Najveće španske modne kompanije planiraju da počnu da prikupljaju odbačenu odeću od aprila sledeće godine u okviru dobrovoljnog pilot programa upravljanja tekstilnim otpadom u skladu sa propisima EU koji treba da stupi na snagu 2026. godine.
Među deset brendova koji će učestvovati u projektu, u kojem će se tekstil i obuća odvajati od ostalog otpada kako bi se kasnije ponovo upotrebili ili reciklirali, su vlasnici Zare, Inditex, H&M, Decathlon, Ikea i Primark, a organizatori su projekat najavili pod nazivom Re-viste.
Španija čeka konačno odobrenje novih propisa EU koji će od država članica zahtevati da odvoje tekstil od drugog otpada pre nego što pravila budu otkrivena modnim kompanijama, prenosi N1.
Troškove upravljanja tekstilnim otpadom snosiće ove kompanije, rekla je Marta Gomez, direktorka za procenu kvaliteta i životne sredine u Ministarstvu za energetsku tranziciju, na jednom događaju u Madridu.
Propisi EU neće stupiti na snagu do 2026. godine, jer će vlasti dati kompanijama najmanje godinu dana da se prilagode, rekli su vladini zvaničnici i izvori iz modne industrije.
„Propisi nam pokazuju put kojim treba da sledimo, ali odlučili smo da ne čekamo na ispunjenje zakonskih pravila“, rekao je Andres Fernandez, predsednik Re-vista i šef održivosti u maloprodaji Mango, kompaniji koja je deo projekta.
Pravila znače da će kompanije koje prodaju više odeće i obuće verovatno morati da plate više za upravljanje otpadom.
Prema zvaničnim podacima u Španiji, samo 12 odsto korišćene odeće se sakuplja odvojeno, a 88 odsto završi na deponijama.
Svaki stanovnik Španije baci 20 kilograma odeće godišnje, u poređenju sa prosekom od sedam kilograma u Evropi.
Tokom jednogodišnjeg probnog perioda, Re-vista planira da postavi desetine kontejnera na raznim mestima – u crkvama, prodavnicama, tržnim centrima i na ulicama – kako bi se otpad mogao pakovati u vreće i odvoziti u objekte za sortiranje.