Više od dve stotine ljudi koji se bave komunikacijama u biznisu, politici, državnoj upravi, medijima, kulturi, iz raznih delova sveta, biće u Beogradu od 14. do 17. marta na međunarodnoj konferenciji PRO PR, posvećenoj industriji komunikacija i odnosa s javnošću.
Iza ovog događaja stoji Danijel Koletić, komunikacijski ekspert iz Hrvatske, koji duže od dve decenije povezuje stručnjake iz ove oblasti u regionu, spaja ih sa Evropom i svetom.
Konferencija se svake godine održava u nekom drugom gradu, što bi Danijel rekao – od Vardara pa do Triglava. Ove godine je u Beogradu, što znači da ćemo, i kao grad i kao društvo, ostaviti utisak na ljude koji se profesionalno bave komunikacijom.
Kako izgleda Srbija gledano očima stručnjaka za odnose s javnošću?
Srbija je destinacija gostoprimstva, dobre hrane i zabave. Najjači srpski brend je Novak Đoković koji je državi donio milijardu dolara neplaćenog publiciteta. U očima vanjskog posmatrača Srbija je puna života, ali je njezina stvarnost, baš kao i u susjednim državama, drugačija. Ipak, organizacijom EXPO-a 2027. godine ulazite na svjetsku kartu važnih događaja.
Šta je prva asocijacija na Srbiju gledano iz Hrvatske: Aleksandar Vučić ili Aleksandra Prijović, noćni život i Rusi u Beogradu ili, možda, izbori?
Zahvaljujući društvenim mrežama i tek nekoliko medija mogu da zaključim da je Srbija danas demokratski ranjena i da ne postoje pravila koja čoveka-građanina stavljaju na prvo mesto. Ali, svi su političari u regiji pali na ispitu brige o narodu. Najvažnije je pitanje kvaliteta našeg života, slobode medija, privrednog rasta i zaduženosti. I dalje je, ipak, glavna asocijacija na Srbiju Novak Đoković, sve druge su manje važne. Aleksandra Prijović jeste dobila publicitet kod nas ali to je, valjda, ta balkanska duša.
Šta te iznenadi kad dođeš u Beograd? Putinove slike na Knezu su iznenađenje ili ne?
Beograd je bio i ostao svjetska metropola. Volim Beograd zbog kulture života u kafanama, gurmanske raznovrsnosti, mnogih ljudi ovde. U mnogim stvarima je, zapravo, Beograd u prednosti u odnosu na zapad. Ali vidim da Beogradu nedostaje ekološka osvješćenost, više transparentnosti u poslovanju.
Da li je spolja posmatrano vidljiv uticaj Rusije na našu političku i medijsku scenu?
Radne i vredne ljude koji nešto stvaraju, politika ne zanima na taj način i oni razumeju političke manipulacije. Samo Srbija i Rusija znaju šta im je zaista donela ta povijesna povezanost, koja postoji, nema sumnje. Ali normalan čovjek mora da osudi ekstremnu medijsku manipulaciju koja hrani ljude destruktivnim pričama i skreće pažnju sa važnih pitanja.
Mi imamo utisak da stalno živimo u nekim stvarnim i kreiranim kriznim situacijama. Koja je kriza koju bi prvu rešavao u Srbiji u kontekstu popravljanja imidža?
Prvo bih riješio krizu identiteta, tj. da li se ljudi iz Srbije vide u EU ili ne, ili jednostavno Srbija želi biti neutralna država. Nije loše biti neutralan, ali iz iskustva običnog građanina, EU donosi velike benefite, od slobode kretanja do slobode trgovanja i sufinanciranja projekata.
Koliko je jako javno mnjenje u našim zemljama, da li mediji imaju moć uticaja na odluke političara?
Politika koja u ruci ima novac stečen kreditnim zaduživanjem od Vardara pa do Triglava, u nekim državama ima u vlasništvu medije, a u nekim državama plaća medije. Danas u medijima dominira plaćeni narativ i to je opasno. Po meni je pitanje istraživačkog novinarstva ključno jer bez njega nema demokracije, jer je najveći problem u regiji korupcija. Moramo se zapitati šta mi sami možemo da uradimo. Ako nismo spremni baviti se politikom, onda ne možemo ni da je menjamo.
Dobitnice PRO PR nagrade u Srbiji
PRO PR konferencija svake godine dodeljuje nagradu profesionalcima iz oblasti odnosa s javnošću koji dobiju glasove i poverenje kolega. U Srbiji su ove godine PRO PR nagradu dobile: Andrea Brbaklić (direktorka, FromA Consulting), Milena Avramović Bjelica (suosnivačica, Chapter 4), Jelena Milašinović (menadžerka za odnose s javnošću, Beogradska filharmonija) i Suzana Miličić (direktorka, Kontakta PR & Media Consulting).