Pandemija koronavirusa transformisala je svet poslovanja. Na koji način se odrazila na HR sektore kompanija, agencije i organizacije koje se bave negovanjem najvrednijeg resursa – ljudi, otkrivamo u razgovoru sa Marinom Rakić, HR direktorkom MK Group, i Danijelom Đurić, konsultantom za ljudstvo i organizacioni razvoj u HR Xcel.
Kakve je promene pandemija izazvala u oblasti rada sa talentima?
Marina: Pandemija je dramatično promenila odnos kompanija prema svojim zaposlenima, a posebno prema talentima. U ovom vremenu krize se posebno pokazalo da tradicionalni i autoritativni liderski modeli više nisu održivi. One kompanije koje su pokazale empatičnost i „uslužni“ liderski model daleko lakše su podnele krizu i zaposleni su im ostali više privrženi. Istakla se još jedna važna stavka, a to su očekivanja zaposlenih, prevashodno u pogledu društvene odgovornosti, gde je MK Grupa odličan primer.
Danijela: Rekla bih da su zadržavanje talenata, briga o njihovom blagostanju i ulaganje u razvoj talenata postali apsolutni prioritet. Međutim, pred HR sektorom su novi izazovi. Koliko je na početku pandemije bila važna reakcija organizacija usmerena na dobrobit ljudi, upravljanje neizvesnošću i jačanje otpornosti na stres, toliko je sada važan pogled na budućnost – koliko su se talenti promenili, šta su doživeli tokom pandemije i koja su njihova očekivanja?
Šta je HR sektor identifikovao kao najveće promene i prostor za unapređenje?
Marina: Dve najveće promene su se osetile u načinu rada i efektivnosti u radu. Veliki broj kompanija bio je primoran da uvede rad od kuće, da bolje i više koristi benefite tehnologije i prihvati da postoji način rada koji podrazumeva veću agilnost i fleksibilnost. Način merenja efikasnosti i učinka se takođe promenio.
Danijela: Najveća promena se dogodila u segmentu organizacione kulture. Pandemija je izazvala značajnu transformaciju u vrednosnom sistemu pojedinaca i organizacija. Od presudnog značaja je izmeriti promenu nekim od proverenih alata u proceni organizacione kulture.
Promene uvek imaju i pozitivne strane. Koje biste vi izdvojili?
Danijela: Imali smo priliku da na nivou pojedinaca, timova i organizacija sagledamo šta nam je zaista važno i da preispitamo svoja uverenja o poslovnim rutinama, ali i da iskusimo nove oblike slobode i fleksibilnosti u radu. Online sastanci su pomerili granice privatnosti. Kroz male ekrane smo pustili kolege u naše dnevne sobe, mogli su da nas vide u interakcijama sa našim ukućanima. Važno pitanje je kako ćemo iskoristiti ova iskustva za još veću dobrobit svih.
Marina: Na prvom mestu, značaj tehnologije koji se sada pokazao kao esencijalan i neizbežan, fleksibilan način rada za zaposlene, novi kulturni okvir i liderski stilovi koji su usmereni na pojedinca, ozbiljna posvećenost kompanija društvenoj odgovornosti i lokalnoj zajednici.
Koje zahteve digitalna transformacija postavlja pred HR profesionalce?
Marina: Borba za talente se više ne dešava na domaćem tržištu nego na globalnom, tako da nam tehnologija omogućava individualni pristup svakom zaposlenom od kompenzacionih paketa i benefita, do karijernih planova, razvoja, motivacionih faktora i slično. Prosto, nije više pitanje da li HR treba da koristi nove tehnološke alate, već koji tehnološki alati najbolje odgovaraju potrebama svake organizacije i kako ih najbolje iskoristiti.
Danijela: Hteli mi to da iskoristimo ili ne, digitalna transformacija se dešava. Imamo sreće da se na našem tržištu već nalazi gotovo HR rešenje – Thalento, koje koristi elemente veštačke inteligencije, i sadrži alate odličnih metrijskih karakteristika koji mogu da odgovore na potrebe u bilo kom koraku karijernog ciklusa pojedinca.
Kako vidite ulogu HR sektora u daljem procesu transformacije biznisa?
Danijela: Novi izazovi odnose se na to kako izgleda povratak na radno mesto, koje veštine su potrebne ljudima da bismo se pripremili za budućnost i šta možemo da pružimo talentima koje želimo da privučemo. Na našem tržištu je neminovna transformacija iz poslovanja usmerenog na učinak ka poslovanju usmerenom na ljude. Na putu te transformacije HR je (ponovo) žila kucavica.
Marina: Ono čime će se HR najviše baviti u budućem periodu jesu svakako veštine zaposlenih. Ova pandemija, ali i ubrzane promene u tehnologiji i na globalnom tržištu, pokazuju nam da su nove veštine na kojima svi treba da radimo razvoj inovativnosti, kreativnost, mogućnost kontinuiranog učenja, prilagodljivost, brza reakcija na promene i socijalna inteligencija.