„Čak i kada mislite da vaša kompanija nije dovoljno velika da bi joj bio potreban PR ili mislite da vam u određenoj fazi razvoja ličnog ili brenda proizvoda PR nije potreban – verujte mi da grešite. Ili barem verujte Bil Gejtsu koji je rekao da bi poslednji dolar potrošio na PR“, poručuje Aleksandra Kožul, direktorka korporativnih komunikacija Novaston.
Koja je svrha PR i medija?
Možemo reći da je glavna funkcija PR da kreira pozitivnu percepciju o brendu, kompaniji ili pojedincu, a da je zatim takvom održava, da ne dozvoli krizu ili da je na adekvatan način reši, bez da se percepcija i reputacije ugroye. Svrha PR-a je da na jedan strateški način, integrisanom komunikacijom, izgradi pozitivan odnos između javnosti i brenda (kompanije ili pojedinca), odnosno da osigura pozitivnu naklonost javnosti, lojalnost i dobru poziciju na tržištu i u medijskom prostoru. Čak i kada mislite da vaša kompanija nije dovoljno velika da bi joj bio potreban PR ili mislite da vam u određenoj fazi razvoja ličnog ili brenda proizvoda PR nije potreban – verujte mi da grešite. Ili barem verujte Bil Gejtsu koji je rekao da bi poslednji dolar potrošio na PR. PR nije luksuz, već neohophodnost. Bez obzira na veličinu ili fazu rasta, svaka kompanija, brend ili pojedinac treba da neguje dobre odnose sa javnošću, jer je to jedini put da bude prihvaćen, podržan i uspešan.
Aleksandra Kožul će biti stručni saradnik i predavač u okviru programa Svesni biznis i ekonomija svrhe ™– S.B.E.S ™, na drugom modulu 29.3. – 17-20h / 30.3. – 11-17h F.L.O.W. ™ u Hotelu Mercure Belgrade Excelsior, Kneza Miloša 5, Beograd.
U izgradnji brendova i proizvoda, koliko je i na koji način važno biti svestan ličnog PR-a?
Ukoliko imamo u vidu da je lični brend ono što nas izdvaja iz gomile – naše veštine, znanje, strasti, iskustvo, odraz naših ubeđenja i vrednosti, možemo reći da je praktično neophodno biti svestan važnosti ličnog brenda. Lični brend je slika koju predstavljamo svetu i ukoliko želimo da u tome budemo uspešni – mi ili naš proizvod ili kompanija koju predstavljamo, moramo graditi takav lični brend koji se poklapa sa onim što stvarno jesmo, da bi nam javnost verovala. Ono što je ključno u procesu izgradnje ličnog brenda jeste da se pronađe prava mera i sklad između nekih opšteprihvaćenih načela i našeg karaktera. Zato je važno da budemo svesni ko smo, šta želimo postići i šta je naš krajnji cilj. Na tom putu ne smemo se slepo voditi određenim pravilima, već delovati u skladu sa onim što mi zaista jesmo, jer jedino tako možemo biti prepoznati i priznati u javnosti. Ako zaista živimo ono što radimo i radimo ono što živimo, ljudi će nam verovati i lakše se odlučivati za nas i ono što nudimo. Uvek kada razmišljam na ovu temu uvek se setim jednog poznatog pop pevača koji mi je u razgovoru rekao da nije pristao da radi reklamu za mleko za tada izuzetno veliki honorar, jer je javnost znala da mnogo više voli neka druga pića i i da to prosto ne bi bilo dobro ni za njega ni za brend, jer ne bi podržavalo njegovu suštinu i svi bi znali da je kampanja lažna. Ovo je pravi primer važnosti ličnog brenda i svesnosti istog.
Na koji način su danas povezani svrha i PR?
U današnjem svetu koji se stalno menja, ljudi stalno traže više od brendova koje podržavaju. Jednostavno imati odličan proizvod ili uslugu više nije dovoljno. Umesto toga, poslovni lideri treba da postavljaju teška pitanja kao što su – Koja je naša odgovornost prema našem narodu i našoj zajednici? Za šta se zalažemo? Šta je naša svrha? – i da na osnovu odgovora na njih kreiraju svoju poslovnu strategiju. Svedoci smo da opstaju samo oni koji uz dodatu vrednost nude i humaniji pristup ljudima, ekološki su osvešćeni, podržavaju dostupnost obrazovanja – jednostavno pokazuju brigu za planetu i čovečanstvo. Svi zajedno moramo biti empatičniji, sve što radimo i način na koji radimo, ali i živimo, mora imati višu svrhu – bolju budućnost.
