U ispitivanju sprovedenom u okviru Nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje čak 55% ispitanika ocenilo je da veoma retko u svom okruženju zapaža osnivanje novih preduzeća i socijalno orijentisanog preduzetništva, a čak 62% se izjasnilo da ne zna nikoga ko je u skorije vreme započeo svoj posao. Naporedo s tim, čak 73% učesnika ovog ispitivanja, potvrdilo je da bi volelo da pokrene svoj privatni biznis.

U ispitivanju je učestvovalo 502 ispitanika iz cele Srbije, među kojima su oko 60% činile osobe od 18 do 36 godina.

“Pretežnost finansiranja male privrede iz bankarskog sektora, koje potvrđuju i zvanični podaci, je limitirajući faktor osnivanja i razvoja malih i srednjih preduzeća, posebno onih socijalno orijentisanih, jer većina ne ispunjava uslove za kredite ili ne mogu da se obavežu na redovnu isplatu rata i kamata. Zato je razvoj alternativnih načina finansiranja poslovnih i socijalno odgovornih ideja i projekata u Srbiji veoma važan, tačnije neophodan. U to smo se uverili i tokom prva tri meseca rada crowdfunding platforme Dobri Dabar, kada se za sprovođenje kampanja za onlajn prikupljanje sredstava od zajednice prijavilo preko 40 organizacija, pojedinaca i preduzeća,“ kaže Dušan Vulović, ekspert za crowdfunding i osnivač organizacije Loud Crowd, koja je uz podršku Nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje koju sprovodi GIZ, pokrenula platformu Dobri Dabar.

Dobri Dabar je prva crowdfunding platforma u Srbiji na kojoj je moguće da kampanje za grupno finansiranje pokreću mala i srednja preduzeća, a prioritet imaju ideje i projekti usmereni ka zelenoj ekonomiji. Od kraja februara do danas na ovoj platformi je pokrenuto šest crowdfunding kampanja, tokom kojih je do sada prikupljeno preko milion i po dinara. Dve od ovih šest kampanja su još aktuelne, što znači da će prikupljena sredstava do njihovog završetka premašiti ovaj iznos.

“Tokom ovih kampanja uverili smo se da je zajednica u Srbiji spremna da podrži projekte koje smatra značajnim, a ispitivanje koje smo sproveli dodatno je potvrdilo da postoji još mnogo pojedinaca koji bi se obratili zajednici u svrhu prikupljanja sredstava za realizaciju biznis ili socijalno orijentisanih ideja i projekata. Čak 232 učesnika ispitivanja, što je skoro 50%, izjasnilo se da bi veoma rado javno predstavili svoje ideje i projekte u svrhu prikupljanja sredstava,” kaže Vulović.

Crowdfunding je najčešći metod alternativnog finansiranja projekata u svetu. Kao digitalna, brza, jeftina i potpuno transparentna, ova metoda je globalni fenomen sa jednom od najvećih stopa rasta. Do 2020. godine kroz nagradne i donacijske crowdfunding kampanje u svetu, prikupljeno je oko 5,5 milijardi dolara. Doprinoseći razvoju male privrede i realizaciji socijalno odgovornih projekata crowdfunding ne doprinosi samo razvoju ekonomije i društva, već i zapošljavanju.

„Nagradni crowdfunding, koji se realizuje na platformi Dobri Dabar, u osnovi podrazumeva motivisanje pojedinaca i organizacija da manjim ili većim iznosima podrže ideju koja se crowdfunduje. Ciljani iznos kampanja najčešće nije visok, ali je dovoljan da se neka ideja ili posao započne, opstane ili razvije. U ovom trenutku, na primer, na platformi je aktuelna kampanja „Novi balkanski ritam“. Ova kampanja se vodi za ciljani iznos od 240 hiljada, dok je za uspešan završetak kampanje “Za još jednu volonTuru”, za nastavak rada Volonterskog centra Vojvodine, cilj sakupiti 530. 500 dinara,“ objašnjava Vulović.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.