Prema izveštaju „Digital 2024 Global Overview Report“ koji je pripremila kompanija Kepios, broj jedinstvenih mobilnih pretplatnika širom sveta je dostigao 5,65 milijardi i ima trend rasta u godinama koje dolaze. Ovaj podatak pokazuje da većina svetske populacije ima barem jedan telefonski broj.
Broj mobilnog telefona je evoluirao u važan faktor za ličnu identifikaciju, gotovo u potpunosti potiskujući tradicionalne identifikacione dokumente (npr lične karte) pri prijavljivanju na brojne onlajn usluge, od društvenih mreža do bankarskih aplikacija. Telefonske kartice sa pripadajućim brojem su toliko integrisane u digitalne identitete korisnika da gubitak mogućnosti kontrole nad njima otvara vrata neovlašćenom pristupu važnim ličnim i finansijskim podacima. Zbog toga, zaštita telefonskih priključaka postaje ključna za očuvanje digitalnog blagostanja korisnika, a stručnjaci kompanije Kaspersky dele nkoliko korisnih saveta po tom pitanju.
Bezbednost nakon gubitka telefona i SIM kartice
Gubitak ili krađa telefona zajedno sa SIM karticom donosi veliki stres, ne samo zbog gubitka ličnog uređaja, već predstavlja rizik po digitalnu bezbednost korisnika. Pošto se SIM kartice mogu lako prebaciti na drugi telefon, odsustvo PIN zaštite čini lične naloge povezane sa tim brojem telefona podložnim neovlašćenom pristupu.
U ovakvim slučajevima, prvi korak bi trebalo da bude kontaktiranje mobilnog operatora kao pružaoca usluge, sa zahtevom za blokadu SIM kartice. Nakon što se SIM kartica u izgubljenom uređaju deaktivira, opasnost od njene zloupotrebe više ne postoji. Sledeći korak nakon blokiranja je preuzimanje nove SIM kartice sa istim telefonskim brojem.
Za korisnike e-SIM kartice, proces uključuje kontaktiranje pružaoca usluge sa zahtevom za deaktivaciju SIM kartice na izgubljenom uređaju i podešavanje na novom uređaju. Ove proaktivne mere pomažu da se minimizira uticaj gubitka i efikasno štite lični podaci.
Bezbedno upravljanje promenama broja telefona
Kada se pojavi potreba za prelaskom na novi broj, bilo zbog zbog upornih neželjenih poziva, prevarantskih poziva ili neželjene pažnje, ključno je promišljeno upravljati tim procesom. Postojeći broj telefona se verovatno koristi kao korisničko ime ili opcija za povraćaj naloga za različite važne usluge, uključujući društvene mreže i bankarske aplikacije.
Mobilni operateri često već nakon 90 dana ponovo vraćaju brojeve u upotrebu i stare brojeve dodeljuju novim korisnicima. Ako nalozi povezani sa određenim brojem nisu preneti, novi vlasnik bi potencijalno mogao da im pristupi, dovodeći lične podatke u opasnost.
Preporučuje se da ne brzate tokom ovog procesa. Najbezbednija opcija je da za početak osigurate novi broj, a da stari ostane aktivan. Ovaj period preklapanja je od suštinskog značaja za neosetno razdvajanje naloga od prethodnog broja. Korišćenje menadžera lozinki može biti od velike koristi tokom ove faze: može pomoći da se identifikuju usluge koje koriste broj kao akreditiv za prijavu. Pored toga, pregled istorije dolaznih SMS poruka za kodove za potvrdu može dati naznake o tome koje usluge treba ažurirati.
Preuzimanje SIM kartice
Prevare sa preuzimanjem SIM kartice počinju kada prevaranti prikupe dovoljno ličnih podataka potrebnih za lažno predstavljanje. Ove podatke često dobijaju putem fišinga, tj. slanjem lažnih imejlova koji liče na one od mobilnih operatera, u kojima traže lične podatke na lažnim veb stranicama, ili putem višinga, tj. pozivima u kojima se predstavljaju kao predstavnici mobilnih operatera i obmanjuju korisnike da otkriju osetljive informacije.
Kada prikupe ime, adresu i broj lične karte, prevaranti mogu da nateraju mobilnog operatera da promeni broj telefona na novu SIM karticu koju kontrolišu. Ovo im omogućava da presretnu sve poruke poslate tom broju, poput jednokratnih lozinki, što omogućava prevarantima pristup finansijskim i ličnim računima. Žrtve obično ne shvate da su prevarene sve dok ne izgube uslugu mobilnog operatera ili primete čudne aktivnosti na svojim nalozima.
Da biste se zaštitili od ovih prevara, preporučuje se da budete oprezni sa imejlovima i pozivima koji zahtevaju lične podatke ili podstiču brzu akciju. Proverite svaku sumnjivu komunikaciju tako što ćete direktno kontaktirati pružaoca usluge preko zvaničnih kanala. Ako se sumnja na preuzimanje SIM kartice, odmah kontaktirajte operatera da biste obezbedili nalog i pratite izvode sa računa zbog neovlašćenih transakcija. Dodavanje jedinstvenog PIN koda ili lozinke za promene naloga kod mobilnog operatera takođe poboljšava zaštitu, dok primena sveobuhvatnih rešenja za sajber bezbednost pomaže u zaštiti od interakcije sa veb sajtovima koji imaju za cilj pribavljanje osetljivih podataka korisnika.
„U današnjem međusobno povezanom svetu telefonski brojevi su postali jedan od najvažnijih ličnih identifikatora, poput digitalnog otiska prsta. Veoma je važno pristupiti bezbednosti telefonskih brojeva sa najvećom pažnjom. Ako prepoznamo rizike zloupotrebe i potencijalne probleme, možemo se zaštititi od značajnih budućih nevolja i gubitaka. Štaviše, oprez u kombinaciji sa savremenim rešenjima za sajber bezbednost čini čvrstu odbranu od različitih pretnji“, komentariše Ana Larkina, stručnjak za analizu veb sadržaja u kompaniji Kaspersky.