Predsednica Društva arhitekata Novog Sada Ana Ferik-Ivanovič, kaže da je jedan od problema sa Železničkom stanicom to što struka dugo nije imala uvid u to šta se radi.
„Dugo je postojala ta gradilišna ograda koja je zabranjivala pristup samoj zgradi. Mi smo iz nekih vizualizacija i fotografija videli da je u unutrašnjosti same hale dograđena galerija. Mada ne možemo tvrditi sigurno da li je uopšte ta galerija sa stepeništem bila pričvršćena na samu konstrukciju železničke stanice ili je bila pravljena kao samostalni element. Najviše je tu problem što su ti elementi gde je stavljeno staklo sa aluminijumskim profilima i eventualno mermerom po obodu te nadstrešnice, bili dodatna opterećenja“, navela je ona za N1.
Apel na struku da ne podležu pritiscima
Zbog toga, ističe, ne sme se dozvoliti nikakav pritisak na stručnjake i ništa se ne sme „stavljati pod tepih“.
„Nažalost, u Novom Sadu smo već neko vreme svedoci da se stvari rade jako brzo i pod nekim velom tajnosti. Mi, kada otkrivamo da se nešto planira, tu je već sve gotovo, tu izlaze mašine. Mislim da učešće većeg broja stručnjaka, nezavisnih kolega koje će doći i reći svoj stav i svoje mišljenje, nikada ne može da škodi. Mi nismo položili Hipokratovu zakletvu kao što su to uradili lekari, ali kada smo završili naš fakultet i kada počeli da se bavimo ovim poslom, mi smo se obavezali prema građanima i prema svojim gradovima da ćemo raditi savesno i da ćemo raditi odgovorno i da nećemo morati uopšte da se pravdamo za ovakve situacije“, istakla je Ana Ferik-Ivanovič.
Apelovala je na kolege da više nikada ne dozvole da ih neko natera da potpišu nešto iza čega ne stoje i što nisu sami proverili.
Novi Sad je, podseća, juče dobio još jedno mesto sećanja na nedužne žrtve koje su stradale.
Vrlo brzo odnesen materijal koji bi ukazao kakvo je to novo opterećenje postavljeno
Komentarisala je veštačenje koje je u toku.
„Juče je jako brzo odnešen sav materijal koji je bio sastavni deo te nastrašnice. Upravo analizom tih materijala može da se utvrdi koje su oni novo opterećenje predstavljali i zbog čega su oni uopšte tu bili stavljeni. Jer, kao što znamo, ta nadstrašnica pre toga je imala vazdušaste prostore, znači ona nije imala nikakvo zastakljenje i ona je tako stajala jako dugo. Zbog čega se sada sa tim staklom donela odluka za to staklo, to će se tek utvrditi. Ali veštačenje je jako važan deo sada posla koji treba da se obavi“, istakla je ona.
Utvrditi odgovornost je jedan deo, a drugi deo je sada proveriti stanje same konstrukcije železničke stanice, kazala je.
Sa obzirom da po nekom pojednostavljenom principu, kako je rekla, ta nadstrešnica je bila neka vrsta tega koja je vukla celu konstrukciju krova kako bi unutrašnja unutrašnja bila oslobođena od stubova i da bude tako velelepna, a pri tome da bude oslobođena konstruktivnih elemenata.
Mora se proveriti stabilnost cele zgrade
„Sada mora da se proveri stabilnost cele Železničke stanice. Najvažnije je sada utvrditi šta su bili elementi koji su uzrokovali ovu nesreću, koji su još dodatni elementi oštećeni prilikom ovog pada cele prednje fasade, u kakvom stanju je krov, u kakvom stanju je konstrukcija, uopšte materijali koji tu stoje već 60 godina“, opisala je ona.
Dodala je da Železničku stanicu verovatno ne bi trebalo koristiti duži neki period.
Ana Ferik Ivanovič ističe da je stanica morala da bude zatvorena, ako već nije bila gotova.
„Nije trebalo pružati šansu ljudima da se osećaju bezbedno, da sednu ispod nadstrešnice ukoliko se pre toga nisu utvrdile sve činjenice vezane za intervencije koje su urađene na njoj – da li su se tu pojavila neka nova opterećenja, da li su ta nova opterećenja u vezi sa postojećom konstrukcijom objekta železničke stanice, pošto smo videli na snimcima da su te sajle, koje su bile jedini skoro osnovni elementi koji su nosili tu nadstrešnicu, bukvalno iščupane iz svoje osnovne konstrukcije“, rekla je ona.