Među brojnim problemima sa kojima se organizacije danas suočavaju, čini se da se jedan istakao, ili se nameće iznad svih drugih: generacijske razlike!  U današnjim organizacijama moguće je imati do PET (5) različitih generacija koje rade zajedno na stvaranju vrednosti. Uvek postoji velika konfuzija oko toga kada određena generacija počinje i kada prestaje, ali evo konkretnog pregleda:

Iako to zavisi od uređenja organizacije i koliko dugo posluje, velika većina naše populacije zaposlenih dolazi iz generacije X i Y, ali se brzo „dopunjuje“ onima koji pripadaju generaciji Z! Starije organizacije i porodične kompanije mogu imati veći broj bebi-bumera i ljudi iz tihe generacije koji su još uvek veoma aktivni! Bilo da se radi o 3, 4 ili 5 generacija koje rade zajedno, šta možemo učiniti da iskoristimo ovu priliku i umanjimo razlike?

Dozvolite mi da počnem sa dva klјučna upozorenja za iskorišćenje svih generacija na radnom mestu:

  1. NIKADA ne pretpostavlјajte da razumete generacije i njihove razlike. Na engleskom mi kažemo, kada nešto PRETPOSTAVLJAŠ (engl. ASSUME), praviš magarca i od sebe i od mene (ASS – U – ME)!
  2. SVAKO rešenje stvara novi problem! Nikada ne postoji rešenje koje ne stvara neku vrstu problema i samo se morate nadati da vaše rešenje problema neće stvoriti još veći problem!

Važna polazna tačka je kratak rezime između dve najveće grupe koje su najviše proučavane, Y i Z.

Generacija Y:  traže izazovan posao; žele stimulativan posao; veoma su zainteresovani za lični razvoj; vide sigurnost posla izgrađenu na veštinama koje su razvili; a naročito traže autonomiju i prijatnu radnu atmosferu.

Generacija Z: to su mašine koje obavljaju više zadataka istovremeno; lako im može postati dosadno (jedan zadatak ih izluđuje); traže kontrolu nad svojim okruženjem; više su nezavisni nego spremni na saradnju; ne pristaju na „gluposti“; žele da njihov poslodavac bude pošten i da ih shvati ozbilјno; i više su preduzetnički nastrojeni.

Kao što se može videti, ovo su dva veoma različita načina razmišlјanja. Naše istraživanje sa profesionalcima za lјudske resurse i vlasnicima preduzeća pokazalo je da nije neuobičajeno, na primer, da Z započnu novi posao u organizaciji i ubrzo nakon toga „odustanu“ jer posao ne odgovara njihovim očekivanjima! Z žele da se povežu sa vrhovima organizacija, žele da osete da prave razliku i ako to nije slučaj u vašoj organizaciji, uradiće to negde drugde!

Mnogo puta kada razmatramo generacijske jazove u našim organizacijama, fokusiramo se na razlike između njih. Odličan ujedinitelj za prevazilaženje ovoga je usmeravanje na našu osnovnu organizacionu svrhu (nazovite to misijom, vizijom, itd.). Sa organizacijske tačke gledišta, moramo ponovo osmisliti pristup zaposlenima i talentima, početi posmatrati generacije kao, na primer, „kulture“. Moramo da preispitamo šta organizaciju čini organizacijom i da preformulišemo način na koji razvijamo talente.

Neke druge ideje kako bi se iskoristile i premostile generacijske razlike:

  • Integrisanje generacijskih pitanja u politiku jednakosti, raznolikosti i inkluzije (EDI / DEI)
  • Fokus na zajedničke probleme i teme, zarad izgradnje poverenja
    Ponovo razmotriti mogućnosti mentorstva i saradnje (npr. obrnuto mentorstvo)
  • Koristiti prilike za davanje povratne informacije unapred (feedforward), umesto davanja povratne informacije (feedback)
  • Promovisanje onih koji se trude da premoste generacijske podele.

Živimo i radimo u zanimlјivim vremenima. U našem postpandemijskom svetu znamo da možemo da se promenimo kada je potrebno, ali nemojmo to raditi samo kada smo primorani. Nastojte da istražite lepotu zajedničkog rada, međusobno koristite veštine, znanje i sposobnosti drugih bez obzira na generacijsku pripadnost.

Imamo jedan život, jednu priliku da napravimo razliku. Uradimo to zajedno!

Američka privredna komora u Srbiji, Nedeljnik i Siti koledž, Evropski kampus Univerziteta u Jorku, dodeljuju tri stipendije za Panevropski Egzekjutiv MBA program u Beogradu. Pan-European Executive MBA je program svetskog renomea čiji diplomci stiču dve diplome: jednu britanskog Univerziteta Jork, a drugu francuskog Univerziteta u Strazburu.

Više informacija na: 011 715 69 05 ili serbia@york.citycollege.eu

Konkurs je otvoren do 14. oktobra 2024. 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.