Izvor: https://balkangreenenergynews.com/rs/gradjanima-srbije-i-u-2023-subvencije-za-kupovinu-elektricnih-hibridnih-vozila/
Ministarstvo zaštite životne sredine Srbije najavilo je za 2023. budžet od 250 miliona dinara za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila. Za različite kategorije vozila predviđeni su iznosi od 250 do čak 5.000 evra. Kako do subvencija pitali smo Ministarstvo zaštite životne sredine.
Subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila u Srbiji počelo je 2020. godine i odmah u startu je izazvalo brojne kontroverze. Da li je uopšte opravdano davati budžetska sredstva ionako dobrostojećim kupcima ili ne? Koliki će stvarno biti uticaj na životnu sredinu kada se zna da automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem učestvuju u zagađenju vazduha sa oko sedam odsto? Ima mnogo zagovornika ideje da je taj novac mogao da se preusmeri na stimulisanje vožnje na tečni naftni gas (TNG) ili metan (CNG).
Naravno, odluku Vlade Srbije pozdravili su mnogi. Najsrećniji su, razumljivo bili uvoznici automobila kao i kupci iako su neke ankete pokazale da su “zelene” automobile vozači nabavili pre svega zbog preskupog goriva, uštede na transportu a ne zbog visoko razvijene ekološke svesti, mada je, srećom, bilo i takvih motiva.
Eko vozila dalje na nivou “statističke greške”
U Srbiji se godišnje proda oko 30.000 novih vozila a uveze 150.000 polovnih, od kojih više od 50 odsto imaju motore sa “Euro 3” standardom (prosek starosti voznog parka je oko 18 godina) pa podaci o prodaji ekoloških vozila izgledaju više kao statistička greška. Cifre to neumoljivo potvrđuju. Prve, odnosno 2020. godine je za subvencije pri kupovini novih električnih i hibridnih vozila bilo namenjeno 120 miliona dinara, a kupljeno je 112 vozila. U prošloj godini iznos subvencija se nije menjao, ali je prodato više, čak 446 vozila, najviše onih sa subvencijom od 2.500 evra.
U Srbiji je prosek starosti vozila 18 godina
Ove godine je namenjen najveći iznos za subvencionisanje, ali je tražnja uveliko premašila planiranih 150 miliona dinara pa je resorno ministarstvo odvojilo dodatna sredstva iz budžeta kako bi podržalo sve zainteresovane za kupovinu električnih i hibridnih vozila. U 2022. subvencionisana je kupovina 625 vozila. Ukupno je, za tri godine podržana kupovina 1.183 vozila na hibridni ili električni pogon.
Nastavlja se subvencionisanje sa najvećim budžetom do sada
Iako su mnoge zemlje Evrope najavile ukidanje subvencionisanja kupovine elektrifikovanih vozila, procena naše Vlade i nadležnog ministarstva je da će nastavak subvencionisanja doneti željene ciljeve, pre svega unaprediti zaštitu životne sredine ali će i kroz obnavljanje voznog parka uticati i na veću bezbednost u saobraćaju.
Na naše pitanje da li će se nastaviti subvencionisanje iz Ministarstva za zaštitu životne sredine nam je stigao jasan odgovor:
-Kontinuiranom porastu interesovanja za ekološki prihvatljiviji transport i broju ovih vozila u našoj zemlji značajno doprinose podsticaji države koji će biti nastavljeni i naredne godine usvajanjem nove Uredbe o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila koja uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem pokreće i električni pogon (hibridni pogon). U cilju zaštite i poboljšanja kvaliteta vazduha i zbog velikog interesovanja pravnih i fizičkih lica, budžetom za narednu godinu u odnosu na 2022. godinu povećan je iznos za subvencije na 260.5 miliona dinara – kaže se između ostalog u saopštenju poslatom našoj redakciji.
Subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila kreću se između 25o i 2.500 evra
Cela procedura, kažu i uvoznici i kupci bi mogla da bude malo jednostavnija. Najviše primedbe izaziva činjenica da vozilo za koje se podnosi zahtev za subvencionisanje mora da bude već na placu, lageru uvoznika. Srpska asocijacija uvoznika novih automobila i delova je u stalnom kontaktu sa državnim organima i dala je svoja zapažanja i sugestije, a sve u cilju da se kupcima izađe maksimalno u susret.
Kako do subvencija i koliko se dobija za kategorije vozila
Ove godine Uredba Vlade Srbije o subvencionisanju ekoloških vozila je donesena prvih dana januara, a prijave su se primale do 31. oktobra. Očekuje se da, po istim ili veoma sličnim uslovima Vlada donese, početkom 2023, već na jednoj od prvih sednica, novu Uredbu. To bi značilo da će, uz mnogo veći ukupni budžet od 260 miliona dinara, ostati subvencije od 250 do 5.000 evra po vozilu u zavisnosti od kategorije.
Oni koji žele da kupe novi električni moped ili laki tricikl, moći će da podnesu zahtev za 250 evra državne pomoći, dok subvencije za motocikle, teške tricikle, kao i lake i teške četvorocikle iznose 500 evra.
Za kupovinu novih putničkih i teretnih vozila na isključivo električni pogon država je opredelila subvencije u iznosu od 5.000 evra, dok su za kupovinu hibridnih vozila subvencije manje.
Zahtev za subvencije predaje Ministarstvu zaštite životne sredine sa urednom dokumentacijom
Za plug-in hibride, vozila koji poseduju spoljni priključak za struju i čija emisija ugljen-dioksida ne prelazi 50 g/km sleduje 3.500 evra, dok za hibride, koji ne poseduju priključak za struju i kod kojih je emisija ugljen-dioksida manja od 140 g/km, subvencije iznose 2.500 evra.
Pravo na državne podsticaje imaju preduzetnici, fizička i pravna lica, a zahtev za subvencionisanu kupovinu novog vozila sa dokumentacijom od prodavca i potvrdom da je auto na stanju u zemlji se podnosi Ministarstvu zaštite životne sredine.
Autor: Petar Živković