Kakve trendove u auto industriji možemo očekivati u 2025. godini i kako Delta Auto grupa planira da im se prilagodi?
Auto industrija se nalazi u fazi najveće transformacije u svojoj istoriji, suočena istovremeno sa promenama u ponašanju potrošača, pritiscima zakonodavca i tehnološkim inovacijama koje radikalno menjaju sam proizvod. Automobil je najkompleksniji masovni proizvod i njegova transformacija ovog obima je neverovatno komplikovan i skup proces. Evropska komisija je postavila jasne ciljeve i to je prelazak na vozila sa nultom emisijom do 2035. godine. Čak i kada bi zakonodavac promenio ili korigovao zadate ciljeve, ova ogromna grana industrije je već odavno krenula u pravcu elektrifikacije, a to uključuje hiljade dobavljača komponenti i korenite promene procesa proizvodnje koje je nemoguće zaustaviti u kratkom roku.
Ove godine, u Evropi je prodaja putničkih vozila ostala na gotovo istom nivou kao prošle godine, dok je kod nas porasla za nešto više od 11%. Očekujemo da će ukupno tržište i u sedećoj godini biti u blagom rastu, ali da će prodaja potpuno električnih modela nastaviti da se suočava sa izazovima. Konkretno, na našem tržištu je ključno da se promeni ambijent i ubrza usvajanje električnih vozila jer su ona neminovnost. U nekom momentu, u ne tako dalekoj budućnosti, klijenti koji žele da voze nov automobil, neće imati nikakav drugi izbor osim električnog automobila. Delta Auto grupa sa svojim partnerima spremno dočekuje turbulentnu godinu pred nama. Imamo sreću da brendovi koje predstavljamo, imaju bogatu paletu modela i pogona kojima možemo da zadovoljimo najrazličitije želje i potrebe klijenata.
Kako električni automobili utiču na budućnost autoindustrije?
Električna vozila nisu samo tehnološka evolucija, ona donose potpunu promenu moderne mobilnosti koja bez električnih vozila nije moguća. Elektrifikacija je u centru čitave palete tehnoloških inovacija koje se trenutno razvijaju. Tu su bolje i efikasnije baterije, sistemi za punjenje, ali i napredni sistemi asistencije vozaču, razne pametne funkcije i naravno napredak ka autonomnim sistemima vožnje. Neke od ovih tehnologija se razvijaju paralelno sa elektrifikacijom i dostupne su na nekim modelima vozila sa SUS motorima, ali svoj puni potencijal će pokazati u potpuno električnim, inteligentnim i povezanim vozilima. Samo oni koji uspešno prolaze kroz ovu tranziciju, imaju budućnost. Mapa igrača će se drastično promeniti, neki će potpuno nestati, neki će se spajati, a pojaviće se i novi igrači poput tehnoloških kompanija od kojih neke već imaju komercijalne modele. Auto industrija ulaže neverovatna sredstva u istraživanje i razvoj i konkretno u Evropi, po ovim ulaganjima je ubedljivo na prvom mestu sa 73 milijarde EUR ulaganja u 2022. godini. Ilustracije radi, prva sledeća industrijska grana je farmaceutska i biotehnološka industrija koja je u istraživanje i razvoj u istom periodu uložila 37 milijardi EUR.
Kako se promena cena nafte i fosilnih goriva odražava na potražnju za električnim vozilima?
Cena nafte i fosilnih goriva itekako ima uticaja, ali je kupcima kod nas potrebno iskustvo i bolje poznavanje jer većina njih ne uzima u obzir ukupan trošak korišćenja vozila nego samo razmatra inicijalnu cenu. Mi smo na primer pravili simulaciju korišćenja lakog komercijalnog vozila našeg brenda Farizon i došli smo do zaključka da ovakvo vozilo koje se koristi za gradsku dostavu i prelazi 40.000 km godišnje, kada se uzmu u obzir potrošnja i cena struje i dizel goriva, štedi čitavih 23.000 EUR za pet godina eksploatacije. Pored ušteda na gorivu, ključan je uticaj infrastrukture za punjenje vozila, kao i subvencija i nefinansijskih stimulacija poput vožnje žutom trakom, umanjenih putarina, besplatnog parkinga i slično.
Koji su ključni faktori uspeha za proizvođače automobila u
konkurentnom globalnom tržištu?
