Inspira grupa (nekada Infostud grupa) je jedna od najvećih porodica digitalnih biznisa u Srbiji. Među malobrojnima su oni koji nikada nisu koristili usluge Inspirinih oglasnika: od Infostuda kao Centra za zapošljavanje i razvoj karijere (poslovi.infostud.com, helloworld.rs, startuj.com, hrlab.rs), do čuvenog polovniautomobili.com, zatim oglasnika za nekretnine i osiguranje: 4zida.rs i osiguranik.com, ili sajtova za e-trgovinu; prodajadelova.rs, autohub.rs i internet-prodaja-guma.com.
Sumirajući prvu godinu rebrendinga u Inspira grupu, Anamarija Petrović, IT direktor u ovoj kompaniji, otkriva nam koji su dalji planovi za razvoj digitalnih platformi koje pomažu u donošenju važnih i praktičnih životnih pitanja (od prve prakse, preko nalaženja posla, kupovine automobila ili nekretnine do osiguranja i auto-opreme).
Koliko je izazovno biti na čelu IT sektora u kompaniji koja ima šest različitih digitalnih biznisa koji opslužuju milione korisnika u Srbiji svakog dana?
Inspira grupa posluje i kontinuirano raste na tržištu već više od 20 godina i to podrazumeva da je u kompaniji akumulirano puno domenskog i tehničkog znanja. Naši proizvodi su pouzdani i stabilni i timovi o njima brinu na krajnje odgovoran i posvećen način. Veliki izazovi leže u tome što su naši biznisi različiti po tržišnoj poziciji, poslovnim modelima i ciljnim grupama. Imamo lidere u svojim oblastima čiju poziciju i prepoznatljivost treba očuvati, a imamo i biznise koji grade svoje mesto. Sa druge strane, biznisi su i srodni i komplementarni i svima je zajedničko da koriste tehnologiju za sticanje tržišne prednosti. Tu je važno naći dobar odnos između standardizacije i strukturiranja u načinu rada IT timova na nivou Grupe i agilnosti koju biznisi moraju zadržati u tržišnoj trci. No, to je ujedno i velika draž rada u ovako kompleksnom okruženju. Naravno, neretko se dešava da se produktni timovi i tehnički timovi ne slože oko prioriteta, ali svaki naš biznis ima strategiju i dugoročne ciljeve koji pomažu kod takvih odluka. Drugi deo izazova nije specifičan za nas, više je odlika IT tržišta. Potraga za talentima i iskusnim ljudima i dalje nije laka i zahteva dosta ulaganja.
Kako ocenjujete domaće IT kompanije koje rade na domaćem tržištu i koliko su one važne za privredu zemlje?
Smatram da je trend rasta u broju domaćih produktnih kompanija izuzetno povoljan za naše društvo. Srbija je odavno dokazala da ima ogroman potencijal i kvalitet kad je u pitanju pružanje IT usluga. Na toj osnovi je naša IT scena izrasla. Međutim, širi portfolio domaćih proizvoda povlači sa sobom potrebu za razvojem kompetencija kao što su produktni menadžment, dizajn, produktni marketing. Veće su mogućnosti za nove generacije da svoje talente i znanja razvijaju i uposle u svojoj zemlji, a sve to naravno daje dodatnu vrednost i u jačanju naše ekonomije.
Dalji razvoj ovih kompetencija daje novu priliku srpskom IT uslužnom sektoru da kroz dodatnu vrednost osvoji nove klijente radeći po outcome-based modelu. Za nas kao Grupu jačanje ovih kompetencija jeste od interesa jer time dobijamo više mogućnosti da razmenjujemo znanja i dobre prakse sa partnerskim kompanijama. Posebno je motivišuće raditi u organizacijama koje ne jure isključivo profitne ciljeve već imaju i misiju, poput naših oglasnika koji teže da unaprede tržište, svaki u svojoj sferi, čineći ga transparentnijim.
Koje infrastrukturne projekte planirate u narednom periodu?
