
Iako je Skupština grada Beograda krajem decembra prošle godine skinula sa dnevnog reda odluku o jednostranom raskidu ugovora o prevozu sa konzorcijumom prevoznika Strela Ub, Strela Obrenovac, Lasta i Lastra, sutra će se ponovo raspravljati o tome, saznaje Nedeljnik.
I ovoga puta grad želi da raskine ugovor o obavljanju javnog prevoza iz septembra 2023. godine zbog kršenja i neispunjenja ugovornih obaveza.
Taj ugovor vredan je čak 69,1 milijardu dinara odnosno blizu 590 miliona evra, koji je sklopljen na 10 godina.
U predlogu rešenja o davanju saglasnosti Sekretarijata za saobraćaj na jednostrani raskid stoji da se on traži „s obzirom na to da je realizacijom ugovora, od početka njegove primene do danas, privatni partner prekršio svoje obaveze iz javnog ugovora, odnosno da realizacija ugovora nije opravdala potrebe javnog interesa, što se odražava na kvalitet i efikasnost obavljanja komunalne delatnosti javnog prigradskog i lokalnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda“.
U daljem obrazloženju podseća se da je Sekretarijat za saobraćaj 4. decembra prošle godine konzorcijumu dostavio Upozorenje o nameri jednostranog raskida javnog ugovora, i ostavio mu primeren rok od pet radnih dana da se izjasni o navodima iz upozorenja kao i da otkloni sve razloge za raskid javnog ugovora i o tome dostavi dokaze.
„Imajući u vidu da je privatnom partneru istekao primeren rok da se izjasni o navodima iz upozorenja, otkloni razloge za raskid ugovora i dostavi dokaze o istim, to Sekretarijat za javni prevoz koristi svoja prava na pokretanje daljih pravnih koraka zbog kršenja i neispunjenja ugovornih obaveza, a radi zašite bezbednosti građana i javnog interesa“, stoji u obrazloženju rešenja o kome će sutra, 6. marta raspravljati gradski odbornici.
ŠTA JE GRAD TRAŽIO OD STRELE, LASTE I LASTRE?
Podsetimo da je prethodni pokušaj jednostranog raskida doveo do jednodnevne obustave rada Laste a potom i uklanjanja tog predloga sa sednice gradske skupštine krajem decembra.
Primedbe na rad konzorcijuma odnosile su se upravo na Lastu, odnosno na neadekvatnost njihovih vozila.
„Saobraćajno preduzeće (SP) Lasta angažuje vozila za rad na ugovorenim prigradskim i lokalnim linijama koja nemaju saglasnost za rad po javnom ugovoru“, stajalo je u upozorenju od 4. decembra, uključujući i nalaze Sekretarijata za javni prevoz da Lasta angažuje vozila koja su starija nego što je predviđeno gradskim odlukama kao i da je „značajan broj“ vozila koja su prijavljena u sistemu van rada (u kvaru i/ili neregistrovana)“.
„S obzirom na sve gore navedene povrede ugovora, neprihvatljivo je da Prevoznik obavlja prevoz neadekvatnim vozilima za koja Sekretarijat nije izdao saglasnost i time ugrožava bezbednost korisnika javnog prevoza u Beogradu“, stajalo je u Upozorenju pred raskid ugovora.
Podsetimo da je Lasta jedino među četiri preduzeća iz prevozničkog konzorcijuma koje je u većinskom državnom vlasništvu. Većinski vlasnik Lastre je Strela Obrenovac, dok je vlasnik Strele iz Obrenovca i iz Uba fizičko lice Miroslav Nikolić.