Klimatske promene nisu pitanje budućnosti, već vrlo prisutan izazov sa kojim se treba nositi već danas. Kompanija Coca-Cola HBC Srbija nastavlja da postavlja sve više standarde održivog poslovanja obavezujući se da emisiju gasova s efektom staklene bašte svede na nulu u celom lancu vrednosti do 2040. godine. Sa Tanjom Stajković, menadžerkom za održivo poslovanje u kompaniji Coca-Cola HBC Srbija, razgovarali smo o tome na koji način će se to postići, ali i o uvođenju „zelenih rešenja“ koja nudi jedan od najvećih proizvođača napitaka na svetu.
Kako ćete postići zacrtani cilj – da do 2040. godine emisiju gasova s efektom staklene bašte svedete na nulu?
Već decenijama smo lider u oblasti održivosti. Koliko je ona utkana u svaki segment našeg poslovanja govori i činjenica da od 1. jula 2020. godine, sva električna energija koju koristimo u obe punionice u Srbiji, 100% potiče iz obnovljivih izvora energije. Dodatno, povećavamo efikasnost u očuvanju resursa time što smo 51% naših rashladnih uređaja kod kupaca, zamenili energetski efikasnim modelima.
Kroz postojeće ciljeve do 2030. godine, Coca-Cola HBC grupa smanjiće emisiju gasova sa efektom staklene bašte za 25%, a u narednoj dekadi za još 50%. Da bi ispunila ovaj ambiciozni cilj, Grupa će investirati 250 miliona evra u inicijative posvećene smanjenju emisije gasova do 2025.
Koliko je i za nas lokalno važno da doprinesemo ostvarenju ovih ciljeva, govori i činjenica da smo nedavno dobili Sertifikat o umanjenju emisije CO2. Radi se o sertifikatu koji dodeljuje Sekopak, vodeći operater ambalažnog otpada, kojim se potvrđuje doprinos umanjenju emisije CO2 na godišnjem nivou (tzv. Greenhousesgas – GHG balance).
Količinu od 8,066.89 tona CO2 uštede, kompanija je postigla kroz operativno učešće u ispunjenju nacionalnih ciljeva za reciklažu i ponovno korišćenje ambalažnog otpada.
Održiva ambalaža i odgovorno upravljanje, sve je češća tema. Kako vidite mesto vaše kompanije u potencijalnim rešenjima?
Bez ambalaže nema govora o bezbednom proizvodu. Zato tražimo načine da našu ambalažu učinimo inovativnijom i lakšom kako bismo smanjili uticaj kompanije na planetu, a istovremeno zadržali kvalitet proizvoda. Coca-Cola HBC Grupa obavezala se da će do 2025. godine obezbediti 100% reciklabilnu ambalažu, osigurati da 75% primarne ambalaže bude ponovo upotrebljeno, ali i povećati procenat recikliranog materijala u bocama na 35%. Nastojeći da ispuni ovu viziju, Coca-Cola HBC Srbija već sada u portfoliju ima pakovanja koja su potpuno reciklabilna, neprekidno radi na olakšavanju težine pakovanja, razvijanju inovativnih i pakovanja za višekratnu upotrebu, ali i na povećanju sadržaja recikliranog i obnovljivog materijala u sastavu nove ambalaže. Samo u 2020. godini, Coca-Cola HBC Srbija je u okviru procesa olakšavanja ambalaže ostvarila uštedu od 295t PET materijala.
Šta je u osnovi održivijih rešenja kada je reč o ambalaži?
Rekla bih da su to inovacije. U godini koju je u potpunosti obeležio Covid, bili smo prvi koji su predstavili novi biobased tetrapak pakovanje za brend Next, koji sadrži čak 82% biljnog materijala i čijom se upotrebom smanjuje emisija CO2 za 19%. Nova Next ambalaža je i 100% reciklabilna.
Osvrnula bih se i na rešenje koje naša kompanija već koristi u zemljama poput Austrije ili Švajcarske. U pitanju je rPET ambalaža koju na našem tržištu možete videti kod Romerquel gazirane vode, a reč je zapravo o plastičnoj ambalaži proizvedenoj od recikliranih boca prikupljenih od potrošača. Nema sumnje da će ovo, ekološki izuzetno atraktivno rešenje, naći svoje mesto u našoj industriji, veoma brzo. Uz to, naša namera je da, upravo kroz veću upotrebu rPET ambalaže, usvajanjem opcija sa manje ambalaže i opcija sa povratnom ambalažom, ali i smanjenjem plastike u sekundarnoj ambalaži, osnažimo cirkularnu ekonomiju u oblasti ambalaže.
Može li budućnost biti održivija?
Neophodno je da sadašnjost postane održivija da bismo uopšte imali neku budućnost… a to će rezultirati i održivijom budućnošću. Kao kompanija, želimo da sa lokalnim zajednicama i partnerima ekološke standarde podignemo na viši nivo. Svi zajedno delimo odgovornost prema planeti i veoma je važno da razmenom znanja, kao i revnosnim inicijativama, pružimo primer savesnog i odgovornog člana zajednice koji brine o generacijama koje dolaze.