Pred đacima u Srbiji je prvi septembar u kom im neće najveća briga, kao do sada, biti pismeni zadatak na temu „Jesen u mom sokaku“.
Premda je kriza zona komfora za obrazovanje u Srbiji, maj je označio kraj udobnosti u haosu na koji smo se navikli. Tragedije čije je posledice sistem nevešto pokušao da sanira, ovog prvog septembra kucaju na vrata, tražeći delovanje – akciju koja bi popravila trenutno stanje.
Tako je, u susret novom i specifičnom početku, Ministarstvo prosvete izašlo sa Smernicama za organizaciju i realizaciju obrazovno-vaspitnog rada. Kao cilj navodi se organizacija aktivnosti, čijom će se realizacijom i aktivnim uključivanjem učenika doprineti „prvenstveno razvoju pozitivnih ljudskih vrenosti kod učenika, kao i unapređenju odnosa, zasnovanih na međusobnom poštovanju, saradnji i solidarnosti uz uvažavanje ličnosti“. Šta ovo tačno znači – može biti predmet diskusije, iako nije najjasnije i dobrim delom spada u opšte mesto.
Prvi radni dan ove školske godine, kako se navodi u ovom dokumentu, treba organizovati kroz razgovor i upoznavanje učenika sa planom rada u prvim nedeljama.
Od 4. do 8. septembra nastava bi trebalo da bude tematska, u okviru koje se mogu organizovati radionice i druge aktivnosti u cilju negovanja vrednosti koje su i cilj ovih smernica.
Prema smernicama, od 11. do 15. septembra usledilo bi inicijalno procenjivanje, radi planiranja daljeg rada.
Tu se našlo i „organizovanje i realizovanje procene stavova učenika prvog razreda srednje škole o adaptaciji i integraciji u novoj školi“, kao predlog za planiranje – mere podrške.
Posebnu pažnju, kako se navodi, treba usmeriti na “izborne programe kojima će se podržati razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti, promovisati odnose zasnovane na međusobnom poštovanju, saradnji i solidarnosti uz uvažavanje različitosti”.
Učenicima će biti sasvim jasno da do kraja prvog polugodišta treba “promovisati viziju škole i na osnovu nje u participativnom procesu, definisati moto (identitet) škole”. Kako piše, moto je jedan od važnih simbola škole koji je poznat i prihvaćen od svih aktera.
Kada je reč o bezbednosti, prema rečima ministarke prosvete Slavice Đukić Dejanović, đake će čekati pojačano prisustvo policije u blizini škola.
Policijski službenici će biti prisutni pre, za vreme trajanja nastave i nakon okončanja časova u obe smene, kako se navodi u saopštenju Ministarstva prosvete.
Predstavnici Ministarstva prosvete i Ministarstva unutrašnjih poslova održali su danas radni sastanak povodom početka školske godine. Dogovoreno je da će osim u školskim dvorištima, policijske patrole biće pojačane u blizini škola, kontrolisaće i regulisaće bezbednost saobraćaja.
Šta si to obukao?
U nekim školama, fokus će biti i na odevanju učenika. Uz novosti koje danima saopštava ministarka, smernince i obaveštenja, zasada dve škole uputile su đacima obeveštenje da se određeni vidovi oblačenja neće tolerisati. Tako su na sajtu Trinaeste i Četrnaeste brogradske gimnazije, osvanula pravila, kao podsetnik o tome šta se ne sme.
„Molimo vas da povedete računa o zabranama koje se odnose na oblačenje: zabranjene su kratke pantalone i bermude, trenerke, majice sa bretelama, kapuljače, kratke majice koje otkrivaju stomak i helanke. U slučaju da učenik ili učenica dođu u školu nepristojno odeveni, biće opomenuti. Posle dve opomene biće umanjena ocena iz vladanja“, piše u obaveštenju, uz koje je istaknut i plakat sa jasnim obeležjem odevnih predmeta koji ne spadaju u pristojno odevanje.
Mada su se nastavnici oduvek pozivali na kodeks ponašanja (neki su ga i čitali), nije najlakši zadatak iskopati jedan primerak online.
A zakon?
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović kaže da će setom novih prosvetnih zakona koje je usvojila Vlada Srbije, sistem obrazovanja biti u značajnoj meri unapređen, posebno kada je reč o prevenciji i reagovanju na nasilje u ustanovama obrazovanja.
„Izmenama i dopunama osnovnog i posebnih zakona u oblasti obrazovanja jačamo vaspitnu funkciju škola i omogućavamo realizaciju utvrđenog seta mera radi bolje prevencije i efikasnijeg reagovanja i postupanja u slučajevima nasilja u školama“, rekla je ministarka.
Predložene izmene zakona otvoriće mogućnost da, između ostalog, već od drugog razreda osnovne škole ocena iz vladanja učenika uđe u prosek ocena, kao i mogućnost udaljavanja učenika sa nastave u trajanju od minimum pet dana u slučaju teže povrede obaveza učenika.
Novine, kako prenosi N1, donose i mogućnost pojačanog vaspitnog rada sa učenicima koji čine nasilje ili ispoljavaju problematično ponašanje i van prostora škole, mogućnost društveno-korisnog rada i angažovanja učenika u okviru pojačanog vaspitnog rada, skraćene rokove za pokretanje i vođenje disciplinskog postupka u slučajevima teže povrede obaveza učenika i odlaganje ispisivanja učenika srednje škole dok se vodi disciplinski postupak, kao i obavezu intenzivnije saradnje i komunikacije svih ustanova koje se bave zaštitom od nasilja (škole, MUP, Centri za socijalni rad, lokalne zajednice).
Zakonskim rešenjima koje je usvojila Vlada Srbije predviđeno je i smanjenje broja učenika u odeljenju od sledeće školske godine na maksimalno 28 đaka. Jedna od izmena i dopuna zakona predviđa da se rok za početak sprovođenja državne mature pomera za školsku 2025/2026. godinu.