Nedavno sam posetila jednu odlično organizovanu domaću kompaniju, kao i jednu EU zemlju koju mnogi, iz mog kruga prijatelja, smatraju najlepšom u Evropi. U oba slučaja mogla sam da osetim kako komuniciraju bez reči.
U navedenoj kompaniji, od samog ulaska u njihov prostor, sve je savršeno i precizno organizovano. Vidi se da su za svoje standarde uzeli nemački model poslovanja, što je kasnije eksplicitno i rečeno. Uniformnost, signalizacija, besprekorno vođen tok posetilaca kompanije kroz njihov poslovni prostor, precizno raspodeljene obaveze… Jednostavno, SVE u toj kompaniji perfektno komunicira i bez izgovorene reči (neverbalno).
Isti utisak sam stekla i u zemlji koju sam nedavno posetila, mada su oni sušta suprotnost opisanoj kompaniji, jer je kod njih sve “leggero”. Uređeni trgovi i čiste ulice; kružni tokovi sređeni kao mini-bašte ili fontane, uređene biciklističke staze, jasna signalizacija na putevima… Planski posađena stabla u ulicama, stara minimum tridesetak godina. Iza svega navedenog stoji organizovan sistem jedne zemlje/grada/opštine. Međutim, na mene su još jači, pozitivan utisak ostavila i perfektno sređena dvorišta i negovane bašte za koje su odgovorni pojedinci. Nakićeni balkoni cvetnicama i lozicama, kuće čije fasade i okućnice “glasno govore” sa koliko se pažnje neko brine o njima, opet, bez izgovorene reči.
Mogla bih da napravim paralelu sa nekim našim gradovima, ali neću. Poslušajte sami šta vam oni poručuju, jer to vrištanje (bez glasa) ne umem da prepričam.
Naravno, tu su i sami ljudi. Njihov stil je deo kulture koji govori million jezika (ponovo bez izgovorene reči) i nije slučajno da se baš u toj zemlji nalazi grad, koji sa pravom smatramo svetskim centrom mode.
Sve ovo navodim, jer mislim da se kod nas ne vodi previše računa o krupnim stvarima, a posebno ne o detaljima, koji su važan deo komunikacije. Izgled, koji sami negujemo, s vremenom postaje i karakteristika naše ličnosti. Nikako ne smemo ignorisati činjenicu da se spoljni izgled (kompanije ili grada/dvorišta/nas samih) može kontrolisati i menjati, dodala bih sa malo Truda, jer znam da će mnogi odmah pomisliti na faktor finansija. Isključivo od nas zavisi da li preferiramo negovan ili zapušten izgled. Pitanje je da li želimo da ostavimo pozitivan utisak nakon interakcija koje (ne)svesno stvaramo i kakvu poruku želimo da pošaljemo. Uvek treba imati na umu da je primalac poruke sklon da pre poveruje informaciji koju šaljemo svojim izgledom ili stavom nego našim izgovorenim rečima.
Osvestimo uticaj neverbalne komunikacije, jer ona direktno utiče ne samo na prvi utisak već i na pravilno razumevanje nas i našeg okruženja, ali i poruke koju želimo da prenesemo.