Novi Sad je svoju prvu železničku stanicu dobio pre 141 godinu. U planu je bilo da se izgradi pruga Budimpešta – Zemun, a odluka da se realizuje doneta je Berlinskom mirovnom kongresu održanom 1878. godine.

Za izgradnju pruge koja je išla Subotica – Novi Sad – Zemun – Savski most bile su zadužene Mađarske državne železnice. Tokom izgradnje pruge, prokopani su tunel ispod Petrovaradinske tvrđave i Čortanovački tunel, takođe su izgrađena i dva mosta, jedan u Novom Sadu preko Dunava i jedan preko Save između Zemuna i Beograda.

Konačno je 05. decembra 1883. spomenuta pruga puštena u rad. Prva lokacija železničke stanice u tadašnjem Novom Sadu, bila je na lokaciji sadašnje limanske pijace. Zgrada sadašnje pošte na Limanu, bila je nekadašnja železnička stanica, koja je izgrađena 1882. godine.

Tadašnja železnička stanica je posedovala centralni hol sa blagajnama i čekaonicama za putnike, a tu su bile i službene prostorije kao i restoran. Kraj glavne zgrade bili su smešteni magacini, zgrada namenjena carini i zgrada u kojoj se odvijao poštanski saobraćaj, piše portan NS Uživo.

Zanimljiva je činjenica da je Vojvodina imala najgušću mrežu pruga u tom periodu, u Evropi. Imala tri puta gušću mrežu pruga računatu u kilometrima na 10000 stanovnika. Imala je gušću mrežu pruga čak i od same Engleske, koja je smatra kolevkom nastanka železnice.

Kako se Novi Sad počeo širiti u pravcu Dunava, stara železnička stanica se ukinula jer je ometala razvoj grada, a pruga se premestila ka severu grada. Prvobitna zgrada železničke stanice biva srušena, a ostaje samo zgrada nekadašnje pošte, koja je i danas u funkciji.

Zgradu nove železničke stanice projektovao je Imre Farkaš i to kako se smatra u stilu moderne. Zgradu železničke stanice u Novom Sadu karakteriše testerasti krov, koji u suštini predstavlja tipične krovove Vojvođanskih kuća.

Objekat u funkcionalnom smislu čine četiri dela, hol sa čekaonicama, deo objekta iz koga se upravlja železničkim saobraćajem, delovi objekta predviđenim za upravljanje saobraćajem, delu za potrebe istovara, a tu je i deo stanice gde je smešten restoran.

Sama unutrašnjost potkovice je izuzetno lepo uređena zasađenim cvećem i raznim vrstama zelenila, kao i travom. Zgrada železničke stanice je projektovana tako da oko 1000 putnika koji izađu iz vozova na perone u kratkom vremenskom roku i to za samo 1 minut, mogu doći ispred same zgrade stanice.

Poznato je da je ovaj objekat bio izgrađen u izuzetno kratkom vremenskom roku i to za samo 18 meseci.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.