Ministarstvu prosvete juče je upućen predlog da se srednjoškolcima ukine ocena na polugodištu. Prvi stavovi su su podeljeni.
U Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja kažu da su spremni da razgovaraju o svim aktivnostima koje treba da unaprede obrazovno-vaspitnu praksu, ali da bi se izostavljanjem zaključivanja ocena na kraju prvog polugodišta značajno smanjila informativna funkcija ocenjivanja koja je važna za učenike, roditelje, ali i za školu, piše Euronews.
Forum beogradskih gimnazija uputio je resornom ministarstvu poziv da razmotri mogućnost izmene Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju u cilju ukidanja zaključivanja ocena na kraju polugodišta za srednjoškolce.
Aleksandar Markov, predsednik Foruma rekao je za Euronews Srbija da je zaključna ocena na polugodištu birokratska stvar, da ne znači ništa i ne uzima se u obzir prilikom zaključivanja ocene za kraj školske godine.
„Ona je birokratska stvar koja na neki način stvara pritisak i učenicima i nastavnicima da ispune formu. U ispunjavanju formu često se zanemaruje suština, da učenici više znaju, a manje da uče za ocenu“, rekao je Markov.
Ne slaže se sa stavom da zaključna ocena na polugodištu predstavlja presek za učenike i roditelje, jer sa uvođenjem elektronsko dnevnika roditelji mogu na dnevnom nivou da prate rad i napredovanje svoje dece i to ne samo kroz ocene, već i kroz komentare nastavnika. Markov napominje da su pozvali Ministarstvo prosvete da otvore širu raspravu na tu temu i ukoliko bi se postigla saglasnost i obavile zakonske izmene, od naredne školske godine bi se uvela ta novina.
U Ministarstvu prosvete kažu da bi se izostavljanjem zaključivanja ocena na kraju prvog polugodišta značajno smanjila informativna funkcija ocenjivanja koja je važna za učenike, roditelje ali i za školu.
Podsećaju da je ocena na kraju prvog polugodišta sumativna ocena i izvodi se na osnovu pojedinačnih brojčanih ocena, aktivnosti učenika i napredovanju toku tog nastavnog perioda.
„Ova ocena predstavlja učenicima i njihovim roditeljima povratnu informaciju kako na nivou pojedinačnog nastavnog predmeta tako i na nivou opšteg uspeha“, navode u Ministarstvu.
Napominju da kvalitetnim i kontinuiranim formativnim ocenjivanjem tokom nastavne godine, učenici i roditelji dobijaju blagovremenu i evaluativnu informaciju o obrazovnim postignućima i napredovanju.
„Praćenjem i vrednovanjem kvaliteta formativnog ocenjivanja u prethodnom periodu Ministarstvo je konstatovalo da se ovaj vid ocenjivanja mora značajno unaprediti. Izostavljanjem zaključivanja ocena na kraju prvog polugodišta značajno bi se smanjila informativna funkcija ocenjivanja koja je važna za učenike, roditelje ali i za školu. Analiza uspeha i vladanja učenika omogućava školama i nastavnicima donošenje mera koje treba da unaprede stanje u nastavi kao najvažnijem segmentu rada škole“, kažu u Ministarstvu.
Podsećaju i da je članom 75. stav 4. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisano da se: „Opšti uspeh učenika srednjeg obrazovanja i vaspitanja utvrđuje se na kraju prvog i drugog polugodišta na osnovu aritmetičke sredine prelaznih zaključnih brojčanih ocena iz obaveznih predmeta, izbornih programa, izuzev verske nastave i građanskog vaspitanja i ocene iz vladanja“.