Tokom snimanja intimnih sadržaja na filmu i televizijskim serijama, u igri je vaše lično i privatno telo, a povrede mogu da idu od emocionalnih i psiholoških do fizičkih, ukoliko se nečijim telom rukuje i dodiruje na način koji nije prikladan za tu osobu i nije u okviru dogovora i saglasnosti, zaključeno je na doručku sa medijima u organizaciji UN Women Srbija, na kome je najavljen početak obuka za koordinatore intimnosti na snimanjima u filmskoj industriji u Srbiji.
„Koordinacija intimnosti ima ključnu ulogu da obezbedi saglasnost i da svaki detalj služi liku i pripovedanju. Takođe, etika seksualnog sadržaja na ekranu može biti dodatno komplikovana kada je u pitanju nasilje“, izjavila je dr Kristina Brajović Car, vanredna profesorka i psihoterapeutkinja i dodala „Ovo je nova profesija u našoj sredini, ne samo našoj zemlji već i regionu. Koprodukcije koje dolaze sigurno će donositi i zahtev za ovim radnim mestom i između ostalog i zbog toga je važno da imamo obučen kadar. Naše institucije ovu profesiju još uvek ne prepoznaju i zato je važno što ćemo na preporuku Saveza psihoterapeuta Srbije, a uz podršku UN Women, na jesen upisati prvu generaciju polaznika“.
„Naš posao podrazumeva fizički kontakt i dosta improvizacije i koordinatori intimnosti mogu u velikoj meri da pomognu u snimanju svih scena zbližavanja, intimnosti, izlaganja tela, ne samo scena seksa. Ako imamo na primer, kaskadere da bi se osećali bezbedno i kao što se scene tuče ne improvizuju tako je i sa scenama seksa, koje bi trebalo da da budu isplanirane i koordinisane“, izjavio je Milan Marić, glumac i zahvalio se UN Women agenciji na podršci na ovom projektu.
„Scene erotike, seksa ili zbližavanja obično su u scenarijima zastupljene sa po jednom ili dve rečenice, tako da uvek postoji siva zona za interpretaciju. Velike produkcije u svetu uvođenjem pozicije koordinatora intimnosti, garantaju da niko tokom snimanja neće da bude traumatizovan, a da će publika te scene da prepozna kao umetnički čin“, izjavio je Nikola Ljuca, reditelj.
„Sa velikim zadovoljstvom podržavamo inicijativu uvođenja koordinatora intimnosti na snimanjima i program obuka, ali i podizanje svesti o ovoj temi koja je važna za filmsku i televizijsku industriju, jer mislim da ne možemo odvojiti kulturu u okviru industrije od kulture sadržaja koji ona plasira“, izjavila je Milana Rikanović, direktorka UN Women u Srbiji i dodala „Žene su podzastupljene u svakom aspektu privatnog, društvenog i ekonomskog života, pa samim tim i u filmskoj industriji. Istraživanja pokazuju da jedan od pet filmova režira žena, a 84% sredstava za finansiranje ide u filmove koje režiraju muškarci. Muškarci zauzimaju glavne uloge čak dva puta više od žena. Dodaću vam samo još podatak da su u filmskoj industriji žene plaćenije jedino u porno filmovima“.
Prema studiji iz 2014. koju je objavio Institut Džina Dejvis o rodu u medijima, u 120 filmova koji su se prikazivali u bioskopima širom sveta od 2010. do 2013. samo nešto više od trećine, tačnije 31% imenovanih likova su bile žene. U 23% filmova našle su se na mestu glavnog protagoniste ili jednog od glavnih likova. Žene su režirale samo 7% ovih filmova. Od 900 filmova koji su proizvedeni u Jugoslaviji bilo je svega nekoliko režiserki, od kojih je najistaknutija Soja Jovanović. Žene su u pogledu logistike i infrastrukture proizvodnje filmova bile montažerke, kostimografkinje, dakle, sve ono što je važno, ali prateće i nevidljivo.
Međutim, srećna okolnost je što svedočimo brojne promene i pomake nabolje nakon što je Holivud potresao skandal sa Harvijem Vajnstinom. Pokret #MeToo je otvorio novo poglavlje u filmskoj industriji i to se, između ostalog, odnosi i na unapređenje pitanja snimanja erotskih scena ili onih u kojima glumci treba da budu gotovo ili potpuno bez odeće, ili u bliskom fizičkom kontaktu. Naime, to podrazumeva uvođenje radnog mesta koordinatora intimnosti u produkcijske timove koji su zaduženi za uspostavljanje i dokumentovanje saglasnosti svih izvođača uključenih u kreiranje intimnih scena.
Koordinatori za intimnost blisko sarađuju sa rediteljima i koreografima kako bi pomogli u planiranju intimnih scena. Od koordinatora za intimnost očekuje se da osigura da svi članovi ekipe i glumci budu svesni konteksta intimnosti kao dela priče, da se komunikacija o intimnosti odvija među učesnicima, a načini za eventualnu prijavu uznemiravanja budu dostupni, da glumci daju svoj pristanak za sve intimne scene, da se sve intimne scene izvode prema prethodno dogovorenoj koreografiji, a glumci se podstiču da obeleže kraj svake intimne scene trenutkom koji će signalizirati povratak stvarnom životu.