U naredne tri godine taksisti Srbije moći će da nabave nova vozila za koja će im država dotirati po 8.000 evra, i to na osnovu uredbe koju je Vlada Srbije usvojila proteklog četvrtka a juče objavila na svom zvaničnom sajtu.
Uredba je posledica letošnjeg dogovora taksista sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, do koga je došlo nakon nekoliko dana protesta tokom kojih je u Beogradu, zbog zatvaranja najprometnijih gradskih ulica, izazvan potpuni saobraćajni kolaps.
U taksi udruženjima zadovoljni su ovom uredbom jer kažu da je time država prepoznala značaj zamene voznog parka iz nekoliko razloga.
„Klijenti će dobiti kvalitetniju uslugu, bezbedniju. Važno je i što će se smanjiti emisija izduvnih gasova na euro 6 standard. To je velika stvar ako se zna da samo u Beogradu ima 6.000 taksi vozila. Neka svako od njih pređe po 150 kilometara, to je ekvivalent zagađenja koji proizvodi u svakom trenutku 60.000 vozila. Dakle, uredba je izuzetno važna iz ugla zaštite životne sredine“, kaže za Danas Aleksandar Bjelić, predsednik Udruženja taksista Srbije.
On tvrdi da to što je uredbom propisano da cena novog vozila ne sme biti niža od 13.000 evra, jer „ne bi bilo u redu da im država kupuje vozila“, a iznos koji je propisan podrazumeva „značajno učešće taksista“, predstavlja garanciju da će kvalitet usluga biti podignut.
On misli da je nerealna procena iz uredbe da se u naredne tri godine, po dinamici od 6.000 subvencija godišnje, zameni praktično kompletan vozni park srpskih taksista.
„Mi smo ukazali na to, ali je Vlada morala da donese dokument u ovom obliku. Ipak, od 17.500 registrovanih taksista u Srbiji, bar 3.000 do 4.000 njih ne mogu da ispune uslove jer su im dugovanja veća od 500.000 dinara. Neki će možda tokom tog perioda važenja uredbe da izmire obaveze, ali to neće mnogo uticati jer istovremeno raste i broj onih koji će otići uskoro u penziju pa nisu ni zainteresovani za kupovinu novog vozila. U svakom slučaju, mislim da neće više od 12.000 ljudi da iskoristi ovu meru“, kaže Bjelić.
Računica pokazuje da će, ako je Bjelić u pravu, poreski obveznici taksistima za nove automobile pokloniti 96 miliona evra, a ako ipak nijedan taksista ne bude odbio poklon od 8.000 evra, ceh za budžet će izaći celih 140 miliona evra.
Podsetimo da je ovih 8.000 evra čak i više nego što se posle protesta mislilo da je dogovoreno na sastanku taksista i predsednika Aleksandra Vučića, kada je nezvanično pominjana suma od 5.000 evra po vozilu.
Ekonomisti nisu u potpunosti saglasni oko toga kakvi će biti efekti ovog poteza Vlade Srbije. Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu LJubodrag Savić kaže da ta mera na prvi pogled izgleda kao nerazumna, ali ako se ona shvati kao prvi korak u uređenju te oblasti, onda postaje smislena.
„Taksi prevoz u Srbiji je prilično neorganizovan, veliki broj tih preduzetnika ne plaća državi ono što treba, vozni park je star i ovo može da bude prilika da država, omogućavajući im da nabave nove automobile, postavi i druge uslove. Može da predloži čitav niz mera koje će biti i u korist građana i u korist države. Na primer, da traži od njih da redovno izmiruju sve obaveze, da uvede obavezu izdavanja fiskalnog računa, postavi granicu zagađenja koje može vozilo da proizvede, da organizuje sistem kontrole pređenih kilometara i zarade. U takvim uslovima mera mi deluje razumno, ali ako toga ne bude, ne vidim neki smisao ulaganja tolikog novca iz državne kase“, kaže Savić i dodaje da je problem to što mnogi taksisti neće iskoristiti tu mogućnost jer ne ispunjavaju uslove.
Prema rečima LJubomira Madžara, država se potpuno nepotrebno umešala u ovu delatnost.
„Taksisti rade na tržištu a na tom tržištu ne postoje manjkavosti koje bi opravdale nekakvu posebnu intervenciju države. Naprotiv, to tržište samo treba da reguliše i da otvori što šire vrata za novu konkurenciju koja će uraditi ono što Vlada nikako ne može svojim proizvoljnim odlukama. Dakle, to je još jedna velika, očigledna greška Vlade koja se upustila u subvencionisanje sektora koji je evidentno tržišni. Ona će time na neki način da ošteti nove oblike prevoza, jer samim tim što su subvencije usmerene samo ka onima koji već imaju dozvole za rad, održava se monopol u taksiranju a zatvara mogućnost za uvođenje nove konkurencije, pa da oni koji su kvalitetniji preovladaju. To je logika tržišta i to je mehanizam preko koga je tržište produkovalo čudo u privrednom razvoju posmatrano u dugoročnoj privrednoj perspektivi“, kaže Madžar.
On naglašava da takva vrsta subvencija ne bi trebalo da bude posao države, jer time uvodi diskriminaciju u odnosu na potencijalne konkurente. Kaže da je mera štetna i za potrošače, antitržišna i da bi bila na liniji onoga što se često ističe, da vlada često radi stvari koje ne treba da radi umesto da se okrene funkcijama koje niko osim nje ne može da obavlja.
Slobodan
Da li ce drzava dati novac i penzionerima koji voze taksi i koji uzimaju posao mladim ljudima mozda bi njima tebalo da daju duplo vise je oni ipak nemogu da rade pun o zbog godina