Niko ne želi da ga grize savest na odmoru. Ali posledice koje putovanja ostavljaju na životnu sredinu su veoma značajne.
Istraživanje koje je prošle godine objavio Univerzitet u Sidneju pokazalo je da čak osam odsto ukupne emisije štetnih gasova potiče iz svetskog turizma, što je tri puta više nego što se prethodno smatralo.
„Putovanja su sve jeftinija i dostupnija, a avioni, kruzeri, vozovi i autobusi koji se sve više koriste za prevoz turista emituju ogromne količine ugljen-dioksida i drugih štetnih supstanci“, kaže Samanta Brej, direktorka Centra za odgovorno putovanje, neprofitne organizacije koja podržava održivi turizam.
Kako ćete izabrati destinaciju za putovanje možda je najvažnija odluka kada je reč o uticaju vašeg putovanja na životnu sredinu.
Ukoliko je do vaše destinacije moguće stići vozom, tako i putujte. Vozovi imaju mnogo manje negativnog uticaja na životnu sredinu od aviona, kaže Džastin Fransis, direktor neprofitne organizacije Odgovorno putovanje.
Izbegavanje letenja avionom definitivno nije opcija za turiste, ali je načelna ideja da se, kad god je to moguće, eliminišu nepotrebni letovi. Među predloženim rešenjima su i odlasci na duža putovanja u manje navrata, ali i direktni letovi kad god postoji opcija za to.
„Kraći letovi i presedanja su veći zagađivači nego duži letovi sa poletanjima i sletanjima po ukupnoj količini emisije štetnih gasova po letu“, kaže Fransis. „Pokušajte da izbegnete interne letove, koristite javni prevoz kad god je to moguće, a u obilazak manjih oblasti idite pešice ili biciklom.“
Gde ćete noćiti takođe igra važnu ulogu, ali je potrebno malo istraživanja.
„Praksa održivosti u hotelima je sve zastupljenija poslednjih godina, naročito u procesu sertifikacije koji prati međunarodne standarde najbolje prakse“, ističe Samanta Brej.
Savet za održivi svetski turizam prepoznaje programe za sertifikaciju hotela i turističkih agencija, dodaje ona. Hoteli koji su akreditovani istaći će logo sertifikata na svojim sajtovima i reklamnom materijalu.
Međutim, i hoteli koji nisu zvanično priznati kao zalagači za zdraviju životnu sredinu mogu biti održivi, te se predlaže da se, pre nego što rezervišete sobu, u željenom hotelu informišete o odgovornom poslovanju.
Raspitajte se o društvenim, ekonomskim, ali i uticajima na okolinu. Fransis ističe da bi valjalo proveriti posvećenost hotela zajednici.
„Ako upamtite da posećujete kuće drugih ljudi, i posmatrate ih kao domaćine, postajete odgovorniji turisti“, kaže on.
Samanta Brej predlaže da se vodite mantrom „ne ostavljaj trag“ kada posećujete turističke destinacije, pošto stvaranje otpada – a naročito plastike – ima značajan uticaj na životnu sredinu.
„Turisti mogu da smanje stvaranje otpada tako što neće koristiti plastične kese, plastične slamčice i slično“, kaže ona.
Turisti takođe mogu da biraju hoće li novac radije utrošiti na lokalne proizvode.
Kada ste u poseti destinaciji koja se suočava sa specifičnim problemom, bilo da je reč o krizi životne sredine, nedostatku vode ili ekonomskim poteškoćama, razmotrite načine na koje biste mogli da doprinesete zajednici. Samanta Brej predlaže da kontaktirate s ministarstvom turizma u čijoj je nadležnosti određena destinacija, s hotelom ili turističkom agencijom, koji će vam pomoći da se informišete o tome na koji način možete da pomognete.
Ona takođe predlaže da birate turističke agencije koje su transparentne u svojoj podršci mestima koja su u njihovoj ponudi.
Ukoliko turistička agencija nije određena po pitanju odnosa prema destinacijama koje nudi, direktno pitajte da li ona zapošljava meštane i na koje se sve načine povezuje sa lokalnim zajednicama. Tu su i neprofitne organizacije poput Međunarodnog ekoturističkog društva (TIES) koje predviđaju da se njihovi članovi pridržavaju održivih turističkih praksâ.
Kada je reč o putovanjima u divlje predele, „hranjenje, dodirivanje ili bilo kakvo drugo uticanje na prirodno ponašanje nikada ne bi smelo da se događa“, kaže Fransis. „Ukoliko vas bilo ko ohrabruje da se tako ponašate, predlažemo da prijavite vodiče koji podstiču ovakav način ponašanja, ali i da to navedete na društvenim mrežama ili sajtovima za ocenjivanje.“