U razgovoru sa Rikardom Vian Markesom, generalnim direktorom farmaceutske kompanije Galenika, koja ove godine obeležava 79 godina poslovanja, želeli smo da saznamo šta za kompaniju znači balansiranje između tradicije i orijentacije ka budućnosti, zašto je proširenje portfolija važno, kao i kakve benefite pacijentima donosi budućnost farmacije.
Galenika obeležava 79 godina poslovanja, poznata je po dugogodišnjoj tradiciji. Koliko je izazovno napraviti ravnotežu između tradicije i budućnosti?
Ovo je važna godina za Galeniku jer smo preduzeli neke zaista bitne poslovne korake. No, otišli smo i korak dalje – ovogodišnji jubilej inspirisao nas je i da razmišljamo o istrajnosti i stručnosti, kojima Galenika duguje svoju dugovečnost.
Veoma smo fokusirani na investicije, kao i međunarodno prisustvo na novim izvoznim destinacijama, uz kontinuirano obezbeđivanje kvaliteta i brigu o zajednici i životnoj sredini. Ulažemo u ljude i tim, bezbednost, proizvodnju, digitalizaciju, zaštitu životne sredine. Kao rezultat toga, danas smo kompanija različitosti i kompanija prilika. Nadmašili smo tržište u mnogim aspektima.
Briga o zdravlju i ljudima je u vrhu prioriteta kompanije. Kao tim, imamo viziju da dosegnemo nove visine sa beskompromisnim kvalitetom, efikasnošću i fokusom na zdravlje za danas, ali i sutra.
Šta smatrate vašim najvećim dostignućima u 2024. godini?
Proširenje našeg portfolija jača tržišnu poziciju kompanije i što je najvažnije – nudi potrošačima širok spektar savremenih i efikasnih farmaceutskih proizvoda najvišeg kvaliteta. Od početka 2024. godine lansirali smo 50 proizvoda u Srbiji, a imamo i značajnu ekspanziju na tržištima regiona i EU kroz lansiranje čak 230 proizvoda.
Galenikin segment lekova na recept je veoma jak i predstavlja skoro dve trećine našeg ukupnog portfolija (65%). Tokom godine smo postigli značajan napredak: ojačali smo prisustvo u segmentu neuropsihijatrije kroz neke savremene proizvode koji su nedostajali našem tržištu, ali i kroz onkološku i kardiološku terapiju.
U segmentu lekova koji se izdaju bez recepta kao i suplementima, fokusirali smo se na rast nudeći potrošačima savremena rešenja za njihove aktuelne potrebe. Dermokozmetika je jedna od oblasti koju smo prepoznali, kao i dijetetski proizvodi.
Takođe, tokom prošle godine Galenika je započela novi investicioni ciklus od 35 miliona evra za period 2023–2025, sa posebnim fokusom na dalje proširenje najsavremenijih proizvodnih kapaciteta i zaštitu životne sredine.
Kao i uvek i u skladu sa razvojnim planovima, nastavljamo da ulažemo u digitalizaciju i dalji razvoj proizvodnih kapaciteta, uz širenje poslovnog prisustva na međunarodnim tržištima. Nakon što smo prvobitno otvorili predstavništva Galenike u Mađarskoj, Hrvatskoj i Sloveniji, ove godine smo prisutni i u Portugaliji, Češkoj i Slovačkoj. Širenje našeg prisustva u EU dokazuje kvalitet i relevantnost naših proizvoda. Srećan sam što mogu da kažem da Galenika posluje na 25 međunarodnih tržišta, a planiramo da otvorimo još 10 u Evropi i MENA regionu.
Pomenuta dostignuća svedoče o uloženim naporima i težnji ka izvrsnosti u svemu što radimo.
Galenika je prošle godine kupila kompaniju Lifemedic i od tada ste najavili nekoliko novih partnerstava. Na koji način se ona uklapaju u poslovnu strategiju Galenike?
