Šef inženjeringa Fjorenco Dioni i savetnik za proizvodnju Ričard Oberle u italijanskoj kompaniji Idra ovogodišnji su dobitnici Evropske nagrade za pronalazaštvo. Dvojica inovatora osmisli su Giga Press, mašinu za livenje pod pritiskom koja je donela revoluciju u automobilsku industriju.

Umesto livenja desetina delova i njihovog spajanja zavarivanjem ili lepljenjem, kako se do sada radilo, Giga Press je inovativni postupak koji omogućava da se cela karoserija izlije u dva komada i za manje od jednog minuta uz značajno smanjenje otpada i potrošnje energije. Legura aluminijuma i silicijuma (s malim procentom bakra, mangana i gvožđa) greje se na oko 750 stepeni i utiskuje pod visokim pritiskom (ekvivalent mase od 9.000 tona) u kalupe koje puni brzinom od 10 metara u sekundi.

Kalupi se koriste višekratno i mogu da proizvedu hiljadu odlivaka na dan. Ovakvo livenje drastično povećava produktivnost proizvođača automobila i smanjuje im troškove. Efikasnost livenja karoserije iz dva komada pod velikim pritiskom „tajni je sastojak“ jeftinije proizvodnje automobila koji je Ilon Mask prepoznao još 2020. godine i ugradio u jeftin model svog najprodavanijeg električnog automobila „Tesla Y“ u 2023. godini. Primera radi, prednji deo karoserije modela Y izrađuje se u jednom potezu za manje od jednog minuta. U Tesla fabrikama širom sveta trenutno radi 20 srednjih i velikih Idra mašina.

Posle Ilona Maska i Tesle, u red pred fabrikom Idra u Travaljatu pored Breše stali su i drugi velikani industrije: Ford, Hjundai i Volvo koji je naručio dve Giga Press mašine od 9.000 tona za svoju novu fabriku u Košicama. Idra do sada ima porudžbine za 25 mašina, a već je proizvela i isporučila 21.

Idrina inovacija važan je igrač u revoluciji proizvodnje automobila. Ali nije jedini. Tek je jedna kockica u mozaiku koji redefiniše pojam automobila kakav znamo u 116 godina dugoj istoriji od kad je s proizvodne trake Fordove fabrike u Detroitu sišao model T, prvi industrijski proizveden auto.

Automobil, kao retko koja druga mašina s tako dugom istorijom, doživljava neverovatnu transformaciju i promenu paradigme. Menjaju se stogodišnja predstava i poimanje automobila. Ostaje samo bazična funkcija – prevoz ljudi – sve drugo u vezi sa pojmom „automobil“ transformiše se: proizvodnja, pogon, arhitektura, upravljanje, upotreba, kretanje, posedovanje, održavanje. Uskoro više neće biti prepoznatljiv ni po četiri točka jer bi u doglednoj budućnosti „ulicama“ iznad naših glava mogao da dominira leteći automobil.

CEO TEKST PROČITAJTE U NOVOM BROJU NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 12. OKTOBRA, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS

Nedeljnik 666

Nedeljnik 666

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.