Peživeli smo nekako i ponosne majke koje su prvog dana školske godine stavljale fotografiju svoje dece na Instagram, Fejsbuk i druge društvene mreže. Ali, sa povratkom dece u školu, pored fotografija koje su postale „neizostavni deo školovanja“, otvara se pitanje staro-novog problema. Korišćenje telefona tokom nastave. Mada se ovaj problem razlio i van zidova škole, možda čak i više nego u njoj.
Prekomerna uoptreba telefona kod dece postala je ogroman problem. Kad god nemamo čime da ih zabavimo, tu je telefon, kad ne mogu da se umire, tu je telefon, dok jedu, tu je telefon (nastavite niz). I ovde nisu problem samo školska deca, iako je slike iz škole u kojoj deca umesto olovke drže telefone, dosta poražavajuće. Radi se o deci svih uzrasta.
Dok se učitelji trude da prenesu znanje o matematičkim formulama ili literaturi, svaki „ping“ sa ekrana odvlači pažnju malih „digitalnih pionira“. Ova slika postala je ralnost širom sveta, ali mnoge škole odlučuju da povuku potez poput zabrane pametnih telefona tokom nastave.
Odluka nije nastala samo iz želje da se smanji distrakcija. Iza nje stoji rastući niz istraživanja koji sugerišu da moderni uređaji možda nisu najbolji saputnici u obrazovanju i socijalnom razvoju naše dece. Možda nije sve u broju aplikacija koje deca preuzimaju ili u broju „lajkova“ koje dobijaju. Možda je stvar u tome što ove digitalne igračke, iako naizgled korisne, mogu zapravo da zaklone pravu vrednost obrazovanja i međuljudskih veza, i pored toga što postoje razne opije za roditelje koje ograničavaju vreme boravka na internetu i sužavaju polje pretrage.
Ekran između učenika i obrazovanja
Prema najnovijim istraživanjima, neverovatnih 97% tinejdžera koristi telefone tokom školskog časa, provodeći u proseku 43 minuta dnevno „buljeći“ u ekrane. Dok se može činiti da je ovo samo još jedan deo njihove svakodnevice, stvarnost je da ova stalna povezanost može imati ozbiljne posledice po njihovu sposobnost da se fokusiraju i razvijaju socijalne veštine.
Prema anketi Pew Research Centra, čak 72% profesora u srednjim školama smatra da su mobilni telefoni veliki izvor distrakcije. Kada učenici iz časa u čas „bacaju oko“ na ekran, jasno je da njihova pažnja nije usmerena na lekcije. Naša sposobnost multitaskinga je ograničena, a stalno skakanje između zadataka može ozbiljno narušiti kvalitet obrazovanja.
Rezultati ACT testa, koji meri osnovne akademske veštine, pokazali su pad na najniži nivo u poslednjih 30 godina. Pofesroi tvrde da su učenici ranije (pre pametnih telefona) bili sposobniji da se skoncentrišu i efikasnije savladavaju materijal.
Bezbednost
Mnogo roditelja veruje da, ukoliko njihovi mališani imaju svoj uređaj, to može da pomogne u hitnim situacijama. Međutim, stvarnost pokazuje da telefoni često mogu postati distrakcija čak i tokom kritičnih trenutaka.
Na primer, vrlo često deca prelaze ulice sa telefonima u ruci, ne gledajući oko sebe, tako dovodeći i sebe i druge učesnike u saobraćaju u opasnost. Često se toliko zadube u sadržaje ekrana da prestaju da budu svesni okoline. Dakle, telefoni mogu čak i izazvati hitne situacije umesto da ih spreče.
Ukoliko smatrate da vaše dete ipak mora da ima telefon zbog hitnih slučajeva, razmislite o straijim modelima. Sećate se onih na preklop ili „kliz“ koje smo svi imali kada smo bili klinci? Ili neke još straije od njih… Ovi uređaji omogućavaju osnovnu komunikaciju bez pristupa društvenim mrežama, čime se smanjuje distrakcija i poboljšava fokusiranje na školu.
Udaljivanjem telefona iz učionica, deca su prisiljena da se posvete onome što se dešava oko njih, razvijajući tako važne veštine koncentracije i socijalne interakcije.
Možda je vreme da preispitamo kako koristimo tehnologiju u obrazovanju i da pronađemo balans koji će omogućiti našoj deci da ne samo budu povezani sa svetom, već i da se fokusiraju na ono što je zaista važno — njihovo obrazovanje i lični razvoj. Ništa, naravno, nije crno-belo, postoji tu i siva zona koja kaže da su digitalni uređaji i nove tehnologije dosta pomogli deci pri učenju a nastavnicima pri pravljenju školskih programa koji su zanimljiviji, interaktivniji i privlače više pažnje deci, ali niko ih nikada ne koristi samo za to.
Pametni telefoni neće učiniti decu pametnijom, ali će sigurno biti izazov za obrazovne sisteme da pronađu pravi način da pomognu našoj deci da rastu i razvijaju se u sve kompleksnijem svetu.