Sumira Sekino (Japanka), kada se osvrne na sve proslave Božića, jednu izdvaja kao omiljenu. Bilo je to pre nekoliko godina, kada je sa dečkom otišla u TeamLab, izložbu digitalne umetnosti. Posle toga su išli na Shibuya Sky, vidikovac sa kojeg se savršeno vidi japanska prestonica.
„To je bio tek prvi mesec naše veze i bilo mi je mnogo zabavno da sa njim idem na sva ova mesta po prvi put. Mada smo još uvek bili nervozni“, kaže Sumira.
Akao Takao (19), kaže da je za Božić gledao neverovatnu svetlosnu projekciju sa devojkom, a onda su svratili do božićnog marketa. Na kraju su seli na toplu čokoladu i ćaskali.
„To je bilo divno iskustvo“, kaže.
U zapadnoj kulturi, Božić je praznik na koji se porodice okupljaju za dugačkim stolom, u toplom domu, kako bi nadoknadile sve trenutke izgubljene u žurbi tokom čitave godine. Tada se otvaraju lepo upakovani pokloni. Neki čak odlaze i u crkvu.
Međutim, u Japanu je praznična sezona poprimila potpuno drugačiju dimenziju. Još odavno. A ona je prilično romantična: Japancima je Božić još jedan Dan zaljubljenih.
Parovi se nalaze na Badnje veče, razgledaju ukrase, idu na malo bolje večere nego inače, borave u luksuznim hotelima.
Kvartovi poput Ropongi i Ginza, u centru Tokija, prepuni su parova koji se drže za ruke i šetaju dok je oko njih okićeno, svetlucavo drveće. Oni šetaju do Hokaida, gde se čeka beli Božić.
Momci su spremni da izdvoje više novca za dejtove nego što to inače rade. A ako su spremni da potroše još više od toga – oni se raspituju o luksuznim hotelskim sobama sa spektakularnim pogledom – koje se kreću i do 2.000 dolara za noć. Ako već nisu rezervisane…
Pojedini restorani uz večeru nude i popuste na niz poklona – od čokolade do nakita. Klizališta pripremaju svoje aranžmane, prenosi CNN.
„Sve je u romantičnom duhu i atmosferi“, kaže Roj Stars, profesor za japanske studije na Univerzitetu Otago na Novom Zelandu.
„Mladi izlaze uveče, kada padne mrak, kako bi uživali u spektakularnim svetlosnim efektima i božićnim ukrasima“, dodaje Stars.
Radnici su često obučeni u odela Deda Mraza.
Japan ima 124 miliona stanovnika, a najpopularnija religija u zemlji je šinotizam. Manje od jedan odsto njegovog stanovništva čine hrišćani. Pa ipak, Božić se slavi u punom duhu.
Stars kaže da je hrišćanstvo u Japan ušlo sredinom 16. veka, ali je uglavnom bilo potisnuto naredna dva veka, tokom perioda kada je politika bila izolacionalistička.
Tek nakon Drugog svetskog rata američka kultura je počela da se širi Japanom i sa sobom donela proslavu Božića. Međutim, ovaj praznik se od početka slavi uz japansku modifikaciju.
„Većina Japanaca na Božić ne gleda kao na neki religiozni praznik, već kao na kulturni događaj koji je uvezen sa Zapada. Tu su raskošna svetla i ukrasi, Deda Mrazovi, božićne pijace i šareni papiri za poklone. Ali i kolači“, dodaje Stars.