Samija je bila influenser čak i pre nego što je naučila da priča.
Njeni roditelji, Adam i Latoja Ali, i sami su influenseri, a Samijin dolazak na svet počeli su da beleže na Jutjubu i Instagramu još 2014. godine.
Samija sada ima četiri godine i 143.000 pratilaca na Instagramu i 203.000 subskrajbera na Jutjubu. Njeni fidovi uvek su puni slika na kojima ona pozira i igra se, ali sadrže i plaćene objave za brendove kao što su Crayola i HomeStyle Harvest pileći štapići.
Dobro došli u svet dece influensera. Brendovi sarađuju sa influenserima – pojedincima, bilo da su oni poznate ličnosti ili ne, koji imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama – godinama, u nadi da će onlajn popularnost influensera navesti njihove fanove da kupe proizvode koje ovi reklamiraju. A onda su na profilima roditelja počela da se pojavljuju deca influenseri.
Oglašivači sada nude ogromne količine novca bebama i blizancima sa velikim brojem pratilaca.
„To je manipulisanje decom“, kaže Ketrin Montgomeri, profesor emeritus na Američkom univerzitetu u Vašingtonu. „Namerno se brišu granice.“
Instagram, koji je u vlasništvu Fejsbuka, i Jutjub, koji je deo Gugla, osmišljeni su za odrasle zbog zakona o privatnosti koji štiti decu mlađu od 13 godina. U opisima profila većine malih influensera istaknuto je da stranice „vode roditelji“, a Jutjub kanali registrovani su na njihove staratelje.
Pošto tvrde da su njihove platforme zone u kojima je pristup dozvoljen deci starijoj od 13 godina i odraslima, tehnološke kompanije ne moraju da se drže zakona koji ograničavaju ciljano oglašavanje i prikupljanje podataka. Džoš Golin, vođa „Kampanje za detinjstvo bez reklama“, kaže da kompanije, međutim, nemaju nameru da decu drže podalje od sajtova.
U isto vreme, gledanost televizija opada, a deca sve više vremena provode onlajn, te oglašivači ulažu sve više novca da upravo putem interneta dođu do njih.
To može da znači ogromne svote novca za roditelje dece influensera. Kajler Fišer, otac dvogodišnjih jednojajčanih bliznakinja koje na Instagramu imaju više od dva miliona pratilaca, kaže da jedna sponzorisana objava na profilu devojčica dostiže cenu između 10.000 i 20.000 dolara.
Bliznakinje Tejtum i Oukli već su na Instagramu reklamirale sedišta za automobil. One su takođe zaslužne za uspeh svojih roditelja na Jutjubu, čiji kanal „Kajler i Med“ ima oko tri miliona subskrajbera. Reklama na porodičnom Jutjub kanalu košta između 25.000 i 50.000 dolara.
Uspon ove vrste reklamiranja pokrenuo je pitanja u vezi sa fer kompenzacijom i dozvolama za rad, naročito pošto se smernice za eksploatisanje dece kao radne snage često menjaju.
Andrea Favil, portparolka Jutjuba, kaže da ta platforma ne dozvoljava nikome mlađem od 13 godina da ima sopstveni nalog i da „blisko sarađuje sa ekspertima, neprofitnim organizacijama i drugima“ kako bi zaštitila porodice.
Sravanti Dev, portparolka Instagrama, kaže da iako platforma zabranjuje korisnicima mlađim od 12 godina da poseduju naloge, njihovi roditelji ili zastupnici mogu da naprave profile umesto njih „sve dok je u opisu profila jasno naznačeno da nalog vodi roditelj ili zastupnik“.
„Captiv8“ koji brendove povezuje sa influenserima, pronašao je oko 3.100 Instagram influensera na uzorku od 1,2 miliona naloga, koji su po svoj prilici mlađi od 13 godina sudeći po opisima profila poput onog da njime „upravlja mama“.
Na Jutjubu, mnogo značajnijoj destinaciji za decu influensere, postoje nalozi poput „Ryan ToysReview“, a mala zvezda kanala za samo godinu dana je, prema Forbsu, zaradila 22 miliona dolara. Deca takođe skupljaju pratioce kao gejmeri, video-blogeri i modne ikone.
Jutjub ima smernice za dečje oglašavanje, ali je često vrlo teško osloniti se na njih. „Jutjub Kids“ aplikacija, osmišljena za decu mlađu od 12 godina, ne bi trebalo da sadrži sponzorisani sadržaj, ali je Njujork tajms svejedno pronašao nekoliko plaćenih video-advertorijala za kompanije kao što su Volmart i DreamWorks. (Jutjub je uklonio reklame nakon što je Njujork tajms pitao za njih.)
© 2019 The New York Times