IT Muzej je kompleksan projekat vredan pažnje koji se nakon Sankt Peterburga, Jermenije i Bugarske, pokreće i u Srbiji. DataArt, globalna kompanija koja se bavi softverskim inženjeringom, a koja od aprila posluje i u Srbiji, 2019. godine tražila je istoričara sa muzejskim iskustvom. Angažovan sam na projektu IT Muzeja, a prethodno sam radio kao kustos u Muzeju Faberže u Sankt Peterburgu, Muzeju Ermitaž i nadgledao sam prve pokušaje istorijskih projekata fudbalskog kluba Zenit.
Prelazak na tehnološku i savremeniju oblast, iako sam studirao 19. vek na kome sam i doktorirao, nije bio puka slučajnost. Moje odrastanje u drugoj polovini osamdesetih vezano je za Računarski centar u kome su radili moji roditelji.
IT muzej DataArt pokrenut je 2008. godine, kada je stvorena kolekcija hardvera koju je okupio Gleb Nitsman, kustos i jedan od najiskusnijih softverskih inženjera u DataArt-u. Uvideli smo da postoji realna potreba za očuvanjem i proučavanjem tehnološkog nasleđa. Tradicionalni je pristup da razne kompanije i korporacije odaju počast ljudima i institucijama koji su im omogućili dalji napredak i razvoj, pa se tako javila i potreba za ovim pristupom i u oblasti IT-ja.
U odnosima sa klijentima i prilikom razvoja softvera, globalna kompanija DataArt ističe da su ljudi na prvom mestu. Kroz IT Muzej želimo da odamo počast inženjerima koji su postavili temelje industrije koja nam je omogućila napredak i razvoj. Naši koreni su u istočnoj Evropi, i to je region na koji smo fokusirani. Nastojimo da ljudima približimo neispričanu istoriju računarstva Istočnog bloka i njen uticaj na istoriju, ideologiju, kulturu i sociologiju 20. veka, inženjere, koji su odrasli na kućnim računarima „uradi sam“, hakersku kulturu i osnovno matematičko obrazovanje pristupa savremenom rešavanju problema.
Pandemija COVID-a nam nije dozvolila da započnemo naše vanmrežno izlaganje. Dakle, pojačali smo svoje onlajn prisustvo i u roku od godinu dana napravili smo prvu verziju Museum.dataart.com. Istovremeno smo sarađivali sa ruskom platformom za onlajn obrazovanje Arzamas i ponosni smo što je 1,2 miliona ljudi uključeno u naš zajednički projekat.
Nekoliko meseci nakon pokretanja glavnog sajta, objavili smo i našu prvu onlajn izložbu jermenske matematičke mašine. Naše interesovanje nije bilo ograničeno samo na to koliko lampica ima kompjuter po imenu Aragats, već i na to kako su se inženjeri popeli na planinu sa istim imenom. Tako se i rodila ideja saradnje sa jermenskim izdavačem Newmag, sa kojim smo već odštampali dva izdanja knjige Ljudi i mašine. Priča o prvim jermenskim kompjuterima.
Kada sam krenuo da proučavam prve korake kućnog računarstva u Istočnom bloku, otkrio sam povezanost sa razvojem proizvodnje hardvera u Bugarskoj. Odlučili smo da napravimo poseban projekat o IT nasleđu i srodnim sferama u Bugarskoj i ovaj projekat će uskoro biti objavljen.
Od kada DataArt posluje u Srbiji, izbliza proučavam istoriju kompjutera u bivšoj Jugoslaviji. Veoma je zanimljiva i mnogo se razlikuje kako od Istočnog bloka, tako i od Zapada. Naš projekat je okrenut svim načinima korišćenja digitalne tehnologije. Pohvalno je što se IT nasleđe čuva kako institucijalno, tako i zahvaljujući entuzijazmu pojedinaca.