Često se u knjizi provlači taj motiv Titove naklonosti prema lepom oblačenju, kako kažete – dendijevski, a vi na jednom mestu navodite i da je to dosta uticalo na njegov odnos prema socijalističkom društvu, pa je tako uticalo i da jugoslovenski realsocijalizam dobije tu „koka-kola“ formu. Da li je to ipak više splet spoljnopolitičkih okolnosti ili je Titova nesklonost ka komunističkom (apsolutnom) asketizmu doprinela da Tito izgradi svoju verziju socijalizma?

I jedno i drugo. Do 1948. Titov je komunizam među najrepresivnijima, Staljin kudi Poljake kako se ponašaju kao balerine, a veli, „pogledajte Tita, molodojec, taj je sve protivnike pobio“. Ako bi Tita podvrgli doktrinarnoj analizi, kaže Đilas, on bi se pokazao – svakako više po kraljevskom načinu života nego po autokratskom načinu vladanja – kao jedan od najnedoslednijih, „najnekomunističkijih“ upravljača. „Uprkos tome – a uistinu baš zbog – on je jedan od najuspelijih. Štaviše, uspomena na njega, mada neće ostati ružičasta ni kod mnogih komunista, neće ni približno izazvati strave i prokletstva kao pri pomenu Staljinovog imena: takvo moje uverenje, makar bilo obremenjeno mojom prošlošću i saradnjom s Titom, zasnivam koliko na analizi komunističkih, toliko i drugih revolucionarnih autokrata… Nije naprazno jedan moj prijatelj primetio: komunizam je utoliko bolji ukoliko je pogrešniji, nedosledniji. On se, najuopštenije rečeno, orijentisao – da ne kažem: prilagođavao – prema uslovima. A uslovi su se menjali, naglo i temeljno, naročito posle sukoba sa Sovjetskim Savezom 1948. godine…“ Poslije 1948. on postaje heroj socijalizma s ljudskim licem. On je bio „Veseli diktator“, kako primjećuje Žarko Petan. Nije mogao strijeljati ljude kao Pol Pot i uzimati milijarde od Amerikanaca, ali on je bio nadaren i za te forme – Krleža je govorio da je Tito „diktator koji vlada demokratski“.

Tito se kao ličnost formirao u lascivnom svijetu austrijske i mađarske operete, u pivnicama i kuglanama, a ne u sjemeništu kao Staljin. To je prilično hedonistička kultura i na njega je djelovala snažno – na Hitlera, nažalost, nije ostavila nikakav pečat. Narcisizam je tu jako važan. Odjeću je kao predsjednik mijenjao do četiri puta dnevno, kvarcao se i zimi, bojao kosu do zadnjeg trena. Nosio je snježnobijele proteze. Staljin i Mao vladaju u skromnim vojničkim surkama, a Tito obožava Christiana Diora, buržujsku ikonu, iskačući iz svih kanona komunističke estetike.

CEO TEKST PROČITAJTE U NOVOM BROJU NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 08. AVGUSTA, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS

Nedeljnik 656

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.