Zašto je Srbija zanimljiva za investitore vetroparkova, koja tri elementa su važna za razvoj projekata, kako banke odlučuju koga da finansiraju, zašto je, osim aukcija, važno razvijati i druge finansijske mehanizme, poput korporativnih PPA ugovora – neke su od tema o kojima se diskutovalo na panel diskusiji posvećenoj vetroelektranama na konferenciji OIE SRBIJA 2024 u Vrdniku.
Na panelu „Perspektive razvoja izgradnje i finansiranja vetroelektrana“ učestvovali su Marko Lipošćak, generalni direktor Enlight EU, Christophe Billot, direktor prodaje za Mediteran Nordex Grupe, Andries Teerlynck, direktor prodaje, HR, IT i PR u kompaniji Elicio i Nikola Vuletić, predsednik Izvršnog odbora UniCredit Banke Srbija.
Moderatorka panela bila je direktorka zagovaranja i komunikacija WindEurope Viktorija Kerelska, koja je istakla da je Evropa u prvoj polovini ove godine dobila novih 6.4 GW kapaciteta vetra. Ipak, kako je upozorila, još se ne gradi koliko bi trebalo da bi bila ostvarena dekarbonizacija kontinenta.
Najviše rizika nosi faza razvoja vetroelektrana
Marko Lipošćak, generalni direktor Enlight EU, objasnio je da je Srbija atraktivna za investitore zbog kontinuirane podrške obnovljivim izvorima na nivou države. Prema njegovim rečima, okruženje je relativno predvidivo što je za investitore veoma važno, a tu su i međunarodne finansijske institucije koje su davale tehničku asistenciju Vladi.
– Sada vidimo i procvat solara. Brojke su relativno male u odnosu na druge evropske zemlje, ali biznis je tu, razvija se – napominje Lipošćak.
Kako kaže, izazovi u gradnji vetroparkova postoje u svim fazama, ali izdvaja razvoj kao fazu sa najviše rizika. Budući da je potrebno vreme da se razvije projekat, važno je da su pravila jasno postavljena, a proces efikasan, napominje.
– Postoji jedan izazov koji je zajednički za celu Evropu, a odnosi se na pravila koja se menjaju, što je za investitore problem kada se nađu u zamci nekoordinisanih akcija različitih institucija – naglašava Lipoššćak i dodaje da novo vreme donosi i nove izazove poput investiranja u baterijske sisteme.
On napominje da osim aukcija, treba razvijati i druge finansijske mehanizme.
– Prošle godine slavili smo uspeh prvih aukcija, cene su bile dobre za investitore, EPS i kupce. Srbija ima dobru osnovu da nastavi sa aukcijama, ali potrebne su nam alternative, kao što su dugoročni PPA ugovori, kao i prekogranični. Ne želimo da budemo industrija koja je visoko subvencionisana – istakao je Lipošćak dodajući da moramo da razvijamo tržište električne energije, ako želimo dalji razvoj ove oblasti.
Tri ključna elementa za razvoj vetroparkova u Srbiji
Andries Teerlynck, direktor prodaje, HR, IT i PR u kompaniji Elicio, ističe da planiraju širenje u Srbiji gde, kako kaže, imaju veoma pozitivno iskustvo. Prema njegovim rečima, Srbija ima tri elementa važna za razvoj projekata: dosta vetra, prostora i stabilnu investicionu klimu.
– Veoma smo zadovoljni i sistemom fid-in tarifa. Takođe, kad nema vetra u Francuskoj i Belgiji, ima ga u Srbiji – ističe.
On napominje da, kada je reč o izazovima, i dalje je problem obimna dokumentacije koja mora da se podnese, a da je mnogo malih stvari koje mogu ubrzati proces.
Takođe, smatra da treba više razvijati korporativne PPA ugovore, koji se zaključuju direktno između proizvođača električne energije iz obnovljivih izvora i potrošača.
– U Francuskoj je zanimljiv sistem ugovora o razlici. Vremenom smo došli do toga da su danas standardni ugovori na 20 godina, jer su se vetroparkovi pokazali kao dobra i solidna tehnologija koja može da radi 20 godina ako se dobro održava – zaključuje.
Nordex – Od Krivače do Čibuka 2
Christophe Billot, direktor prodaje za Mediteran Nordex Grupe, istakao je da je poslednje dve godine Nordex lider u Evropi u proizvodnji vetrogeneratora. Kompanija posluje u 40 zemalja, a u Srbiji je prisutna na nekoliko projekata.
– U Srbiji smo počeli sa Krivačom i završili je pre vremena, pa smo odmah počeli da radimo za Pupin gde smo isporučili sve komponente. Radimo jedan projekat za drugim, bez prekida, sledeći je Čibuk 2 – najavio je dodajući da je za razvoj vetroparkova važno da se aukcije održavaju na regularnoj bazi.
Kako banke odlučuju koji projekat da finansiraju
A ko i kako finansira vetroparkove koji se grade u našoj zemlji? Nikola Vuletić, predsednik Izvršnog odbora UniCredit Banke Srbija, istakao je da ova banka trenutno finansira 5 od 8 vetroparkova u Srbiji. Kako je objasnio, za banke u odluci o finansiranju projekata nema prečica, jer je važna sigurnost.
– Nije lako napraviti projekat bankabilnim. Mi odlučujemo od slučaja do slučaja, nemamo kompromisa kada je u pitanju rezultat kompanije, biramo one sa dokazanim uspesima – objasnio je.
Ocenio je da su iza nas veoma uspešne aukcije, ali da nedostaju komercijalni PPA ugovori.
– Nadamo se da će ih biti više, kao i CFD ugovora, vidimo ih kao komplementarne mehanizme, a radujemo se i novom ishodu aukcija – poručio je.