Posle faze širenja, Inspira grupa je sada u fazi produbljivanja i optimizacije. To u praksi znači da smo usmereni na projekte čiji je cilj konsolidovanje procesa, povećanje efikasnosti kroz automatizaciju, monetizacija podataka, strukturiranje i razmena znanja unutar Grupe, unapređenje prediktabilnosti timova. U stalnom smo procesu automatizacije internih procesa i kontinuirano unapređujemo sigurnost naših sistema i proizvoda. Neki od naših proizvoda prolaze kroz arhitekturalne transformacije sa ciljem unapređenja skalabilnosti i održivosti. Radimo na postavljanju infrastrukture za rad sa velikim količinama podataka i aktivno eksperimentišemo sa mašinskim učenjem u pravcu primene na našim proizvodima, i u korišćenju AI alata za povećanje produktivnosti. Dosta je urađeno na automatizaciji i rezilijentnosti infrastrukture i ostajemo posvećeni tome i u narednom periodu. Sve to kada spojite sa inovacijama koje biznisi razvijaju kroz svoje proizvode i usluge, shvatićete da nama zaista ne nedostaje izazova.
Kakva je saradnja sa kompanijama iz industrije i udruženjima?
Naši oglasni biznisi imaju dobru saradnju sa regionalnim i evropskim kompanijama iz industrije sa kojima razmenjuju znanja, dobre prakse i uvide o trendovima. Ovu praksu nameravamo da restartujemo i u IT domenu nakon što je utihnula u periodu korone. Inspira grupa je jedan od osnivača i članova inicijative Digitalna Srbija koja pomaže razvoj digitalnog poslovanja i preduzetništva Srbije. Kad je u pitanju lokalna sredina, jedan smo od pokretača inicijative IT Subotica 2030. Kroz ovu inicijativu snažimo obrazovni, digitalni i preduzetnički razvoj lokalne sredine. Jedan od naših strateških ciljeva je da u Srbiji budemo prepoznati kao kompanija koja radi na poboljšanju društva.
IT-jevce bije glas da često menjaju firme. U Inspira grupi sa druge strane iskusni programeri su tu godinama. Kako ih zadržati u kompaniji?
Iskreno se nadam da će doći vreme kada ovo pitanje neće više biti tako specifično za IT industriju. To će značiti da je ona ušla u period stabilnosti i održivog rasta. Rekla bih da se IT populacija tu ni po čemu ne razlikuje od ostalih struka, osim što je tu potražnja u proseku veća poslednjih godina. Nema tu neke čarobne formule, svaki profesionalac ceni okruženje u kome može dati doprinos ciljevima čiju svrhu razume i oseća, u kome je njegov ili njen rad prepoznat. Bitno je da se tim okruženjem upravlja tako da se ono samo, a i pojedinci u njemu, kontinuirano unapređuju, uče i rastu. Kultura je svakako vrlo važna za sve nas, a naravno i da znamo da su kompenzacija i benefiti koje imamo fer spram tržišnih prilika i našeg doprinosa. To su sve opšta mesta, ali jeste veliki izazov i uspeh kreirati takvo okruženje.
Šta čeka domaću IT scenu ove zime?
Ne očekujem neke velike promene u narednih nekoliko meseci. Svedoci smo globalnih dešavanja koja čine da ne popušta pritisak geopolitičke i ekonomske situacije. Prema podacima kojima raspolažu naše kolege iz Infostud-a i HelloWorld platforme, broj otvorenih IT pozicija ove godine u odnosu na prošlu je prepolovljen. Pad je krenuo u proleće prošle godine, ali se osetnije vidi u poslednjem kvartalu prošle i prvom kvartalu ove godine. Nakon toga, uz neke uobičajene mesečne fluktuacije, reklo bi se da je došlo do stabilizacije i da se trend ne menja ako posmatramo period od proleća do sad. Sudeći po očekivanjima naših klijenata, oprez je i dalje prisutan, no vide se naznake umerenog optimizma.
Svakako želim da verujem da će posle vrtoglavog rasta i potom iznenađujuće naglog ulaska u pad pa potom stagnaciju, naša industrija doći do kontinuiranog rasta koji je održiv. Nove tehnološke prilike poput veštačke inteligencije zahtevaće izuzetan kvalitet u selekciji kadrova tako da hiperprodukcija ne bi smela da bude odgovor struke. Slušala sam pre nekoliko godina predavanje Mary Shaw, profesorke kompjuterskih nauka na Carnegie Mellon univerzitetu, koja je postavila vrlo smisleno pitanje – da li je softversko inženjerstvo zaista već postalo inženjerstvo, poput građevine ili arhitekture. Njena teza je bila da, istorijski gledano, period koji je struka prošla nije dovoljan da dođemo do inženjerskog pristupa i metodologije. Uzevši u obzir brzinu kojom napreduje, neki fundamentalni koraci jesu preskočeni. Treba da idemo ka tome da unapredimo industriju oslanjajući se više na nauku i kodifikovana znanja, a manje na isključivo iskustveni pristup u rešavanju biznis izazova.