Umesto promovisanja cigareta, najveća duvanska kompanija na svetu danas promoviše prestanak pušenja. UNSMOKE YOUR WORLD je inicijativa koju je započela kompanija Filip Moris, a koja već počinje da se širi od osobe do osobe, od grada do grada, od pušača do nepušača i obrnuto kako bi se ostvarila globalna promena u svesti ljudi i svet konačno oslobodio od duvanskog dima. Poruka ove kampanje je jasna, kaže Aleksandar Jakovljević, generalni direktor za jugoistočnu Evropu — ako ne pušiš, nemoj da počinješ. Ako pušiš, prestani. Ako ne prestaneš, promeni.
Zadržaćemo se kod formulacije „promeni“. Čini se da je reč o velikoj promeni u strateškom pristupu kompanije Filip Moris ka korisnicima?
Verujem da aktivnosti kompanije Filip Moris u pravcu sveta bez duvanskog dima više ni za koga nisu iznenađenje. Već gotovo pet godina pričamo o tome u javnosti, a tri puta duže radimo na transformaciji kompanije i prilagođavanju toj novoj viziji budućnosti. Prvi korak je bio angažovati nauku i tehnologiju da se razviju proizvodi bez dima i sagorevanja, manje štetne alternative pušenju, koje su izazvale istorijsku promenu u našoj industriji. UNSMOKE inicijativa je samo korak dalje u istom smeru. Ovog puta želimo da pomognemo i ubrzamo da se desi istorijska promena u oblasti javnog zdravlja.
Antipušačke kampanje su već sveprisutne, zašto je bilo potrebe da sada sličnu inicijativu sprovodi i duvanska kompanija? U čemu je razlika?
Već decenijama se širom sveta pokreću mnogobrojne inicijative za odvikavanje od pušenja – od povećanja poreza do otvorene zabrane na javnim mestima. I pored svih napora uloženih u ove inicijative sada je jasno da nisu bile efikasne. Procena Svetske zdravstvene organizacije je da će se broj od preko milijardu pušača zadržati i do 2025. godine. Polazna osnova svih pomenutih antipušačkih aktivnosti, uključujući i UNSMOKE je ista – pušenje je štetno i najbolji izbor za nepušače je da nikada ne probaju, a za pušače da potpuno prestanu sa konzumacijom cigareta, duvana i proizvoda koji sadrže nikotin. Razlika je u tome što naša kampanja ne zatvara oči pred pušačima koji, iako svesni štetnosti ove navike, to ipak neće učiniti. Njima se obraćamo kada kažemo — „promeni“ na bolje alternative. I oni žele da nas čuju, pokazalo je istraživanje koje smo sproveli u Srbiji među sadašnjim i bivšim pušačima, nepušačima i onima koji su prešli na alternative. Naime, gotovo tri četvrtine ispitanika smatra da duvanska industrija treba da ima svoje mesto za stolom sa donosiocima odluka i ekspertima za javno zdravlje, kako bi se obezbedilo da pušači imaju pristup i tačne informacije o boljim zamenama za cigarete.
Da li je u Srbiji sazrela svest za jednu ovakvu inicijativu?
Svaka aktivnost koju ova kompanija sprovodi, interno ili eksterno, zasnovana je na potrebama ne samo naših potrošača već i celokupnog tržišta. Zbog toga smo i radili pomenuto istraživanje, koje je između ostalog pokazalo da čak 94 odsto ispitanika jeste spremno da podrži svoje prijatelje i članove porodice u nastojanju da prestanu da puše. Svi oni su „zreli“ da postanu deo UNSMOKE pokreta. Sa druge strane, čak 72 odsto stanovnika nema ništa protiv da se u njihovoj kući puši, što govori da je neophodno dalje podizanje svesti o potrebi za uklanjanjem duvanskog dima iz domova, okruženja i života uopšte.
Uklapa li se UNSMOKE kampanja u vaš postojeći biznis model u Srbiji koji uključuje fabriku tradicionalnih cigareta?
U idealnim okolnostima, budućnost bez duvanskog dima bi za nas počela već danas, a naša fabrika u Nišu bi u potpunosti prešla na proizvodnju alternativnih proizvoda. Međutim, opet smo samo realni kada kažemo da, ukoliko bismo prestali sa snabdevanjem tržišta visoko kvalitetnim cigaretama iz naše fabrike, ljudi ne bi istog trenutka prestali da puše, samo bi prešli na konkurentske proizvode, ali i na one koji se nabavljaju na crnom tržištu. Da bi se rešili višegodišnje, za neke i višedecenijske navike, pušačima su potrebne informacije, podstrek, podrška. Zbog toga smo i aktivnosti vezane za komercijalizaciju tradicionalnih proizvoda takođe usmerili ka budućnosti bez duvanskog dima. Verujemo da će kroz ovakvu komunikaciju korisnici naših proizvoda biti ne samo informisaniji od ostalih, već i odlučniji da preseku i počnu odgovornije da se ponašaju prema sebi i svojoj okolini. Kada uspemo da dopremo do onih tvrdokornih pušača, tada će se i naš poslovni i proizvodni model prilagoditi potrebama tržišta.