Kakav je bio vaš profesionalni put koji vas je naposletku doveo i u Srbiju? Kakav je vaš utisak o Srbiji i uočavate li sličnosti između kultura u kojima ste živeli i radili sa našom?

Bavim se ovim poslom više od 20 godina koje sam proveo u različitim oblastima ritejla i prodaje. Kada ste deo ove industrije, teško je povući se iz nje. Godinu dana sam proveo u konsultantskoj firmi, ali sam se ipak vratio njoj; ona je dinamična, svaki dan je zaista drugačiji, srećemo se sa mnogo ljudi, što ja duboko cenim. Već devet godina sam u METRO-u. Radio sam u Turskoj gde sam proveo dve godine kao direktor nabavke, zatim u Italiji, a poslednje tri godine proveo sam u Diseldorfu u Centrali. Bavio sam se i ljudskim resursima, što je bilo sjajno iskustvo, a od januara ove godine sam na poziciji izvršnog direktora METRO-a u Srbiji. Počastvovan sam zbog poverenja koje mi je ukazano da vodim kompaniju u ovoj zemlji i mislim da nas čeka sjajna budućnost. Prvih šest meseci je bilo neverovatno — zapanjen sam onime što su ljudi ovde postigli u poslednjih 15 godina. Naročito sam impresioniran motivacijom, posvećenošću i energijom ljudi koji su sa nama od samog početka. Kompetentni su i kreativni. Zaista sam zadovoljan onime što sam pronašao ovde.

Evropa jeste heterogena ali svaka zemlja ima svoju distinktnu kulturu. Radio sam i živeo u Češkoj, Turskoj i Italiji i METRO svugde ima istu korporativnu kulturu, ali su zemlje te koje donose kulturološku raznolikost.

Oduševljen sam ljudima u Srbiji. Svakog dana učim nove stvari, ali me je naročito iznenadila gostoprimljivost ljudi. Svi su toliko topli, te mi je zaista lako da se osećam kao kod kuće. Ljudi su ovde prepuni energije. Veoma je lako sprijateljiti se sa ljudima u Srbiji, pre svega. Ova zemlja je autentična.

Da li su kompaniji kao što je METRO vredniji iskusni zaposleni koji su tu od početka ili „sveža krv“? Koliko je važno raditi sa iskusnim ljudima, a u isto vreme pružiti priliku mladim inovatorima?

Verujem da je važno u jednakoj meri raditi sa ljudima koji su u kompaniji od početka i poseduju iskustvo, ali i prepoznati mlade, talentovane ljude koji uvek sa sobom donose i sveže ideje. Diverzitet je od ključnog značaja.

Oni iskusniji dobro poznaju tržište i zahteve klijenata, unutarkompanijske procese i od velike su važnosti za kompaniju. Zanimljivo je da nisu otporni na promene. Naši dugogodišnji zaposleni u Srbiji i dalje su otvoreni za nove ideje, kreativni su i veoma energični. Važno je, podrazumeva se, sa druge strane da kompanija raspolaže i mladim inovatorima iz različitih industrija koji otvaraju nove perspektive u poslovanju.

Mislim da je obrazovni sistem u Srbiji izuzetan, sudeći po kvalifikacijama ljudi koje zapošljavamo. Svi savršeno tečno govore engleski jezik, mada se ja trudim da savladam srpski. Ono što je retkost, a što smatram odlikom svih ljudi u Srbiji, ne samo naših zaposlenih, jeste radoznalost, spremnost da se uče nove stvari, i to ne važi samo za mlade.

Koje su specifičnosti srpskog tržišta?

U strateškom smislu, naše ciljne grupe su HoReCa kupci i trgovci, a tržišta se od zemlje do zemlje razlikuju upravo po udelu koji svaka pojedinačna grupa kupaca ima u našem poslovanju. Francuska ima razvijeno HoReCa tržište, dok je nezavisnih trgovaca sve manje. U nekim delovima Nemačke ih uopšte i nema. U Srbiji uočavamo veliki potencijal kada je reč o HoReCa segmentu, dok su sa druge strane samostalni trgovci ugroženi rastom konkurencije na tržištu. Nastojimo da podržimo male, nezavisne proizvođače i trgovce kojima pružamo edukaciju i sa kojima pokrećemo različite inicijative sa ciljem da zajedno unapredimo kvalitet proizvoda i usluge koje oni nude. Želimo da u neku ruku odbranimo njihovu tržišnu poziciju.

