Evropska regulativa o „kraju životnog veka“ vozila (EU policy on end-of-life vehicles), poznata kao „ELV direktiva“ donešena je još 18. septembra 2000. u želji da se reguliše postupanje sa 6-9 miliona tona otpada od vozila svake godine.

Direktiva je 16. marta 2021. publikovana sa značajnim izmenama u skladu sa sveobuhvatnim promenama i ciljevima samoodrživosti i ekologije. Od 20. jula do 26. oktobra 2021. trajala je javna rasprava o reviziji pravila koje propisuje ELV da bi Evropska komisija 13. jula 2023. usvojila predlog ELV regulative koja je u roku od 18 meseci trebalo da se implementira u nadležnim ustanovama. Praktično to znači, da bi nova regulativa počela da se primenjuje najkasnije početkom 2025.godine. EK je međutim, predvidela i rok od 60 meseci kao „tranzicioni period“, vreme u kome će se proizvođači ali i prerađivači, recikleri prilagoditi.

Evropska asocijacija proizvođača automobila (ACEA) je objavila „Position paper“ o ELV direktivi 12. decembra 2023. godine dajući bezrezervnu podršku ciljevima koji se žele postići.

Sada, tačnije 30. oktobra 2024. i Asocijacija evropskih proizvođača motocikala (ACEM) je izdala svoj “ Position paper“ u kome potpuno podržava održivo uključivanje motocikala u “ end-of-life“ regulativu.

U svom saopštenju ACEM podseća da je i proteklih dvadeset i više godina bila partner u sprovođenju ELV direktive i da, posle prošlogodišnjeg usvajanja novih regulativa ELV će, kroz postupke svojih članica, iskoristiti tranzicioni period od 60 meseci da se što bolje uključi u reciklažne procese, „upravljanje otpadom“ kao neodvojivi deo evropske cirkularne ekonomije.

U svom „Position paperu“ ACEM uz bezrezervnu podršku ciljevima uredbe „u pravcu  održivosti i cirkularnosti“, apeluje na zakonodavce da razmotre: načine kako da u roku od  60 meseci koje je predložila Evropska komisija kao tranzicioni period, obezbedi glatku i održivu implementaciju; isključujuči male serije motocikala kako bi se osigurala pravna regulativa i industrijska konkurentnost. ACEM ističe i važnost obezbeđivanja  pravnog okvira koji uređuje odgovornost proizvođača pri čemu smatra da svi zahtevi prema proizvođačima koje donosi ELV direktiva treba da se odnose samo na vozila koja će biti proizvedena nakon stupanja na snagu „+ 60 meseci“ i da je to „kritični vremenski okvir koji obezbeđuje da proizvođači mogu uspešno da se prilagode novom regulatornom okruženju“.

ACEM smatra da je ovaj period  suštinski važan za industriju motocikala kojoj predstoji sveobuhvatno restrukturiranje, implementacija novih proizvodnih procesa i integracija  neophodnih softverskih sistema da bi se ispunili ambiciozni ciljevi održivosti.

ACEM dalje razmatra više članova uredbe ukazujući na moguće probleme koji bi mogli da nastanu u toku roka od 60 meseci.

„U praktičnom smislu, naši članovi će morati da izgrade  potpuno novu organizaciju, novu strukturu. Moraće da prilagode proizvodne protokole i značajno povećaju njihovu dokumentaciju u vezi sa usaglašenošu – posebno za procedure odobrenja tipa vozila. Bez ovog adekvatnog vremena (60 meseci),, rizik od poremećaja je visok, predstavlja nepotrebno opterećenje i za proizvođače i za širi lanac snabdevanja“ – kažu u ACEM-u.

Iako je Direktiva ELV pažljivo pripremana iz ACEM upozoravaju da postoji neke „jezičke nedoumice“ pa pozivaju zakonodavca da ponovo razmotre član 2.6 kako bi osigurali apsolutnu zakonitost.

„Kako je trenutno napisano, postoji rizik od pogrešnog tumačenja. Konkretno, to znači da bi se „Član 16″  mogao prerano primeniti na motocikle nakon samo 36 meseci od stupanja na snagu uredbe. Komisija jeste  pojasnila da obaveze stupaju na snagu tek nakon 60 meseci, ali konfuzija i dalje traje. Takva neizvesnost mogla bi potkopati sposobnost industrije da efikasno pripremi i ispuni ciljeve uredbe na vreme.“ upozoravaju iz ACEM-a.

ACEM se zalaže i za osiguravanje „fer i uravnoteženog pristupa prilikom plasiranja novih modela na tržište kako bi svi činioci mogli procentualno snositi troškove demontaže“.

„Pored toga, podržavamo uvođenje finansijskih garancija za fizička lica kao neraskidivog dela sistema, obezbeđujući da se troškovi pokrivaju pošteno i transparentno kao u slučaju francuskog ELV (Decret 2022-1495). Ove garancije bi trebalo da budu dovoljne da pokriju troškove najmanje godinu dana od dana odobrenja“. kaže se na kraju saopštenja ACEM.

Izvor: https://www.uvoznicivozila.rs/novosti/vesti-i-saopstenja/evropska-asocijacija-proizvodjaca-motocikala-acem-podrzava-end-of-life-elv-direktivu.html

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.