Film “Zvizdan” 2015. godine osvojio je čak šest Zlatnih arena u Puli kao i Grand Prix na filmskom festivalu u Kanu koji mu je dodelio žiri ‘Un Certain Regard’. Film “Fine mrtve devojke” bio je apsolutni pobednik 62. Pulskog filmskoog festivala. Predstava “Devojke” važi za jednu od najkonraverznijih u istorijii hrvatskoog pozorišta. Uz seriju “Novine” i “Ćutanje”, sva pomenuta ostvarenja potpisuje Dalibor Matanić.

Pored svojih filmskih uspeha Matanić je važio i za zagovornika ženskih prava i feministu. U slučaju Milene Radulović, nakon njene ispovesti, zahvaljujući Mataniću otvorila se priča o seksualnom nasilju širom regiona pogotovo na akademiji secnskih umetnosti, piše Danas.

Ove nedelje Dalibor Matanić dospeo je u centar javnosti i njegovo ime moglo se naći po mnogim hrvatskim medijama. Međutim, ovaj put nisu filmske nagrade ili pohvale, niti njegova dosadašnja borba za ženska prava u pitanja. Stvar je potpuno suprtotna čoveku i uverenjima koje nam je do sad pokazivao.

Ceo slučaj počeo prošlog meseca kada Večernji list objavio da je Matanić ostao bez posla na velikoj evropskoj seriji kao i predizborni angažman za jednu političku stranku. Potom je usledila vest da je  Matanić slao neumesne poruke i stvarao neprijatne situacije na snimanju, kako navodi Večernji list – koji je razgovarao s njegovim navodnim žrtvama, uglavnom mladim devojkama.

Nakon te vesti Matanić je ceo slučaj prokomentarisao na svom Fejsbuk profilu, navodeći svoje neumesno ponašanje. On je priznao krivicu, rekao da se kaje, izvinio se svima koje je povredioo i dodao da se samostalno prijavio na lečenje.

“Sve se zbivalo u trenucima kad sam bio pod utjecajem alkohola ili droga. Naš posao je užasno stresan, ali to me naravno nikako ne opravdava. Volio bih prije svega da u ovome budem budem primjer drugim kolegama, riječ je o vrlo osjetljivom terenu u kojem se neki od nas očito ne snalaze najbolje” naveo je Matanić u svojoj objavi pod naslovom “Kajem se”.

Iako je dva sata kasnije Matanić obrisao svoju objavu, hrvatski mediji stigli su da izjavu prenesu u celosti na svojim portalima.

Glumica Tihana Lazović Trifunović, koja je sarađivala sa Matanićem na nekoliko projekata, povodom čitave situacije oglasila se na svom Fejsbuk profilu navela da ona lično nije imala nikakve neprijatnosti sa rediteljem ali da ne znači da druge žene nisu imale takve probleme.

Ona je navela da su “te mlade devojke žrtve ne samo Dalibora Matanića nego celog sistem”.

Ida Prester, koja se u oktobru prošle godine našla na naslovnici Glorije zajedno sa Matanićem, takođe ostavila kratku objavu na Fejsbuku povodom čitavog događaja. Objasnila je da je naslovnicu snimila na poziv redakcije jer je u to vreme pripremala kampanju Štit i da je Matanić takođe bio odabir redakcije. Dodala je da je Matanić uvek “najglasnije osuđivao seksualne predatore” i da je time sve ovo još gore.

“Bio jednom jedan redatelj i bila jednom jedna šutnja” naslov je kolumne hrvatskog pisca i reditelja Anđela Jurkasa, posvećena čitavom slučaju Matanić.

“Ah ta ‘umjetnost’ i ‘umjetnici’. Svakom se, jelte, može desit’. Samo se nekom dešava 20 godina i bude javna tajna dok ne izgubi kompas i naleti na nekog kog boli trok…c za tuđu ‘moć’ i kiseli osmijeh” napisao je Jurkas u svojoj kolumni

Matanić stvaranje filmova i celu filmsku umetnost vidi kao „najmoćniji oblik kulture i umjetnosti danas“. „Zato mislim da je važno to iskoristiti, ljude, koliko se to može, pomaknuti ka nekom dobru, barem nekolicinu njih. Neka se samo zapitaju, neka promišljaju, neka ne šute”.
Pa su se tako neki ljudi, neke žene, neke devojke i devojčice zapitali i odlučili da više „ne šute“.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.