Brzina prilagođavanja promenama, kao i brzina implementacije novih tehnoloških rešenja. Pored toga, kvalitet, pouzdanost i sigurnost automobila ne smeju da trpe. Kao i sam automobil, lanac snabdevanja komponentama je sve složeniji i brzina i efikasnost postaju važniji nego ikada.
Kako se menja svakodnevni posao automobilskih dilera i kako se oni prilagođavaju promenama koje donosi digitalizacija?
Samo oni dileri koji neprestano uče i brzo primenjuju nova znanja, imaju šansu da uspešno prođu kroz tranziciju kroz koju prolazi auto-industrija. Mi u Delta Auto Grupi, na primer, kontinuirano radimo na modernizaciji procesa zajedno sa našim inostranim partnerima. Danas klijenti očekuju nesmetani prelazak sa jednog kanala komunikacije na drugi, te morate biti spremni da ih dočekate podjednako kvalitetno na webu, tokom fizičke posete dilerstvu, ali i kroz sve ostale tačke interakcije. Moderni CRM alati su u tom procesu nezamenjivi – ali ovo više nije samo prikupljanje podataka o klijentima. Danas se radi o širem procesu razumevanja njihovih želja i navika, kako bi dobili tačno ono što žele, bez preopterećivanja nepoželjnim informacijama. Istovremeno, nivo usluge mora da se unapređuje, a ponosni smo što u tom smislu nudimo rešenja koja predstavljaju sam vrh ponude u automobilskoj industriji.
Koje su prednosti i izazovi u proizvodnji električnih vozila u poređenju sa tradicionalnim vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem?
Najveći izazovi su proizvodnja baterija koja za sada još uvek zahteva retke metale i uopšte potpuno promenjen lanac snabdevanja koji sada uključuje nabavku baterija, elektro motora i drugih komponenti karakterističnih za ova vozila. Samim tim, u najpovoljnijem položaju su proizvođači koji su uspeli vertikalno da integrišu što veći deo sirovina, tehnologija i komponenti. Ogroman izazov je i prilagođavanje infrastrukture i radne snage, ovom, bitno drugačijem proizvodu. Neke od prednosti se ogledaju u jednostavnijem procesu sklapanja (električna vozila imaju drastično manje pokretnih delova), lakšoj automatizaciji procesa proizvodnje, većem prostoru za inovativni dizajn (električni pogon zauzima manje prostora otvarajući nove mogućnosti za dizajn enterijera i ekterijera) i mnogo lakšem usklađivanju ovakvih fabrika sa modernim zahtevima održivog poslovanja.
Delta Auto grupa postala je zvanični uvoznik, distributer i ovlašćeni serviser potpuno električnih vozila brenda Farizon. Šta sklapanje tog posla predstavlja za auto industriju u Srbiji i regionu?
Delta Auto grupa je pionir u prodaji električnih vozila na tržištu Srbije i još 2017. godine smo u svojoj ponudi imali električni model (BMW i3), kao sertifikovan servis. Od tada smo mnogo učili o električnim vozilima, sertifikovali kompletnu prodajno servisnu mrežu, osluškivali potrebe tržišta i procenjivali potencijal novih partnera. Uočili smo potencijal koji imaju električna laka komercijalna vozila jer predstavljaju zaista racionalan izbor za biznis i nude ogromne uštede u odnosu na slična vozila sa SUS motorom. Nakon testiranja vozila na terenu, došli smo do zaključka da je Farizon u tom smislu savršen izbor. O njihovom potencijalu najbolje govori činjenica da je model SuperVan, koji je u Kini lansiran u aprilu, već u oktobru izbio na prvo mesto u svom segmentu, a osvojiti prvo mesto na najvećem svetskom tržištu koje je preplavljeno modernim proizvodima, zaista predstavlja veliki uspeh. Vrlo je važno i sa tačke gledišta vlasnika biznisa, vrlo racionalno, da velike flote lakih komercijalnih vozila koje predstavljaju poslednji korak na putu do potrošača (last mile delivery), pređu na električni pogon. Za ovaj osetljiv korak, vlasnicima komercijalnih vozila je potreban jak i pouzdan partner koji će sa svojim prodajnim i servisnim kapacitetima, biti uz njih od odabira idealnog vozila, do poslednjeg dana korišćenja tog vozila.