Odgovorno poslovanje je postalo imperativ u 21. veku, a kriza izazvana pandemijom u proteklih godinu dana podstakla je poslovnu zajednicu da se još aktivnije uključi u rešavanje društvenih problema. O dosadašnjim rezultatima i daljim planovima na polju društveno-odgovornog poslovanja kompanije Nestlé u Srbiji, razgovarali smo sa Milicom Milanović, menadžerom korporativnih poslova.
Nestlé veliki deo svog poslovanja usmerava ka društveno-odgovornim ciljevima. Koji uspesi na tom polju su, do sada, za vas bili najznačajniji?
Istakla bih model cirkularnog poslovanja koji smo uspostavili u segmentima proizvodnje, pakovanja, logistike, upravljanja otpadom i viškovima hrane, a koji je direktno povezan sa našom odgovornošću prema zajednici i životnoj sredini. Da ilustrujem: sav otpad koji nastane u Nestlé fabrici u Surčinu se ili reciklira ili dalje upotrebljava za proizvodnju eko-izolacionih ploča, biogoriva i različitih vrsta đubriva. Upravo na taj način naša fabrika je postala prva „Zero waste to landfill“ u Srbiji, odnosno pogon sa nula otpada na komunalnim deponijama. U fabrici koristimo 100% zelenu energiju iz hidroelektrana, a zahvaljujući najmodernijem postrojenju za preradu otpadnih voda, svu vodu koja prođe kroz proizvodnju prečišćavamo i vraćamo čistu u prirodni recipijent. Na taj način smo u poslednje dve godine uštedeli oko 50.000 kubnih metara vode, odnosno vratili ih čiste srpskoj prirodi. Viškovima hrane uspešno upravljamo i u saradnji sa Bankom hrane pomažemo onima kojima je to najpotrebnije, a za vreme vanrednog stanja dodatno smo našim lekarima herojima donirali medicinsku opremu i proizvode u vrednosti većoj od 11 miliona dinara.
Zaštita životne sredine je visoko na Nestlé agendi prioriteta. Koje još rezultate u ovoj oblasti možete da istaknete – u Srbiji ali i globalno?
U pogledu ambalaže, pokrenuli smo pravu revoluciju uz pomoć naših stručnjaka u Britaniji i Švajcarskoj, koji razvijaju nove reciklabilne materijale. Recimo, Smarties bombone su naš prvi konditorski brend koji je uveo papirnu ambalažu, čime će se godišnje uštedeti oko 250 miliona plastičnih pakovanja na svetu. NESCAFÉ je postao najodrživiji brend kafe na svetu zahvaljujući NESCAFÉ Planu u koji je uloženo 320 miliona evra za pomoć poljoprivrednicima da uzgajaju kafu na odgovoran način, sa 75% sirovina dobijenih iz održive proizvodnje. Smanjenjem dimenzija ambalažnog materijala, smanjena je potrošnja istog za čak 50 tona na godišnjem nivou, a samim tim i negativna emisija ugljen dioksida za 56 tona. Globalni cilj je da svi naši proizvodi do 2025. godine imaju u potpunosti reciklabilnu ambalažu, a lokalno smo već na 86 odsto ka tom cilju.
Potvrda da smo na pravom putu stigla je u vidu Nacionalne nagrade za društveno-odgovorno poslovanje „Đorđe Vajfert“, koju dodeljuje Privredna komora Srbije, za rezultate postignute u oblasti zaštite životne sredine u okviru digitalne edukativne kampanje „Nestlé čuva prirodu“. Odnedavno smo i član Zelene alijanse PKS, zajednice koja će predvoditi promene u procesu tranzicije na cirkularnu ekonomiju, kako bi se ubrzala i ostvarila zajednička vizija da ekonomija Srbije ostane regionalno i globalno konkurentna, pametna, zelena i digitalno transformisana.
Vaš program ZdravoRastimo traje već punih 10 godina. Šta je njegov cilj i kako se sprovodi?
Kroz projekat ZdravoRastimo već deceniju uspešno gradimo zdrave navike kod dece edukujući ih o pravilnoj ishrani i značaju fizičke aktivnosti. Program edukacije sprovodimo u osnovnim školama širom Srbije, u saradnji sa nastavnicima i Savezom za školski sport Srbije, uz podršku Ministarstva omladine i sporta. Do sada je kroz program prošlo više od 100.000 osnovaca iz cele Srbije, a uloženo oko 500.000 evra. Osim školskog programa, redovno organizujemo i druge prateće aktivnosti kao što su Nestlé sportski dani, ZdravoKlopajmo kuvar, nagradni konkursi u kuvanju sa decom i slično. Tu se ne zaustavljamo, nastavljamo da širimo svest o važnosti pravilne ishrane, jer zdrava deca znače zdravu budućnost.
Kompanija kao jedan od svojih prioriteta često ističe i podršku mladima u započinjanju karijere. Na koji način pomažete njihovom usavršavanju i poboljšanju dostupnosti radnog iskustva i praksi?
Nestlé u Srbiji zapošljava više od 500 ljudi, od kojih 46% čine „milenijalci“. Jedna od naših najvažnijih uloga je podrška mladima u daljem razvoju karijere i zato ovog leta ponovo organizujemo Nestlé Summer’s Cool program stažiranja u trajanju od tri nedelje, u okviru kog naše kolege iz celog regiona dele svoja znanja i ekspertizu. Otvorićemo vrata studentima završnih godina fakulteta i svežim diplomcima koji žele da uče i razvijaju se u najvećoj svetskoj kompaniji iz prehrambene industrije. Kako bismo dodatno podstakli preduzetnički duh i stalno usavršavanje kod mladih, sklopili smo partnerstvo sa organizacijom Dostignuća mladih u Srbiji (Junior Achievement Serbia) sa kojom ćemo zajedno raditi na ovom cilju.