Ženama je teže da naprave karijeru i zarađuju u proseku manje od muškaraca – negde oko 20 odsto. Zato su više izložene riziku od siromaštva. Sve u svemu, žene su još uvek izložene diskriminaciji, piše DW. U oblastima u kojima bi mogle da budu samostalne, često to ne rade. Recimo, kada se, radi o ulaganju sopstvenog novca.

Izgleda da je jedan od razloga to što žene misle da ne poseduju dovoljno znanja o finasijama. Prema istraživanju Naučno-ekonomskog instituta (ZEW) razlog je pre nedostatak samopouzdanja nego nedostatak znanja. Doduše, postoje deficiti u znanju o finansijama – oni postoje i kod muškaraca – ali trećina žena procenjuje svoje znanje kao manje nego što ono zaista jeste.

Često muž odlučuje o sticanju imetka

Žene često muškarcima dobrovoljno prepuštaju upravljanje finansijama. Čak dve trećine žena širom sveta prepuštaju dugoročne finansijske odluke muževima. To proizilazi iz istraživanja koje je 2019. sproveo UBS Wealth Management.

Žene ukupno investiraju manje od muškaraca. 27 odsto muškaraca poseduju akcije, uložili su u fondove i druge hartije oid vrednosti, dok je žena svega 18 odsto. Osiguravajuća kuća AXA je sprovela ovo istraživanje.

Skoro 12 miliona Nemaca investira u akcije i fondove tvrdi Nemački akcijski institut. Osam miliona su muškarci a četiri miliona žene. Taj trend se u poslednje vreme dodatno pojačao. Od 2011. udeo muških akcionara porastao je za pet odsto, a ženskih za tri odsto.

Aleksandra Nisen-Rinci koja na Univerzitetu Majnc istražuje oblast „žene i finansije“ kaže da su 80 odsto savetnika u branši muškarci. „U proseku žene dobijaju lošije savetovanje, pokazuju naša istraživanja“.

Prema podacima udruženja banaka „Sparkassen“ 90 odsto produkta i servisa kreiraju muškarci, pa se najčešće ne uzimaju u obzir specifične ženske potrebe. Osim toga finansijsko ponašanje žena zavisi od vaspitanja:

„Pre nekoliko godina sproveli smo anketu među studentima i ustanovili da o finansijskim temama češće raspravljaju očevi i sinovi“, kaže Nisen-Rinci i dodaje da se po tome vidi kako žene od malih nogu sa tom temom imaju manje dodirnih tačaka, pa ne treba da čudi što su nesigurne i imaju otpor prema temi sticanja imovine.

Žene kao obećavajuća ciljna grupa

Bankovno udruženje „Sparkassen“ kaže da je „ženska ekonomija“ potencijalno veće tržište od Kine i Indije zajedno. U zapadnoj Evropi žene drže 31 odsto imovine. „Finansijska industrija je još na samom početku razvoja tog potencijala. I što se tiče broja klijentkinja i što se tiče ponuda koje su specifično napravljene za njih”.

Ipak, izgleda da se stvari menjaju. A već nekoliko godina postoje „finfluenserke”, blogerke koje se bave finansijama i obećavaju pomoć i savetovanje “među ženama”. To međutim često ima značajnu cenu. Primer za to je Nataša Vegelin sa svojim sajtom „Madame Moneypenny“.

„Iskreno, znam tačno kako se osećaš“, objavljuje Vengelin u video-poruci. „Pre nekoliko godina ni ja nisam imala pojma – nisam znala odakle da počnem, a izgubila sam 18 000 evra na osnovu veoma lošeg finansijskog savetovanja“, priča ona. Ona nudi finansijski nadzor koji košta popriličnu sumu novaca. Nema podataka o tačnim troškovima. Osim toga. Žene moraju da pošalju „aplikaciju“ jer blogerka kaže da nije svaka žena za to.

A na sajtu „Finmarie“ ženama se nude i besplatne finansijske informacije i one koje koštaju. Start-ap firma „Financery“ nudi aplikaciju i savetovanje, a naplaćuje se jedan odsto godišnje uložene sume.

Može se i bez finansijskih savetnika

Društva za zaštitu potrošača upozoravaju da je savetovanje često skupo, a cene i usluge nisu transparentne. Ona savetuju ženama da same savladaju osnovna pravila ulaganja.

 „Savetujem oprez kada se radi o konkretnim preporukama za kupovinu. I kada neko obećava brz i jednostavan dobitak, ja bih se suzdržala”, kaže Anabel Eleman iz Društva za zaštitu potrošača u Bremenu. Ona dodaje da svako ko ipak želi finansijsko savetovanje mora da obrati pažnju na kvalifikacije savetnika. „Ko je ta osoba, koliko je do sada radila sa finansijama, i kako zarađuje svoj novac?”.

U međuvremenu su se dosetile i banke pa nude specijalna savetovanja za žene.Na primer, „Comdirect Bank” pod sloganom „finansijske heroine” nudi servis za žene o svim aspektima ulaganja. „BW Bank“ je za svoje ženske mušterije organizovala žensku mrežu, seminare i skupove. „Hypovereinsbank” organizuje onlajn događaje za žene. Pritom ženama mora biti jasno da banke takođe žele da zarade novac, pa preporučuju uglavnom sopstvene produkte.

Postavlja se pitanje da li je ženama zaista potrebno posebno savetovanje? Naime, ustanovljeno je da su žene bolji ulagači.“ING Bank” je ustanovila da su 2019. žene imale stopu deoničarske zarade od 24 odsto, a muškarci 23 odsto.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.