U saradnji sa Privrednom komorom Srbije pokrenuli smo projekat koji podrazumeva okupljanje malih lokalnih proizvođača, na godišnjem nivou, kako bismo ih informisali o standardizaciji i neophodnom kvalitetu proizvoda i time im omogućili uvid u to kako mogu da postanu METRO dobavljač.

METRO Srbija i Privredna komora Srbije potpisali su i sporazum koji preduzetnicima iz ugostiteljskog sektora, širom Srbije, omogućava besplatne radionice na temu savremene gastronomije. Nosilac ovog projekta je METRO HoReCa centar, mesto na kojem se nude i održavaju obuke za ugostiteljski sektor.

U skladu sa dualnim obrazovanjem, mladim ljudima takođe nudimo priliku da u našim prodavnicama steknu praksu dok se još uvek školuju.

Koliko je važna digitalizacija u poslovnom sektoru? Da li je ona olakšala poslovanje i kakva je reakcija klijenata?

Digitalizacija je optimizovala poslovanje u smislu da se preduzetnici mogu fokusirati na core business. Globalno nudimo digitalne platforme i rešenja, koja će uskoro postati dostupna i u Srbiji, sa ciljem da pojednostavimo svakodnevne organizacione aktivnosti, a kako bismo preduzetnicima olakšali da se usredsrede na one najvažnije stvari u njihovom poslovanju.

Od toga da je u kafeteriji uz pomoć softvera moguće izračunati koliko je kafe potrebno za sto šoljica espresa, do toga da se upravo mesto u restoranu može rezervisati onlajn. Proces digitalizacije naročito je važan kako bismo adekvatno odgovorili na potrebe mladih ljudi, onih koji pripadaju novim generacijama naviklim da sve obavljaju uz pomoć svog smartfona. HoReCa industrija se digitalizovala, ali je ovo važan aspekt poslovanja i nezavisnih trgovaca i dobavljača.

Važno je, takođe, uspostaviti sponu između mladih ljudi i starijih klijenata sa potpuno drugačijim navikama, a ključnu ulogu u uspostavljanju uravnoteženog pristupa različitim potrošačima ima edukacija. Obrazujemo svoje klijente, informišemo ih o mogućnostima koje digitalizacija nosi i ohrabrujemo ih da prevaziđu strah od promene i tehnologije.

Edukacija igra značajnu ulogu na više ravni. Pored toga što METRO kao kompanija nastoji da edukuje svoje klijente i potrošače, oni su istovremeno sve osvešćeniji u smislu održivosti i društvene odgovornosti. Kako METRO odgovara na zahteve potrošača koji sada traže više od običnog konzumiranja?

Važno je istaći da je prednost kompanije METRO činjenica da su održivost i društvena odgovornost jedan od top prioriteta. U pitanju je lanac vrednosti — etički standardi se moraju ispuniti, a pored toga vodimo računa o tome da i naši dobavljači ispunjavaju te standarde. Trud se definitivno isplati, te se kompanija METRO četiri godine zaredom pozicionira kao lider industrije prema Indeksu održivosti Dau Džons. Veoma smo ponosni na to, ali nastojimo da neprekidno napredujemo u ovom domenu.

Kada govorimo o održivosti u Srbiji, definitivno postoji prostor za napredak, a naša je obaveza kao kompanije da težimo tom napretku. Unutar kompanije je to na nivou smanjenja potrošnje energije, recikliranja papira, ali smo nedavno u saradnji sa jednom američkom kompanijom predstavili i pljeskavicu od proteina graška koja ima identičan ukus poput burgera od goveđeg mesa. Ne samo da je ovo inovativno rešenje za ljude koji ne unose namirnice životinjskog porekla, već je i u skladu sa konceptom pronalaska idejnih rešenja za održivost čitave planete.

Mladi ljudi takođe su osvešćeniji u smislu pitanja održivosti i društvene odgovornosti. Oni su spremni da bojkotuju proizvode koji nisu u skladu sa njihovim etičkim principima. Važna im je i transparentnost — odakle proizvodi dolaze, kakav je proces proizvodnje, a ovo naročito važi kada je reč o mesu.

Tagovi

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.