Za svakoga od nas – nazvaćemo se, ovom prilikom, laicima – Airbus je sinonim za civilno vazduhoplovstvo. Avion u koji uđeš na aerodromu, izađeš iz njega kada sletiš, uglavnom se provedeš lepo i ne razmišljaš previše ni o letu ni o letelici.

Ipak, kako će u ekskluzivnom intervjuu za Nedeljnik ispričati Luka Bruneleski, viši direktor za razvoj poslovanja u kompaniji Airbus, zadužen za razvoj poslovanja kompanije u ovom delu Evrope, kako u civilnom, tako i u vojnom segmentu, Airbus u Srbiji je mnogo više od toga.

Srpska policija i vojska uveliko lete i Airbusovim helikopterima, najavljuju se i bespilotne letelice u čijem bi razvoju mogla da učestvuje i Srbija, a imaće Bruneleski i reči hvale za inženjere koji rade u Institutu „Moma Stanojlović“ i Vojnotehničkom institutu.

Luka Bruneleski biće panelista na Vazduhoplovnom samitu Jugoistočne Evrope (SEAS), najvećoj regionalnoj konferenciji civilne i vojne vazduhoplovne industrije, koja će se održati 22. i 23. aprila u Beogradu. O Airbusu u Srbiji, ali i o tome kako funkcioniše takva multinacionalna kompanija, direktor Airbusa govorio je za Nedeljnik.

„Istina je da će mnoge ljude Airbus pre svega asocirati na civilno vazduhoplovstvo. Na ovom polju tesno sarađujemo sa našim partnerom Er Srbijom, i tu smo za sve njihove potrebe kao što su nadogradnja putničke kabine, zamena flote i budući razvoj. Ali Airbus takođe znači helikoptere, vojne avione, uvezane satelitske i obaveštajne sisteme – naš široki portfolio proizvoda i usluga može da odgovori brojnim zahtevima tržišta. Upravo je Srbija dobar primer: naše partnerstvo tokom godina je ojačalo, a to se ogleda u nedavnoj nabavci helikoptera H145M i transportnih aviona C295. Posvećeni smo da nastavku te saradnje“, navodi Bruneleski.

Bićete jedan od viđenijih gostiju Vazduhoplovnog samita Jugoistočne Evrope SEAS2024 krajem ovog meseca. Koja će biti glavna poruka s kojom ćete doći u Srbiju?

Airbus vidi želju Srbije da ojača svoju ekonomiju, da unapredi i ubrza digitalizaciju, kao i da ojača svoju vojnu infrastrukturu i sposobnosti. Svesni smo koliko je važno da jedna zemlja ne zasniva svoj napredak samo na spoljnoj kupovini, već i da razvije sopstvene industrijske kapacitete, posebno kada ima toliko stručne inženjere. Naša poruka je jasna: Airbus je spreman i pouzdan saveznik, posvećen podršci Srbije na njenom putu ka rastu i napretku.

Vaša kompanija neguje partnerstvo i sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i sa Ministarstvom odbrane Srbije. Šta ova saradnja znači za Airbus, a šta može da znači za građane Srbije?

Počastvovani smo što imamo partnerstva i sa MUP-om i sa Ministarstvom odbrane. Znamo da će Airbusovi proizvodi i usluge uspešno i efikasno podržavati Srbiju u svim onim zadacima zbog kojih su i nabavljeni, kao što su vanredne situacije, humanitarna pomoć ili potrebe vojnog transporta. U krajnjoj liniji, to znači bolju bezbednost za građane Srbije i one kojima je pomoć potrebna. Primera radi, srpsko Ministarstvo unutrašnjih poslova koristilo je Airbusove helikoptere za gašenje šumskih požara ne samo unutar granica vaše zemlje već i u Grčkoj, Bosni i Hercegovini i Severnoj Makedoniji.

Srbija je već kupila 22 policijska i vojna helikoptera proizvođača Airbus Helicopters, kao i dva vojna transportna aviona. Postoje li planovi za neke nove investicije, imajući u vidu da se u našoj zemlji ozbiljno razmatra zamena helikoptera, od kojih su neki stari decenijama?