Prošle godine smo realizovali akviziciju kompanije Lifemedic u Srbiji i započeli ekskluzivnu distribuciju u partnerstvu sa italijanskim proizvođačem Pharmalife Research, kao pouzdanim proizvođačem u oblasti pedijatrijskih farmaceutskih proizvoda, dijetetskih suplemenata, dermokozmetike i fitoterapije. U međuvremenu, ne samo da je realizovana integracija kompanije, tima i portfolija, već smo i povećali prodaju na srpskom tržištu.
Ove godine smo nastavili strateško širenje našeg portfolija kroz partnerstvo i ekskluzivni ugovor sa kompanijom Cantabria Labs. U pitanju je jedan od vodećih španskih proizvođača vrhunskih dermatoloških brendova prisutnih na 85 tržišta širom sveta. Na ovaj način Galenika je preuzela ekskluzivnu distribuciju brendova Cantabria Labs za tržišta Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije, obezbeđujući ne samo obogaćivanje portfolija već i najviše standarde kvaliteta i proizvode koji su lideri u svojim kategorijama širom Evrope. Videli smo odlične rezultate u prvim mesecima nakon ovog lansiranja, koji dokazuju ispravnost naše poslovne odluke i procene tržišta. Sve ovo ilustruje važnost strateškog proširenja portfolija.
Ovi ugovori povećavaju naše kapacitete i konkurentnost, ali i doprinose ukupnom kvalitetu što je Galenikin prioritet u svakom trenutku.
Recite nam nešto više reći o novinama u farmaceutskoj industriji za koje smatrate da imaju veliki potencijal za budućnost?
Tehnologija pomaže da se ubrzaju farmaceutski timovi i industrija. Već vidimo novi talas lekova sa visokom relevantnošću i efikasnošću. Neki od njih uključuju efikasne terapije u lekovima i terapijama za kancer, koje su veoma važne. Globalno govoreći, postoji ogroman porast interesovanja za lekove koji pomažu pacijentima u lečenju gojaznosti i tretmanu dijabetesa. Ovi lekovi na bazi peptida, nešto su za šta smo i mi veoma zainteresovani, te smo zajedno sa brazilskom NC Grupom već pokrenuli investicije u tom smeru. Prepoznali smo potrebu, kao i sopstvene sposobnosti i potencijal, mapirali proces i započeli investiciju. To je dug proces, ali očekujemo da postane stvarnost za Galeniku i pacijente, nadamo se u narednoj godini. Ova ekspanzija odražava našu posvećenost ispunjavanju rastuće potražnje i učvršćivanju naše pozicije u industriji proizvodnje peptida.
Neke od naprednih medicinskih tehnologija budućnosti odnose se na ćelijsku terapiju za imunološke bolesti, kao i RNK terapije koje će, nadamo se, biti efikasne u lečenju stanja koja nisu bila izlečiva pre. Još jedan značajan trend u farmaciji su terapije koje ne zahtevaju redovnu upotrebu i stoga su praktičnije, i sa trajnijim efektom.
Šta digitalizacija i veštačka inteligencija donose novo farmaceutskoj industriji i potrošačima?
Uticaj digitalizacije i veštačke inteligencije je veoma značajan i biće još veći. Farmaceutske kompanije mogu da pospeše lanac vrednosti kroz brži razvoj lekova i dostupnost na tržištu. To podrazumeva posvećeno i odgovorno prihvatanje veštačke inteligencije i analitike.
Veštačka inteligencija se već koristi u više različitih oblasti u farmaceutskoj industriji – od istraživanja i razvoja u svakoj fazi dizajna molekula i lekova, takođe u identifikaciji pacijenata za klinička ispitivanja, korišćenja big data za otkrivanje trendova koji su bili nepoznati i povezivanje gena sa bolešću, kroz optimizaciju lekova u procesu proizvodnje, u generisanju i upravljanju dokumentima, zatim u opštoj efikasnosti i produktivnosti… sve ovo doprinosi izuzetnom rezultatu. Pacijenti i zdravstveni sistemi vide i videće značajne prednosti.