Digitalna transformacija je više od jednostavne digitalizacije procesa i implementacije pojedinačnih rešenja. To je sveobuhvatna promena u načinu upravljanja, odlučivanja i pristupa klijentima. Ona podrazumeva skup rešenja i proizvoda koji u potpunosti premeštaju funkcionisanje u digitalno okruženje. Da biste bili u mogućnosti da predvodite transformacije procesa, da se prilagođavate ili kreirate nove okolnosti, potrebno je da razumete promene u poslovanju, ostanete otvoreni za nove ideje i predviđate potrebe tržišta, odnosno da imate duboko razumevanje za potrebe svojih klijenata.
Pojedine kompanije su digitalnu transformaciju uspešno sprovele, neke su je tek započele, a u uslovima pandemije digitalna transformacija je u fokusu više nego ikad, s obzirom na to da je interesovanje za beskontaktne transakcije znatno poraslo sa uvođenjem preporuka održavanja fizičke distance.
Prošle godine, sa uvođenjem preporuka za održavanje fizičke distance, došlo je i do toga da ono što se nekada smatralo samo poželjnim proizvodima i rešenjima za digitalno korisničko iskustvo postane obavezna ponuda kompanija. Njihov prvi odgovor bio je premeštanje poslovanja u digitalno okruženje, omogućavanje beskontaktnih transakcija, obezbeđivanje većeg nivoa sigurnosti, kao i potpuna digitalizacija procesa.
Da bi kompanije nastavile uspešno da posluju u izmenjenim okolnostima, uvode različite novine, kao što su aplikacije preko kojih poručujete i plaćate robu i usluge na samouslužnim kasama – bez dodirivanja. Restorani, na primer, pored onlajn poručivanja, plaćanja i beskontaktne dostave sada imaju i uslugu digitalnih jelovnika – gosti mogu da skeniraju QR kod koji se nalazi na stolu, pogledaju jelovnik na svom telefonu i preko njega obave porudžbinu, izbegavajući tako kontakt sa predmetima i površinama koje dodiruje više ljudi.
Nove navike u poslovanju se neće izgubiti završetkom pandemije. Digitalne platforme donele su izuzetna iskustva korisnicima i kompanije će sada imati još jasniji fokus na digitalnoj transformaciji, odnosno digitalizaciji.
Pandemija nas je podsetila da srž svakog procesa, a samim tim i digitalne transformacije, čine upravo ljudi koji na njoj rade. Baš iz tog razloga, za vreme trajanja pandemije neophodno je usredsrediti se pre svega na bezbednost i zdravlje zaposlenih i klijenata, uz očuvanje kontinuiteta poslovanja.
Uzimajući u obzir brzinu promena, ja bih uvek posavetovao da se teži kreiranju fleksibilne strukture organizacije jer ne znamo šta budućnost donosi. Ako se vratimo 10 godina unazad, setićete se da nismo mogli ni da zamislimo mnoga dešavanja na tržištu kojima smo kasnije bili svedoci. Za pet godina, pojaviće se još nešto za šta danas ne znamo. Iz tog razloga, jedna od ključnih distinkcija među kompanijama svakako će biti sposobnost kompanije da posluje fleksibilno i prihvati nove tehnologije. Zapravo se sve svodi na stvaranje prilagodljive organizacione strukture koja omogućava da što neprimetnije primenite nove tehnologije, jer ne znate iz koje će oblasti doći naredne inovacije.