Jun je širom sveta poznat kao Mesec ponosa (Pride month), posvećen LGBT+ zajednici i slavljenju ljubavi, ali i borbi za jednaka prava. Kao humanistička kompanija sa ljudima u svom središtu, IKEA od samog početka poslovanja teži stvaranju boljeg i inkluzivnijeg sveta promocijom i zagovaranjem ravnopravnosti.
Povodom Meseca ponosa i proteklog Međunarodnog dana borbe protiv homofobije, transfobije i bifobije (IDAHOBIT), sa Otom van Dalom, menadžerom tima za ljude i kulturu u kompaniji IKEA Jugoistočna Evropa, razgovarali smo o značaju inicijativa za stvaranje bolje svakodnevice kroz jednakost i inkluziju.
Za nas u Ingka grupi, ovi datumi predstavljaju još jednu priliku da proslavimo raznolikost i podignemo svest javnosti o značaju poštovanja ljudskih prava, bez obzira na seksualnu orijentaciju i rodni identitet. U skladu sa našom politikom o ljudskim pravima i ravnopravnosti i zalaganjem za pravedniji svet, želimo da ova tema bude aktuelna kontinuirano, tokom cele godine. Otvaranje dijaloga na temu prava i položaja LGBT+ zajednice od suštinskog je značaja za razumevanje i inkluziju u društvu. „Razbijanjem“ predrasuda i stereotipa, težimo da osiguramo prihvatanje raznolikosti, čime stvaramo temelje za društvenu promenu i zajednicu koja vrednuje pravednost, različitosti i poštovanje.
IKEA je poznata po zalaganju za jednakost bez obzira na etničku pripadnost, rasu, pol ili seksualnost. Oto ističe da zbog toga svi unutar kompanije osećaju odgovornost i potrebu da se zalažu za različitost i inkluziju. Praktični pokazatelj ovih zalaganja je saradnja sa organizacijom IDEAS, sa kojom je IKEA pre dve godine osnovala Equality Business Alliance (EBA). Alijansa se bori za ostvarivanje jednakosti za LGBT+ građane na radnom mestu, ali i u društvu.
Kroz alijansu, IKEA i druge kompanije članice zajednički razvijaju sisteme podrške. Inicijativa demonstrira snažnu posvećenost stvaranju inkluzivnog okruženja na radnom mestu, i u domu. Kao potvrda uspeha ovih napora, kompaniji IKEA Srbija je nedavno dodeljen sertifikat bezbedne kompanije za LGBTQI+ osobe. Promovisanjem inkluzivnosti, zajedništva i empatije, nastavićemo da podstičemo razumevanje, prihvatanje i poštovanje, jer verujemo da je to osnova za izgradnju srećnijeg i ravnopravnijeg društva.
Na pitanje da li imaju uvid u to kako se njihovi zaposleni koji su pripadnici LGBT+ zajednice osećaju, menadžer tima za ljude i kulturu ističe da su rezultati internih anketa pokazali da se čak 82 odsto kolega na poslu oseća slobodno da budu ono što jesu. Procenat je sličan i kada se radi o kolegama koji smatraju da se prema njima ophode sa uvažavanjem bez obzira na razlike (79 odsto), kao i onima koji smatraju ovu kompaniju odličnim mestom za rad (78 odsto).
Naš zadatak je da prepoznamo i prihvatimo činjenicu da proces inkluzije nije kompletan dok se baš svaki naš kolega ne bude osećao slobodno, u kompaniji, kao i van nje. Međutim, nastojimo da posmatramo i širu sliku i svesni smo da se u društvu puno mladih iz LGBT+ zajednice suočava sa mnogobrojnim izazovima. Stoga, kao poslodavac i aktivan učesnik u društvu pokušavamo da doprinesemo promeni i premošćavanju jaza koji prepoznajemo.
Prihvatanje počinje kod kuće – gde podrška i ljubav ulivaju samopouzdanje i stvaraju osećaj pripadnosti koji se prenosi u spoljni svet. Baš zbog toga smo pokrenuli kampanju „Ljubav počinje u domu“, koja ističe važnost doma u negovanju samopouzdanja, podržavanju identiteta i prihvatanju različitih seksualnosti. Kreirali smo jednostavne korake koje ljudi mogu preduzeti kako bi postali bolji saveznici bliskim osobama, počevši od svojih domova, radnih mesta i zajednica – podstičemo otvorene razgovore i podršku LGBT+ osoba i osuđujemo korišćenje uvredljivog rečnika. Naša tolerancija je nulta kada su u pitanju bilo kakvi oblici diskriminacije, uznemiravanja ili neprijateljstva.
„Ljubav počinje u domu“ zvuči kao veoma ubedljiv koncept! Koju poruku IKEA želi da pošalje ovom izjavom?
„Ljubav počinje u domu“ je više od kratkoročne inicijative – ona predstavlja naš kontinuirani napor da osiguramo da se svakog dana svi pripadnici zajednice osećaju kao kod kuće. Jer, kada je ”dom” siguran, kada podržava i neguje, on postaje temelj za samopoštovanje, ljubav prema sebi i autentično izražavanje identiteta. Samouvereni ljudi širokih svatanja prenose pozitivnu energiju u širu zajednicu, a naziv kampanje „Ljubav počinje u domu“ dodatno naglašava poruku da ono što radimo unutar svoja četiri zida ima dalekosežan uticaj, prevazilazeći taj prostor i puštajući svoje korene u svetu.
Za kraj, ovaj Holanđanin koji sada Beograd zove svojim domom, poručuje:
Ljubav je lična. Ljubav je univerzalna. Ne osuđujte ljubav samo zato što je drugačija od vaše. Jer, upravo je ljubav ono što nas sve povezuje u različitosti. Ne treba da dozvolimo da predrasude ograniče našu sposobnost da prihvatimo i cenimo drugačije. Upravo suprotno, treba da se fokusiramo na ono što nas ujedinjuje, ostavljajući po strani sve što nas deli. U redu je imati mišljenje, ali nije u redu izražavati nepoštovanje i osuđivati koga neki pojedinac voli. Kroz razumevanje, podršku i ljubav, uveren sam da možemo da izgradimo svet u kome svako može da bude ono što je najvažnije – slobodan.