Na Svetski dan energetske efikasnosti u Osnovnoj školi „Vasa Stajić“ u Novom Sadu održana je prva od 45 radionica u oblasti energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije, koje će u narednom periodu biti održane u 20 škola u Južnobanatskom okrugu.
Edukacije su namenjene učenicima osmog razreda osnovnih škola, sa ciljem da se upoznaju sa obnovljivim izvorima energije i njihovom upotrebom i energetskom efikasnošću, to jest merama energetske efikasnosti i neophodnošću njihove primene. Edukacijama će biti obuhvaćeno oko 1200 učenika.
“Radionice će trajati sat i po vremena, a biće organizovane pojedinačno za svako odeljenje osmog razreda u okviru redovne nastave iz predmeta Tehnika i tehnologija. U toku sat i po, koliko traje radionica, najviše pažnje će biti posvećeno solarnoj energiji i sistemima za njenu eksploataciju kao i energetskoj efikasnosti i merama za njeno sprovođenje. Praktični deo radionica, koji obuhvata sastavljanje maketa električnih automobila sa različitim tipovima izvora energije, prikazaće će učenicima mogućnosti primene solarnih ćelija, kondenzatorskih baterija i vodoničnih gorivnih ćelija. Program radionica smo osmislili tako da ih informišemo i zainteresujemo za teme iz ove oblasti i da njihovo razmišljanje o profesijama u okviru energetskog sektora usmerimo ka ovoj tematici,“ objasnio je medijima koji su prisustvovali konferenciji organizovanoj uoči radionice prof. dr Filip Kulić, redovni profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, koordinator projekta ispred Udruženja građana E-NERGIJA.
Direktorka škole Snežana Bajat istakla je da učenici osmog razreda, koji će učestvovati u radionicama, u okviru redovne nastave usvajaju osnovna saznanja iz ove oblasti, ali da je veoma zadovoljna što će to znanje proširiti jer je u pitanju jedna od najznačajnijih tema budućnosti.
Na radionicama će poseban fokus biti stavljen na zanimanja u oblasti energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije od kojih su, kako je rekao profesor Kulić, pojedina već veoma tražena, poput instalatera solarnih panela i operatora vetroelektrana. „Dekarbonizacija nije moda već realnost, jer prelazak na obnovljive izvore energije je neminovnost. Edukacije smo zato namenili učenicima osmog razreda, jer oni u narednih nekoliko godina biraju svoja zanimanja i važno je da budu infomisani o profesijama koje sada možda nisu toliko aktuelne ali će tada biti, poput menadžera hidrogenskih pumpi, specijaliste za letove na solarni pogon, servisera automobila na vodonik i inteligentnih vozila,“ rekao je Kulić.
Edukacije u oblasti energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije za učenike osmog razreda se realizuju u okviru programa Nemačke razvojne saradnje, koji sprovodi Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) u saradnji sa Ministarstvom rudarstva i energetike Republike Srbije. U okviru ovog programa, kako je objasnila Jelena Aleksić iz GIZ-a, sprovodi se niz aktivnosti koje podržavaju energetsku tranziciju u Srbiji ka obnovljivim izvorima energije i primeni energetske efikasnosti.