Sve ređe možemo da uđemo u gradski prevoz ili prođemo ulicom a da nas ne zapljusne oblak dima sa mirisom žvake, manga, borovnice ili maline. Vejpovi, sa svojim veselim bojama i aromama koje mame čulo mirisa, gotovo su postali svakodnevni pratilac svakog pogleda u javnom prostoru. Nekada je cigareta bila simbol odraslih, ozbiljnosti ili buntovništva, ali danas mladi, čak i deca, umesto nje drže sve modernije uređaje koji ispuštaju pare. Statistika su, gle čuda, zabrinjavajuće, prema podacima istraživanja iz 2023. godine, čak jedan od pet srednjoškolaca u Evropi probao je ili koristi vejp, dok taj broj kod tinejdžera u SAD raste iz godine u godinu. Vejp je u njihovim rukama često u društvu mobilnog telefona, sa slušalicama u ušima, pogleda uprtog u ekran – jer je ovo posta ritual, sasvim običan i gotovo očekivan prizor.
Jedan od ključnih razloga za ovakav porast popularnosti jeste percepcija da vejp „nije cigara“ i da „nije štetan“ kao klasični duvan, što proizvođači dodatno podržavaju reklamama, aromama koje podsećaju na slatkiše i uređajima modernog dizajna koji gotovo podsećaju na najnovije gedžete. Mnoge države zabranjuju prodaju vejpa mlađima od 18 ili 21 godine, ali kontrola i dalje kaska za marketingom. Nažalost, mnogi mladi nisu svesni opasnosti koje donosi nikotin, a iako su uvođenje različitih ukusa i modela vejpa trebalo da privuče starije korisnike koji žele da prestanu da puše, sve više tinejdžera sada koristi ove uređaje. Tako su se vejpovi, veoma nečujno, ušunjali u naše živote i postali deo novog „digitalnog identiteta“ mlađih generacija.
Kako bi ilustrovao ovaj trend i upozorio na nove „aspekte privlačnosti“ kojima se služe proizvođači kako bi privukli mlade korisnike, Nikolas Florko je za magazin The Atlantic podelio svoje iskustvo s animiranim ekranima na vejpu. Na jednoj žurki, kada je prijateljica izvadila svoj uređaj, animacija na ekranu odmah mu je privukla pažnju. Florko piše o tome kako su ga različiti modeli i brendovi koji nude uređaje sa ekranima sve više intrigirali, pa je posetio prodavnicu i primetio da su vejpovi sa animacijama postali uobičajena pojava.
Nikolas je do pre te zabave navikao na neobične jednokratne e-cigarete s raznim ukusima i brendovima koje je često viđao kod nje, ali ovaj uređaj bio je drugačiji – imao je ekran. Dok je prijateljica udisala, na malom ekranu pojavljivala se animacija koja ga je podsetila na jednostavnu verziju Pac-Mana.
@bargainshoppingdeals Touch Screen Vapes 🚨 The Future of Disposable Devices? #fyp #foryou #touchscreen #disposable #newinnovation #stopsmoking #foryoupagе #CapCut
To ga je podstaklo da poseti lokalnu prodavnicu e-cigareta, gde je primetio da su uređaji sa ekranima postali uobičajeni. Jedan od modela, Geek Bar Pulse X, imao je ekran koji prikazuje zvezdanu konstelaciju pri svakom udisaju. Drugi, pod nazivom Watermelon Ice Raz, prikazivao je animaciju plamenova. Ovi uređaji sa ekranima, koji su se pojavili na tržištu krajem prošle godine, sada su široko dostupni, a neki modeli čak prikazuju planete, rakete ili automobile u svemiru.
Ekran na uređaju Watermelon Ice Raz podsetio je Florka na staru konzolu Game Boy Color i lako je mogao zamisliti da bi ove vizuelne karakteristike privukle pažnju odraslih koji osećaju nostalgičnu povezanost sa video igrama iz prošlosti. Problem je, kako kaže, u tome što bi takve animacije mogle privući i mlađe korisnike, posebno decu. Iako je zakonom zabranjena prodaja e-cigareta mlađima od 21 godine, istraživanja pokazuju da su one i dalje popularne među tinejdžerima. Nova, vizuelna funkcionalnost mogla bi dodatno otežati napore u borbi protiv upotrebe e-cigareta među mladima. Robert Džekler, stručnjak za marketing duvanskih proizvoda sa Univerziteta Stanford, upozorava da takvi ekrani stvaraju iluziju da je e-cigareta „zabavna igračka“.
Laura Struik, profesorka na Univerzitetu Britanske Kolumbije koja proučava upotrebu e-cigareta među mladima, potvrđuje da su proizvođači e-cigareta ozloglašeni zbog strategija usmerenih ka mlađoj publici. Emilija Morlok, istraživačica sa Univerziteta Šefild Halam, smatra da ovakvi uređaji lako postaju modni hit među decom, posebno kada ih koriste oni koji imaju uticaj u njihovom društvenom krugu.
Stručnjaci upozoravaju da čak i jednostavne animacije na ekranu mogu pojačati zavisnost kod korisnika. Mali ekrani sa animacijama podstiču oslobađanje dopamina, neurotransmitera zaduženog za osećaj zadovoljstva, čime se dodatno povećava želja za ovim uređajima.
Iako predstavnici industrije tvrde da ekrani predstavljaju tehnološku inovaciju i korisnički signal o preostalom nivou baterije ili nikotina, stručnjaci sumnjaju da je to jedina svrha. Laura Struik navodi da su animacije zvanično nepotrebne – običan signal za bateriju mogao bi se rešiti svetlom, kao na detektorima dima. Džefer tvrdi da bi dodavanje zabavnih animacija moglo ugroziti napredak postignut u smanjenju upotrebe e-cigareta među mladima, a svi zajedno delimo ovu zabrinutost.