Iako je termin „ekonomija iskustava“ možda nov, sam koncept nije – kada biraju između iskustava i materijalnih stvari, ljudi se radije opredeljuju za ono što stvara uspomene.
Experience economy, novo istraživanje kompanije Mastercard, dokazalo je upravo ovu ideju koja u brojkama zvuči ovako: 61% ispitanika iz Srbije istaklo je kako će u godini pred nama trošiti isto ili više novca na iskustva, a čak 74% smatra da se ovaj vid potrošnje – ili bolje reći, ulaganja – uvek isplati.
Iskustva pružaju neprocenjivi osećaj i stvaraju uspomene koje traju ceo život. To potvrđuju i rezultati našeg istraživanja, jer je 42% ispitanika navelo kako su im najlepše uspomene u životu upravo određena iskustva, dok je 45% izjavilo kako im iskustva menjaju pogled na svet.
Kada je reč o vrsti iskustva na koju će se građani Srbije fokusirati, istraživanje otkriva da je najveći broj ispitanika naveo kako se raduju putovanjima, a zatim slede koncerti i događaji na otvorenom poput festivala, kulinarska putovanja i spa vikendi.
Trend rasta potrošnje na nematerijalne u odnosu na materijalne proizvode beleže i podaci Mastercard Ekonomskog instituta. Oni otkrivaju da je udeo potrošnje na iskustva kao što su putovanja ili večere u restoranima porastao u 2023. na 22% ukupne evropske potrošnje, sa 19% koliko je iznosio 2019. godine. Sa druge strane, udeo potrošnje na materijalna dobra ostao je stabilan.
Potrošači su se nesumnjivo suočili sa izazovnim izborima po pitanju toga za šta će izdvajati novac tokom proteklih nekoliko godina. Kako se turbulencija koju su izazvale inflacija i visoke kamatne stope postepeno smiruje, potrošači će sada verovatno usmeriti više novca na ono do čega im je zaista stalo, tako da će spektakularni događaji poput velikih sportskih takmičenja, turneja velikih izvođača i međunarodni filmski festivali verovatno biti pri vrhu šoping liste Evropljana.
Mastercard je dugogodišnji partner desetinama najprestižnijih evropskih organizacija i dešavanja u domenu zabave i sporta. Ovogodišnja ponuda uključuje, između mnogih drugih, finale UEFA Lige šampiona na Vembli stadionu u Londonu, Rolan Garos, Kanski festival, Filmski festival u Veneciji, League of Legends turnire, kao i stotine Live Nation koncerata na više evropskih tržišta.