Srpska ministarstva unutrašnjih poslova i odbrane koristiće tih devetnaest H145 i tri H215 helikoptera. Airbus ima širok dijapazon usluga i proizvoda da podrži i zamenu srpske flote, ali i povećanje njenih kapaciteta.

Vojni dronovi su sasvim jasno budućnost. Srpski zvaničnici otkrili su prošle godine da su Ministarstvo odbrane i Airbus ušli u pregovore oko potencijalne saradnje unutar programa SiRTAP. Možete li da nam kažete nešto više o tom procesu i kada bismo mogli da vidimo opipljive rezultate?

SiRTAP je sistem taktičke besposadne letelice visokih performansi (RPAS) koji Airbus razvija i proizvodi u Španiji. Nedavno smo potpisali prvi ugovor o prodaji sa Ministarstvom odbrane Španije, u okviru koga je ne samo osnovni razvoj programa već i početna akvizicija od 27 letelica i 9 zemaljskih kontrolnih stanica. Airbus vidi koliko je napredovala srpska vojna industrija i uvereni smo da postoji veliki potencijal za saradnju u domenu besposadnih vazduhoplovnih sistema (UAS).

Saradnja ne podrazumeva samo kupovinu „hardvera“, pa ni njegov razvoj. Airbus je u Srbiju, konkretno u Vazduhoplovni institut „Moma Stanojlović“ i Vojnotehnički institut Srbije doneo i svoje široko inženjersko znanje. Kako biste ocenili srpske inženjere? Šta oni mogu da donesu Airbusu?

Srbija ima dugu i važnu vazduhoplovnu inženjersku tradiciju: tu su G-2, G-4, „orao“, „lasta“, sve do najnovijih projekata Vojnotehničkog instituta. Srpski inženjeri pokazali su svoju vrednost. Mnogi rade na zajedničkim projektima ili čak direktno u Airbusu. Sem tehničkog znanja, donose nam i pragmatizam i jedinstvenu sposobnost da se prilagode i da brzo uče.

Svi znaju da Airbus nije baš obična kompanija. Kako biste objasnili sve karakteristike i nijanse koje su od Airbusa napravile jedan od najuspešnijih multinacionalnih, panevropskih projekata? Da li je nekada teško žonglirati interesima različitih zemalja i kako da sve funkcioniše kao jedan tim?

Airbus je trijumf evropskih integracija. U ovih pet decenija, okupili smo kompanije civilnog i vojnog vazduhoplovstva sa čitavog kontinenta, a danas Airbus proizvodi polovinu velikih komercijalnih aviona u čitavom svetu, a lider je i na mnogim tržištima sa helikopterskim, odbrambenim i svemirskim proizvodima.

Sve to je moguće ne samo zahvaljujući prevazilaženju tehničkih poteškoća povezanih sa složenošću naših proizvoda, već i ostvarivanjem zajedničkog cilja: Airbus zapošljava oko 130.000 visokokvalifikovanih i strastvenih ljudi iz čitavog sveta, ujedinjenih i motivisanih da budu „pioniri održivog vazduhoplovstva za bezbedni i ujedinjeni svet“. Sve to je jedna moćan motor produktivnosti, saradnje i inovacija.

Na samom kraju, moramo da vam postavimo i jedno lično pitanje. Da li je i vaše prezime uticalo na to kako će se kretati vaša karijera? Na kraju krajeva, i Filipo Bruneleski je bio čovek sa mnogo veština, koji je uz to obožavao da pravi različite stvari – baš kao današnji inženjeri…

Hvala vam na ovom pitanju, koje me vraća mojim korenima i tradiciji. Da, odrastao sam u Italiji, odnosno u Toskani, gde su rođeni ne samo Filipo Bruneleski, već i Galileo Galilej i Leonardo da Vinči. Svi oni su me inspirisali još kao dečaka – baš kao i cele naraštaje inženjera. Kako? Jer su bili radoznali, jer su uvek gledali napred i iznad, jer su imali hrabrost da pokušaju, ali i poniznost da shvate i da prevaziđu poteškoće.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.