Kako povezujemo svrhu i PR u izgradnji uspešne strategije?
Svaka kompanija, brend ili pojedinac mora znati svoju svrhu – zašto nešto radi i šta želi postići. Svrha je ono što čini osnovu, temeljni „zašto“ našeg postojanja i poslovanja. Ona mora da sadrži misiju, viziju i vrednosti i mora biti komunicirana na adekvatan način. U svakoj uspešnoj poslovnoj strategiji zato prvi korak i jeste definisati šta je naša svrha, bilo da smo brend, kompanija ili pojedinac, a zatim je integrisati u komunikacijsku strategiju, u sve njene aspekte, uključujući PR aktivnosti. Komunikacija mora biti dosledna i autentična, jasna i istinita, u skladu sa svim vrednostima koje delimo. Ona mora jasno odražavati i podržavati našu svrhu – viziju, misiju i ciljeve.
Na koji način je danas ZAŠTO kompanije važnije nego ikada?
Danas je jako važno da prilikom kreiranja poslovne strategije prvo odgovorite na pitanja kao što su – da li moj brend rešava neki problem za ljude oko mene, kako da ono što radim ima pozitivan efekat na lokalnu zajednicu, kako da ono što radim poboljša život zajednice. Zapravo, ključno je da svoju poslovnu strategiju uskladite sa „Zašto“ i da se priča oko toga razvija tokom vremena po potrebi. Svedoci smo da se već neko vreme društveno odgovorno poslovanje pokušava osigurati i zakonski, ne samo u zemljama EU, već i kod nas. U poslovnom svetu sve se veći značaj pridaje pitanjima održivosti, društvenoj odgovornosti i dobrom upravljanju. Koncept ESG (Environment, Social, Governance) postao je ključan okvir za procenu i upravljanje tim pitanjima. Integracija ESG u poslovnu strategiju kompanija donosi brojne prednosti, kao što su to bolje performanse i učinak, jaka reputacija i poverenje. Kod kompanija koje su prepoznata kao društveno odgovorne postoji veća verovatnoća za privlačenje lojalnih kupaca i talenata. U većini slučajeva, ljudi će platiti više kada znaju da kompanija posluje na društveno odgovoran način. Uzmite kao primer Cuddle + Kind, koji prodaje lutke koje su ručno radile žene zanatlijke u Peruu. Svaka kupljena lutka obezbeđuje 10 obroka deci širom sveta, dok s druge strane žene koje ih izrađuju imaju sigurnu i pristojnu zaradu. Iako koštaju do 73 dolara po lutki, prodaju se i imaju preko 22 miliona obroka od 2015 godine.
Moramo imati uvek u vidu da je danas, kada smo svakodnevno preplavljeni morem ponuda, reklama, proizvoda, jako teško osvojiti kupca da postane lojalan određenom brendu ili proizvodu. Istraživanja pokazuju da samo zadovoljstvo kupaca više nije dovoljan razlog da oni ostanu verni istim proizvodima ili istoj kompaniji. Čak 65 – 85% kupaca koji se opredele za neki drugi prozvod ili brend kažu da su bili zadovoljni ili veoma zadovoljni prethodnim brendom. Zanimljivo je da se u auto industriji zadovoljstvo kupljenim automobilom kreće od 85 – 95%, a opet, automobil iste marke ponovo kupuje samo 40% kupaca (izvor Linkedin). Zato je lojalnost danas veliki izazov za sve. Kakav program napraviti, na koji način zadovoljnog kupca zadržati i pretvoriti ga u lojalnog pitanja su sa kojima se brendovi svakodnevno suočavaju. Danas je pitanje lojalnosti postalo pitanje opstanka na tržištu. Kupac je u centru svega, kao ličnost, neko ko ne samo da kupuje, već i gradi određen brend, odlučuje o proizvodu, daje svoje mišljenje, utiče na kampanje. Već neko vreme unazad brendovi idu i korak dalje, omogućavajući svojim potrošačima da bukvalno kreiraju proizvod na način na koji oni žele. Poslovni uspeh brenda sve više zavisi od zadovoljnog i lojalnog potrošača (klijenta) koji ne traži samo vrednost proizvoda, već zahteva i vrednost brenda. Zato se oni više ne mogu posmatrati samo kao cilj, već su partneri, čiji se stavovi, želje i ideje moraju osluškivati i razumeti.
Izvor: vremeza.com