Tokom leta, širom sveta, tržni centri postaju (pored plaže) omiljena destinacija. Ne zbog klime koja je podešena na 15 stepeni kada je napolju 40, već zbog letnjih sniženja. Manično hrlimo ka crvenim natpisima na kojima piše “SALE”, ili, još privlačnije, ”-50%”. Ovaj fenomen, poznat kao letnja šoping manija, privlači i muškarce i žene, i mlađe i starije. Jer, kako odoleti sniženju?
Čime oporavdavamo letnju maniju za kupovinom, uglavnom, nepotrebnih krpica koje gomilamo u ormanu? Istim onim razlozima koje imamo za prazničnu kupovinu, Crni petak i slične “manifestacije” u tržnim centrima. Pa, kada se malo bolje zamislimo, ispada da za svako doba godine možemo da vežemo jednu maniju kupovine.
Kada govorimo o letnjem periodu, postoji nekoliko faktora koji nas vuku ka pokretnim stepenicama tržnog centra. Tokom letnjeg raspusta i godišnjih odmora, logično, imamo više slobodnog vremena. To vreme često, ukoliko ne odemo na bazen ili reku, a u gradu smo, koristimo za obilaske prodavnica i traženje povoljnih ponuda. I tako se upecamo, jer je na sniženju baš ona majica bez koje ne možemo na more. Ili baš onaj kupaći sa kog je, prošle sezone, visila etiketa sa basnoslovnom cifrom? I tako, tokom vrelih, letnjih dana, ne pregorevate samo vi, već i vaša kartica.
Letnje vreme nas podstiče na to da obnovimo garderobu i obuću. Svake godine novi trend, boje, dezeni, a kako daa budemo u trendu ako nosimo prošlogodišnju odeću? Orman je pun, ali uvek ima mesta za još koju krpicu koja će osvežiti vaš letnji autfit, iako, budimo realni, niste sigurni da li ćete moći da ga zatvorite kad se vrataite kući sa punim kesama. Pored toga, marketinške komapnije i agresivno oglašavanje akcija i rasprodaja podstiču osećaj hitnosti i potrebu za brzom akcijom i reakcijom kako ne bismo, zlu ne trebalo, propustili dobru ponudu. Zvuči poznato, zar ne?
Ljudi često osećaju uzbuđenje pri traženju odgovarajućih proizvoda i dozivljavaju osećaj zadovoljstva i blagostanja prilikom kupovine. Dok ne pogledaju stanje računa.
Ima li nam spasa i kako da povučemo kočnicu?
Iako je šoping, za mnoge, nasušna potreba i dnevna doza lučenja hormona sreće, prekomerna kupovina može dovesti do problema, poput nagomilavanja nepotrebnih komada garderobe, što dalje povlači i pretrpavanje ormana, ali i to da besomučno praznimo sopstveni budžet. Vrlo često je manična kupovina i crvena lampica kada su u pitanju emotivni problemi.
Stručnjaci kažu da postoji nekoliko načina za povlačenje kočnice.
Recimo, pokušajte da postavite budžet, tako što ćete pre odlaska u kupovinu definisati sami sa sobom koliko novca želite da izdvojite za kupovinu. Malo teža stavka je to da budžeta treba i da se pridržavate. Ovo će vam zaista pomoći da izbegnete prekomernu potrošnju.
Zatim, pokušajte da odvojite želju od potrebe. Pre nego što nešto kupite, postavite sebi pitanje da li vam je ta stvar zaista potrebna ili je u pitanju samo želja izazvana trenutkom (slabosti). Pokušajte da budete iskreni prema sebi. Teško je, ali ukoliko ste tvrdoglavi, ovaj mehanizam radi.
Napravite spisak. Isto kao što ova taktika deluje ukoliko ste na dijeti a idete do prehrambene prodavnice, tako funkcioniše i u kontroli manije za odećom. Ovako, ponovo, kupujete ono što vam je zaista potrebno.
Pokušajte i da razmislite o alternativama. Pre nego što kupite tu majicu, razmislite da li postoji u nekoj drugoj radnji njena slična, jeftinija verzija, i da li imate već nešto slično kod kuće. Razmislite i o tome uz šta možete da kombinujete komad odeće koji vam je privukao pažnju. Da li njegova kupovina za sobom povlači i dodatnu kupovinu odeće ili obuće koji se uz nju slažu?
Letnja šoping manija više nije fenomen koji pogađa samo žene. Sve više muškaraca pridaje važnost svom izgledu i stilu i tako postaje deo ove scene i uvlači se vrtlog sniženja. I muškarci, podjednako, na letnje sniženje gledaju kao priliku za osveženje garderobera po povoljnim cenama.
Mlađa populacija sve češće i intenzivnije oseća pritisak da bude u trendu i da se ”ne izdvaja iz mase”. Zato sve češće na ulicama viđamo more mladih ljudi koji su isto obučeni. Jer prate modne trendove koje je, uglavnom, nametnula neka svetska zvezda. Sve što je novo, popularno i moderno, mora da se nađe i u njihovog garderoberu. A prilika za uštedom novca im pruža mogućnost da ostatak svog budžeta usmere u nekom drugom pravcu.
Ali ipak, zašto kupujemo stvari koje nam ne trebaju i koje nam stoje u ormanu? Postoji nekoliko psiholoških faktora koji doprinose kupovini stvari koje nam nisu potrebne. Kupovina hrani naše zadovoljstvo, a može da bude „tampon zona“ za loš dan na poslu, svađu sa partnerom ili frustracije zbog toga što je napolju 40 stepeni.
Tako lep osećaj nas tera da samo tražimo nove prilike za kupovinu. Takođe, marketniške tehnike nas ubeđuju i hipnotišu da “moramo” da iskoristimo “neverovatnu priliku”. Moramo da kupimo određeni proizvod kako bi se osećali ispunjeno i srećno.