U gradovima širom Kine, mladi ljudi redovno odlaze u klubove da igraju igru koja bi mogla da se prevede kao „scenirano ubistvo“. U njoj tumače različite likove i provode sate rešavajući izmišljene zločine.
Ova mračna zabava bi samo tokom 2021. godine mogla da privuče više od dve milijarde dolara prihoda.
Scenirana ubistva, na kineskom poznata kao „jubensha“ („džubenša“), od igrača zahtevaju da formiraju grupu u kojoj će diskutovati o nekom izmišljenom zločinu. Svaki igrač dobija jedan lik iz scenarija, uključujući i onog koji igra ubicu. Potom postavljaju pitanja jedni drugima, sve dok ne otkriju ko je od njih stvarni ubica.
U scenariju je razrađena prošlost svakog lika, kao i njihovi međusobni odnosi. Zaplet se razvija kako igrači idu oko stola, uživljavajući se u lik, odgovarajući na pitanja domaćina i drugih igrača. Na kraju, glasaju ko bi mogao da bude ubica.
Uspešna i dramatična scenirana ubistva mogu da budu zabavna, tenzična, čak i da dovedu do suza.
„Neki i plaču“, kaže Poker Džang, koji drži jedan od lokala u Čengduu. „Zapravo, mnogi plaču.“
Istrage su možda imaginarne, ali nude alternativu mladim Kinezima koji provode sve više vremena pred različitim ekranima.
„Upoznao sam ljude s kojima sada provodim vikende“, kaže Džang Ji (28), igrač iz Šangaja. „Ovo je zamenilo mnoge druge aktivnosti u mom životu.“
„Džubenša“ je postala toliko popularna da su kineske vlasti počele da obraćaju pažnju na teme kojima se bave. Državna novinska agencija Sinhua je napisala da te igre utiču na menjanje stvarnosti, i nazvala ih „zbunjujućim“ za mlade igrače. U provinciji Šansi, policajci su nedavno konfiskovali 16 „ilegalno objavljenih“ scenarija koji su, kako je navedeno, sadržavali „krvave i jezive“ elemente.
Scenariji su slični video-igrama, televiziji i filmovima, „pa zato podležu i cenzuri“, kaže Kečeng Fang, profesor na Školi novinarstva i komunikacija na Kineskom univerzitetu u Hongkongu.
Rol-plejing igre su već dugo popularne u Kini, ali scenirana ubistva su se pojavila posle 2015, kada su na televiziji emitovani rijaliti programi sa poznatim ličnostima koje su rešavale ubistva. Otvoreni su klubovi, fanova je bilo sve više, i nova zabava je uzletela.
Dekoracija u prostorijama i kvalitet domaćina ono je što razlikuje klubove. Ali svaki najviše zavisi od kvaliteta scenarija.
„Običan“ scenario koji može da se nađe u bilo kom klubu košta oko 80 dolara, kaže Vang Jihan (28), vlasnica četiri kluba u Šangaju. A ekskluzivni scenario, dodaje ona, može da staje i 900 dolara.
Neki tvrde da sve ovo može da dovede i do stvarnih zločina. Na primer…
„Scenariji se stalno kopiraju i prodaju za sitnu kintu na internetu“, kaže ona. „To je najveći problem s kojim se suočavamo.“
Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom, koji se dobija na poklon uz svaki primerak vanrednog izdanja Nedeljnika od srede, 10. novembra
Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs