Koncept održivosti na svim nivoima je duboko usađen u poslovanje svetske grupacije Molson Coors kojoj pripada Apatinska pivara. Kao najstarija pivara u okviru grupe koja posluje još od 1756. godine, Apatinska pivara godinama unazad inicira i sprovodi projekte u cilju zaštite životne sredine, odgovornog upravljanja ambalažnim otpadom ali i stvaranja zelene energije u cilju optimizacije resursa i očuvanja planete.
Zanimljivo je da Apatinska pivara već reciklira, sortira i upravlja sa više od 80% otpada u skladu sa EU standardima. Sledi sve ekološke zahteve, racionalizuje potrošnju vode, ugljen-dioksida i struje.
„Mi smo zaista strateški pristupili pitanjima održivog razvoja i aktivnosti sprovodimo planski i u kontinuitetu. Važno je istaći da imamo i sopstveno postrojenje za preradu vode koje doprinosi dugoročnom rešavanju pitanja prečišćavanja otpadnih voda pivare. U isto vreme, u postupku prerade vode nastaje biogas koji vraćamo u proces proizvodnje čime značajno smanjujemo korišćenje prirodnog gasa. U ovom trenutku govorimo o uštedama od 7% koje smo ostvarili na ovaj način, dok nam je cilj da do 2025. godine ostvarimo 15% uštede“, kaže generalni direktor Apatinske pivare Igor Vukašinović.
Odgovorno upravljanje ambalažnim otpadom
Ako pogledamo samo segment upravljanja ambalažnim otpadom, grupacija je postavila ozbiljne ciljeve do 2025. godine. Oni se, pre svega odnose na korišćenje ambalaže koja se može ponovo upotrebiti, reciklirati ili razgraditi, ali i na upotrebu ambalaže koja u sebi ima značajan procenat recikliranog materijala.
Unaprediti infrastrukturu za recikliranje i podržati bolji sistem reciklaže u zajednicama u kojima posluje – još jedan je od ciljeva koje Apatinska pivara dosledno sprovodi. To upravo potvrđuje najsvežiji primer odgovornog upravljanja ambalažnim otpadom: projekat „Upravljanje staklenom ambalažom na Zapadnom Balkanu“ koji je u Srbiji pokrenula Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju – GIZ, u saradnji sa operaterom ambalažnog otpada Sekopak i uz podršku Apatinske pivare. Cilj projekta, koji u našoj zemlji implementira NALED, jeste da se poveća količina sakupljene staklene ambalaže za 20% kao i povećanje isplativosti reciklaže stakla. Apatinska pivara je uložila značajna sredstva u vrednosti od 150.000 evra čime je doprinela da grad Niš dobije 300 reciklažnih kontejnera za staklo, Sombor 150, Kragujevac 120, dok će građani Varvarina na raspolaganju imati 30 kontejnera.
Drugi, izuzetno interesantan projekat realizuje se u Kragujevcu gde je postavljeno pet specijalnih mašina za prikupljanje staklene ambalaže, PET plastike, limenki i Tetra Pak ambalaže. Reč je o jedinstvenoj inicijativi koja se implementira u saradnji Sekopaka, JKP „Šumadija“ iz Kragujevca, kompanije Apatinska pivara i drugih odgovornih kompanija, osnivača Sekopaka.
„Saradnja privatnog i javnog sektora rezultirala je još jednim sjajnim projektom ‘Reciklažom do vožnje’ koji na kreativan način animira i edukuje građane Kragujevca da sortiraju otpad i adekvatno ga odlažu, a pritom i dobijaju određene pogodnosti prilikom korišćenja gradskog prevoza i mobilne telefonije. Verujem da je ovo samo početak i da ćemo pored ovih pet, imati veliki broj mašina za odlaganje ambalažnog otpada širom Srbije“, rekao je Igor Vukašinović.
Posadi svoj hlad uz Apatinsku pivaru
Kompanija Apatinska pivara pridružila se nacionalnoj akciji „Posadi svoj hlad“ i obezbedila preko 600 sadnica belog jasena za građane Apatina i Sombora. Ovo nije samo ekološka akcija, usmerena ka borbi protiv klimatskih promena, već je i akcija koja ima zdravstvenu funkciju jer je svako drvo jedinstveni zeleni respirator. Apatinska pivara je već učestvovala u akciji „Posadi svoj hlad“ tokom 2020. godine kada su zaposleni kompanije posadili 125 sadnica širom Srbije.
Ovaj tekst objavljen je u specijalnom dodatku Nedeljnika „Energija danas“, povodom Dana planete Zemlje