika, do onih kojima je pomoć najpotrebnija“, izjavila je Milica Popović, menadžer korporativnih komunikacija kompanije Delez Srbija.
Platforma je predstavljena na online panelu, na kojem je Neven Marinović, direktor Smart kolektiva i Foruma za odgovorno poslovanje, vodio učesnike kroz priču o važnosti pronalaženja rešenja za viškove hrane.
Putem platforme „Tanjir po tanjir“, humanitarne organizacije će onog trenutka kada radnje objave donaciju na platformi, dobijati informaciju o njenoj raspoloživosti, nakon čega je potrebno da rezervišu donaciju i odu da je preuzmu.
„Zahvaljujući kontinuiranoj podršci kompanije Delez Srbija korisnici više od 70 humanitarnih organizacija godinama unazad mogu da računaju na obezbeđen svakodnevni obrok. Drago nam je da će zahvaljujući novoj, digitalnoj platformi moći da se poveća količina hrane koja se donira, a samim tim i da ona dođe do što većeg broj korisnika Banke hrane Beograd“, istakla je Katarina Žigić Blagojević, izvršna direktorka Banke hrane Beograd.
Novu digitalnu platformu za doniranje hrane u Srbiji razvio je IT tim UNDP-a. Ona je zasnovana na blokčejn tehnologiji, što omogućava da se ceo proces donacija prati od prvog do poslednjeg koraka i čini ga transparentnijim i sigurnijim.
„UNDP je na razvoju platforme ’Tanjir po tanjir’ blisko sarađivao sa kompanijom Delez Srbija, Bankom hrane i drugim humanitarnim organizacijama, kako bismo osigurali da ona bude što jednostavnija i u skladu sa potrebama korisnika, ali i da lako mogu da je koriste i druge kompanije koje pozivamo da slede primer koji je dao Delez Srbija i priključe se ovoj inicijativi. Doniranjem viškova hrane doprinosimo odgovornom korišćenju resursa, razvoju cirkularne ekonomije i smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte, što istovremeno doprinosi ostvarivanju više ciljeva održivog razvoja“, rekla je Fransin Pikap, stalna predstavnica UNDP-a u Srbiji.
Doniranje viškova hrane doprinosi posebno ostvarivanju Cilja 2 – Svet bez gladi i Cilja 12 – Odgovorna potrošnja i proizvodnja, dok istovremeno utiče na smanjenje emisija štetnih gasova sa efektom staklene bašte (GHG) koje proizvodi organski otpad, čime doprinosi borbi protiv klimatskih promena (Cilj 13).
„Mi smo kontinuirano posvećeni pokretanju društvenog dijaloga na važne teme, edukaciji, inspiraciji i motivaciji društva u celini. Održiva kreativnost i UN ciljevi održivog razvoja su deo naše poslovne strategije, što pokazuju i naše kampanje i inicijative. Prevashodno se to odnosi na cilj broj 17 – Izgradnja partnerstva za postizanje ciljeva održivog razvoja. Ovo je ključni cilj, jer izazovi sa kojima se suočavamo postaju sve veći i kompleksniji. Brendovi imaju moć da učine svet boljim mestom za život, a projekat ‘Tanjir po tanjir’ je idealan primer za to”, naglasila je Jelena Jazić, direktorka agencije McCann Beograd, koja je učestvovala u kreiranju vizuelnog identiteta platforme.
Procenjuje se da se godišnje u Srbiji baci 250.000 tona hrane, dok svaka osma osoba u zemlji živi u riziku od siromaštva.